Hur gamla är era katter?

• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare Getaway_hon
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 3 468
G

Getaway_hon

Kom att tänka på det här med ålder nu.
Har hört att ras och ålder hänger ihop, vilket kanske inte är något speciellt i sig, men hur gamla är era katter? och vad är de för ras?

Har även hört att bland annat perser inte blir så gamla för att de kan få problem med andning och så då de är så pass "platta" i ansiktet.

Min tant är 14 år nu, och hon är en blandras, mamma perser och pappa bondkatt. Hon är väldigt pigg och glad och vi märker ingen större skillnad på henne nu och för 5 år sedan. Möjligen att hon blivit mer bestämd med åren och håller koll på övriga familjemedlemmar så att vi sköter och uppför oss ordentligt ;)
Men har ännu inte märkt av att hennes syn skulle blivit sämre eller så.
Ni med äldre katter, hur och när började ni märka att dem blivit "gamla"?

Sv: Hur gamla är era katter?

Jag har en dam född 93. Hon är en vanlig bondis :love:
På henne märkte man att hon blev gammal genom att hon blev lite lat och försiktigt. Hon insåg att hon inte klarar att försvara sitt område i samma utsträckning som förut och nu håller hon sig med nära hemma :smirk:

Hon är även lite stelare än förr men det har säkert med att göra att hon rör sig mindre.

Hon är dessutom en tjockis, det som är lite konstigt är att hon äter som en mygga och är väldigt kräsen.

Att perser skulle ha problem med andningen är väl en skröna? Dock finns det raser som inte har lika hög snittålder än andra, bl.a min ras. Man tror det beror på att britten är så stor och kraftig.

Min äldsta som bor hemma fyller 5 år 23/6
Min yngsta fyller 2 år 3/12

Min huskatt blev 7,5 men dog inte av ålderskrämpor utan jag tycker inte hon blev speciellt gammal.

Mina föräldrar har en som blir 13 i år och det märks inte nått direkt sådär. Hon har fått diabetes på gamla dar, så det är iofs lite svårt att avgöra vad som hänge rihop med det och vad som är ålderskrämpor.

Jag har två korater, en 12-åring och en liten illbatting på 10 mån. Korater blir ofta gamla, 16-20 år är "normal" livslängd.

Precis som hos hundar så lever storvuxna raser inte lika länge som de "normala", men annars tror jag inte det skiljer så mycket.

Har två killar på drygt tre år, den ena är född i slutet på maj -02 och den andra slutet på juni-02, bägge är blandraser.

Nisse, bondkatt född 1994
Alice, bondkatt född 1996
Mille, bondkatt född 2000
Spot on, devon rex född 2004
Sombrero, devon rex född 2004

11, 11, 12, 14 o 17 år . 17- åringen har börjat visa vissa ålderstecken sista halvåret, hoppar helst från bord (ouppfostrad dessutom) via stol och ner och tvärt om, klättrar inte så högt i träden längre och är något tunnare än tidigare. Är dock fortfarande mkt alert och social, är med hela tiden där man är och äter bättre än någonsin (bytte foder för ett par månader sedan, och DET passade ladyn). Hoppas hon får fortsätta vara så här pigg o att hon får hänga med något år till.

har ingen katt nu men våran katt blev 19 år innan vi tog bort han (blandis)....
var blind på kvällen när han kom in o sen på morgonen såg han....
men på kvällen igen så var han blind igen då åkte vi in dagen efter o avlivade han pga starr....

Vår första katt Ozzy är snart 4.
Andra, Mortiis, fyllde tre för en vecka sedan.
Tredje, Felix, tror vi är runt två.
Sista är damen Lillan som kan vara allt från 5 till 10 år.

Alla är av den exklusiva rasen huskatt och är ovärderliga :love:
De vi inte vet ålder på är gamla uteliggare.

Mina katter är 8 år, 7½ år och 2 år.

Pappas katter är 18 år, 6 år och 4 år.

Samtliga är bondkatter. :love:

Mina katter är snart 4 år gamla båda två fast det skiljer ungefär en månad mellan dom.

Min katt, Tipex är 6 år nu. Nala blev 1.5 år, men hon avlivades i tisdags. :cry:

Min tjocke kastrat-pojke är en 95:a. Närmare bestämt 10/8...fyller 10 år i år. Den lille damen är född 2002, ev i mars. Hon är en vildkattunge. Båda katterna är nån slags *bonnkatt*...ev att kattdamen har Lo-djur i sig då hon har toffsar på öronen ;).

I människoår skulle mina katter vara: 56 och 28 år. Din 14 åriga katt skulle vara ungefär 72 år :D

Senast ändrad:

Mina huskatter är snart 2 (15 Sept) och snart 1 (1 Juli).
Jag hoppas de är med i minst 20 år till :love: .. då är jag 41 :crazy:

Katterna vi har nu är 6 och 5 år gammla. Jag vet inte vad det är för raser för föräldrarna har varit ute katter så de är nog korsningar.

Min mormors gammla katt är 17 -18 år och hon har inte vissat några ålderstecken.

Min äldsta katt (kastrerad) är 16 år gammal, och han är en långhårig bondkatt.
En pigg och väldigt personlig katt, det är han som bestämmer på gården.
Men det börjar märkas att han är "gammal" för han är gnällig och glömmer att han har ätit, välter blomkrukor, går inte undan när man kör in på gårdsplanen. m.m.
Sover i bal med spån. Eller på pannan i källaren.

Den andra katten (kastrerad)är 3 år i sommar och det är en blandning mellan bondkatt och perser. Jättefin!
Han sover i en av min sambos gamla bilar och har hela baksätet för sig själv, eller i en kasse med gamla tidiningar.

Liknande trådar

Övr. Katt Vi har en katt som är "minst 16 år", förmodligen ytterligare lite äldre. Hon bestämde sig för att bo hos oss för 15 år sedan (lång...
Svar
14
· Visningar
1 254
Senast: ameo
·
Övr. Katt Har lite beslutsångest gällande hur jag ska göra. Har en 14-årlig katt som sover hela dagarna, vilket inte är så konstigt med tanke på...
Svar
1
· Visningar
396
Senast: Sassy
·
Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
874
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 097
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka