Hur gamla förstföderskor?

Laguna

Trådstartare
Hur gamla var era ston vid sitt första föl? Och hur gammal tycker ni är det älsta ett sto kan vara om man vill ta föl (för första gången sas?)

Jag har ett hbl sto och skulle gärna ta för på henne i framtiden. Hon har bra stam och väldigt bra psyke också.
Men det är inget jag vill göra nu utan nu vill jag tävla henne i iaf minst 2 år, det känns som att dräktighet först blir aktuellt efter ca 3 år.
Hon är född 03 dvs 7 år nu. Så hon kommer ju vara över 10 när hon får föl för första gången, för gammalt?

Sv: Hur gamla förstföderskor?

Jag har för mig att vid 15-16 så börjar livmodern åldras och det kan bli svårare för stoet att bli dräktig. Men om ett sto varit i avel flera år innan 16 år så blir inte förändringarna lika stora, utan chansen till dräktighet är fortfarande god. (eller hur var det Masse?)

Så under 15 behöver du nog inte vara bekymrad.

Min tjej född 1993 fick första fölet (såvitt vi vet) -08. Hon var alltså 15 då. Allt gick enligt skolboken, världens bästa mamma!

Jag har för mig att vid 15-16 så börjar livmodern åldras och det kan bli svårare för stoet att bli dräktig. Men om ett sto varit i avel flera år innan 16 år så blir inte förändringarna lika stora, utan chansen till dräktighet är fortfarande god. (eller hur var det Masse?)

Så under 15 behöver du nog inte vara bekymrad.

Ungefär så ;)
Bäst före för första gången för ett sto är innan 16 år.

Min fick sitt första vid 16 års ålder, inga problem och duktig mamma. I år vart hon mamma igen 19 år gammal. Tog sig vid första försöket båda gångerna. Första gången vart det tvilling dräktighet men vi lyckades knipa bort en.
3 1/2 åringen är nu drygt 166cm och växer fortfarande, årets helbror blir större...

Min tant fick sitt första som 16-åring, andra som 18-åring och tredje nu i år som 20-åring. Alla räktigheter och fölningar har varit helt okomplicerade.

Visst har det förekommit att maidenston varit över 20 och blivit dräktiga men man bör vara införstådd med att "bäst före" bukar ofta uppträda vid ca 13 om dom inte haft föl tidigare

Mitt paint sto var 6 år när hon fick sitt första och jag ska betäcka mitt nu 3 åriga quarter sto nästa år så då blir hon fem när hon får sitt första. Jag tycker inte att tio är för gammalt.

min var 14 när hon fick första, dräktig på andra försöket, första för dålig brunst och små ägg, men när jag jobbade på seminstationer så hade vi ganska många äldre ston och de flesta blev dräktiga och fick föl:)
förstföderskor alltså:)

min hade ett jätteföl,som tur var fölade hon 14 dar för tidigt, men fullt utvecklad fölis, men sto och föl var tagna efteråt, jag vet att jag blev osams med stallägare som var lvertygad om kvarbliven efterbörd, men jag hade, eftersom jag jobbat på station, lagt ut hela på golvet och kollat, liten efterbörd, men hel och fin:) men stoet var matt och taget helt förståeligt med kraftiga förvärkar hela dan:)

Min nordis var 16 år när hon fick sitt första föl, vi fick hjälpa till lite vid förslossningen men annars har allt gått jätebra och hon är en jättebra mamma.

Om stoet blir dräktigt är hon inte för gammal.

Livmodern åldras precis som all annan vävnad. Klarar hon att bli dräktig och att behålla fostret så är det OK. Jag kan inte tro att stoets ålder har med det att göra. Hon kan vara för gammal vid 15 eller bli dräktig vid 21. Allt beror på livmoderns status.

Ultraljud av en skicklig och erfaren stuteriveterinär ger god ledning

Om stoet blir dräktigt är hon inte för gammal.
Stämmer ju inte riktigt. För ett sto kan ju bli dräktigt utan att det kan gå hela tiden ut. Många äldre ston blir ganska lätt dräktiga men resorberar sedan eller kastar senare i dräktigheten.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
836
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
2 072
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 077
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 239
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka