Hur gå vidare med lite skygg fölunge

et_flickan

Trådstartare
Efter en liten olycka i stallgången blev min fölunge rädd för oss. Vi skulle flytta över sto med föl för att göra rent i hennes box och då trillar fölungen på knä även fast min mamma höll i honom runt bogen och rumpa. Så nu är han rädd för oss.

Vi har inte bråttom alls med hanteringen av fölis just nu. Eftersom han är lite rädd också så tar vi allt med ro. Jag försöker locka och prata med honom hela tiden men om jag rör mig så blir han rädd och skyggar. Så jag har gett upp och bara är i boxen.

Kommer det gå över tror ni om man håller på mycket med mamma häst?. Hon borstas ju varje dag och jag brukar bara gå in och pilla lite på manen hennes eller nåt sånt bara för att vara där.

Sv: Hur gå vidare med lite skygg fölunge

Man har gjort undersökningar på det där och just att dagligen hantera mamman ska vara det bästa för att få ett lätthanterat föl.

Jag håller med, hantera mamman och var bara i närheten. Då brukar man få en respektfull, men bra kontakt tillslut!

Jag håller med de övriga här, låt den se på när ni håller på med mamman, och låt det ta tid. Men.... om det fortsätter, så kan det vara nödvändigt att ändå på ett milt sätt, fånga in fölungen i ett hörn eller liknande med mamman bredvid, för att sen lugnt och metodiskt beröra den lilla,sätta på en grimma och visa den att det är helt ofarligt. Vissa fölisar kan ta väldigt lång tid på sig, och ju större den blir desto besvärligare blir det, om den är ohanterad. Men försök med allt annat först,lock och pock, och visar den nyfikenhet så låt den ta första steget.

Jag vet att det är många som inte håller med mig utan säger att man ska låta dem vara ifred, men jag brukar alltid tänka som så, att OM det skulle hända mamman något, att hon skadar sig eller blir allvarligt sjuk och måste skiljas från den lilla, då blir det väldigt besvärligt och stressat om den inte har tilltro till människan som ska mata och eventuellt vänja in den på ett nytt sto, eller om man måste lasta för att åka iväg till klinik eller liknande.

Har ingen egen erfarehet, men som tidigare nämnts så har det gjorts undersökningar som säger att föl vars mamma hanteras mkt blir lika lätthanterliga och trevliga som de föl som själva hanteras.

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 989
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 258
Senast: Masse
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 745
Hästhantering På min arbetsplats har det relativt nyligen (augusti) kommit en 3-åring till valackflocken. Han är inte så mycket hanterad då han vuxit...
Svar
18
· Visningar
2 068
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama