Hur gammal är ungen?

L

listener

En granne till mig har en honkatt som jag för två veckor sen hittade i mitt garage med en unge. Den kunde redan då gå om än ostadigt. Nu har såväl mamma som barn flyttat in till mig!
Men jag undrar över hur gammal ungen är. Den rör sig ganska säkert, men springer bara några steg. Den diar fortfarande, och är bara måttligt intresserad av köpt kattmjölk. Den sover väldigt mycket, vilket kanske beror på att den sover ostörd, utan syskon.
Den spinner inte alls, inte ens när man kelar med den.
Finns det några speciella kännetrecken för att avgöra ålder? Jag gissar på 5-6 veckor.

Sv: Hur gammal är ungen?

Låter inte helt osannolikt att kattungen var runt 3 veckor gammal när ni fann den. Hur mycket väger den?

Den väger ganska exakt 700 gram, och är vid normalt hull. Men jag har ganska svårt att få den att äta själv, fast de senaste två dagarna har den lapat lite kattmjölk (whiskas). Men mycket litet, den verkar inte alls glupsk - ka det bero på att den som ensam har god tillgång till sin mamma?
Jag förvånar mig över att den inte spinner, den ligger i min säng på nätterna och visar alla tecken på att uppskatta det, inkl begränsad nattsömn (min) och en hålad t-shirt i soptunnan varje morgon...

700 g, då skulle jag tro att den är runt 6 veckor gammal. Att det är svårt att få dem att äta kan bero på att de får tillräckligt av sin mamma, men fortsätt prova. Lammfärs blandad med mjölkersättning brukar funka bra. Lägg in mat i munnen på kattungen (om du inte redan gör det) så att den får känna smaken av maten.

Det kan även vara läge för avmaskning om kattmamman är utekatt. Banminth räcker.

Tack så hemskt mycket, Sol.
En annan sak som jag tor mig ha hört nån gång: kattungar har blå ögon fram till en viss ålder. Stämmer detta? Denna har nämligen klartblå, mycket vackra ögon.
Eftersom det är en ensam kattunge utan syskon så är det lite lättare att ägna sig åt den. Den sover som sagt hos mej varje natt, och den blir för varje natt allt mera tillgiven. Men varför spinner den inte?
Så snart jag får den att äta själv ska jag klicka in den, katter funkar jättefint på klickerteknik. I de grundläggande övningarna går det betydligt snabbare än med hund, eftersom en katt inte ifrågasätter.

Eftersom jag nu fått hjälp av Sol och det är en ensam katt så är namet givet - Solo.

Vissa katter spinner bara inte. Min är runt 2,5 år, jag har haft henne i ett halvår och hon spinner aldrig. Hon är frisk, kry och mår bra, men fysiskt oförmögen att spinna. :D

Japp, alla kattungar föds med blå ögon och när de börjar ändra färg är lite olika, men det brukar väl ske kring 8 veckors ålder. Kattungar börjar spinna olika snabbt. En del är väldigt snabba med att börja medan en del väntar till vuxen ålder och som redan nämnt, en del spinner inte alls. Antagligen är det bara en tidsfråga.

Solo.. lite smickrad blir man ju. :o

Snuffsan skrev:
Vad säger grannen om att du har katten hos dig?
Det har dom ingenting emot alls! Dom följer utvecklingen med stort intresse. Och de är ju varken dom eller jag som valt....

Liknande trådar

Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
2 323
Senast: Praefatio
·
T
Övr. Katt Hej Ber om ursäkt då detta säkert blir lite långt men ska försöka hålla det kortfattat.. Jag skaffade min katt för ungefär 6 år sedan...
Svar
2
· Visningar
1 731
Senast: Tass
·
Övr. Katt Sedan en vecka har jag en inneboende i stallet. Ett stycke katt som aldrig tidigare synts till i byn och inte tillhör någon av de andra...
43 44 45
Svar
881
· Visningar
80 152
Övr. Katt Efter några år utan katt så funderar jag på att bli kattägd igen. Jag är uppvuxen med ett gäng huskatter, men efter att sista katten vi...
Svar
9
· Visningar
1 928
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama