Hur gå till väga när man ska köra "på nytt"?

T

Tjalfe

Har en c-ponny som nu efter årsskiftet räknas som 5 år(dock fyller han ju inte fören till sommaren). Köpte honom för 3-4månader sen.
Han är inkörd och enligt förra ägarna hade det gått kanon. Han är dock inte körd på "allvar" utan har bara lullat runt hemma med travsele och sulky. Men det hade aldrig varit några problem. Han var inte rädd för att känna skaklarna mot benen om dom skulle vända tvärt och sådär. men nu är det ju ett tag sen han blev körd och jag är livrädd att något ska gå fel så att han blir rädd. Har funderat på att göra någon slags "inkörning" på nytt för att se vart han står.
Vad är viktigt att tänka på? Tips?

Eftersom han bara har blivit körd med travsele så är han ju inte van vid baksele, hur vänjer man honom vid det?

Sv: Hur gå till väga när man ska köra "på nytt"?

Tänk på att alltid vara flera stycken så man inte ensam måste hålla reda på allt om nån kritisk situation skulle uppstå, samt för att förhindra detta. Kanske finns det någon klubb i närheten med körverksamhet?

Gå igenom alla moment precis som vid en inkörning, med den skillnaden att du kanske inte uppehåller dig lika länge vid varje moment, om han verkar trygg med det som händer.

Jag skulle extra noga träna med såna saker som kan vara skrämmande (då utan att ha honom mellan skacklar eller liknande) som skrammel, viftande skynken, paraplyer, mopeder osv. Allt sånt som kan dyka upp på en körtur.

Lotta

Om det är en redan inkörd häst som inte har haft några problem med körningen innan så tycker jag mig utläsa av ditt inlägg att du behöver lite mer stöd för att bli trygg inom körningen!

Har sett din fina häst på bild i en annan tråd och den hade jag tex. kunnat köpt som körhäst just för att han är inkörd!
Jag rider inte in en inriden häst på nytt heller..OM inte det har uppstått komplikationer!

Så jag säger som dom andra, ta hjälp av några andra och bli medlem i en körklubb.
Inte för den inkörda hästens skull utan för att du ska bli starkare i din tro på dig själv!:love:

(vet att jag har läst en tråd som handlar just om det. Det är väl därför ni arbetar mycket ifrån marken osv?)

Lycka Till!:love:

Kanske finns det någon klubb i närheten med körverksamhet?

Finns inget i närheten.:( Och har hållt på i 3 månader nu med hans transport-rädsla... fast jag hoppas att han snart ska komma över den.
Han är mycket nh-tränad med "konstiga-saker". Och är väldigt uppmärksam och "lydig".

Så jag hoppas att allt kommer gå fint.:)

Om det är en redan inkörd häst som inte har haft några problem med körningen innan så tycker jag mig utläsa av ditt inlägg att du behöver lite mer stöd för att bli trygg inom körningen!

Har sett din fina häst på bild i en annan tråd och den hade jag tex. kunnat köpt som körhäst just för att han är inkörd!
Jag rider inte in en inriden häst på nytt heller..OM inte det har uppstått komplikationer!

Så jag säger som dom andra, ta hjälp av några andra och bli medlem i en körklubb.
Inte för den inkörda hästens skull utan för att du ska bli starkare i din tro på dig själv!:love:

(vet att jag har läst en tråd som handlar just om det. Det är väl därför ni arbetar mycket ifrån marken osv?)

Lycka Till!:love:

Ja jag är lite små feg av mej och väldigt rädd för att det ska hända hästen något.

Det är ju inte konstigt!

Nu när du har fått tag på en sådan trygg o lugn häst så vill man ju inte riskera något!

Vad synd att det inte finns en körklubb i närheten!

Finns det någon som du vet är mer erfaren inom körning i närheten?
Jag tror att om du bara får se hästen förspänd och att allt går bra under dom första turerna -då du har hjälp och stöd- så kommer din oro att släppa allteftersom!

Ute i skogen säger ju inte så mycket om var i Sverige (?) du finns. Om du skriver i din profil var i landet du bor (behöver ju inte vara din postlådeadress, men kanske kommun eller länsdel) så är det ju lättare att veta för den som är kunnig om han/hon finns inom räckhåll. Här är ju många ganska anonyma, och kanske bor vi bara en mil ifrån varandra utan att ha en aning om det :banana:

Skog finns ju lite här och där i landet :angel:

(Nu kanske du berättat det i annan tråd, i så fall ber jag om ursäkt!)

Lotta

Ändrade det eftersom jag pratade om en viss person i en tråd som bor här i närheten och som är väldigt känd... Ville inte riskera att hon hägnde här och såg tråden... den blev nämligen ganska hårt diskuterad... hade jag då skrivit vart jag bodde så hade hon kanske förstått;)

Men jag finns i norra västergötland(skaraborg alltså)!

Ändrade det eftersom jag pratade om en viss person i en tråd som bor här i närheten och som är väldigt känd... Ville inte riskera att hon hägnde här och såg tråden... den blev nämligen ganska hårt diskuterad... hade jag då skrivit vart jag bodde så hade hon kanske förstått;)

Men jag finns i norra västergötland(skaraborg alltså)!

Du ska hantera hästen som om den inte var inkörd men du kan gå snabbare fram än med en helt grön häst.
Följ gärna med mig till Tidaholm på lördagarna så får du den hjälp och det stöd du behöver av riktiga hästkarlar. Vårt gäng har dessutom väldigt kul och inga stroppiga ridhästmänniskor så långt ögat når ;)
Du kan även få komma hit till mig med hästen så hjälper vi dig att komma igång. Jag finns i Stenstorp och hjälper mer än gärna till.

Då måste jag få honom att vänja sej vid transporten först.:(

Finns det någon som du vet är mer erfaren inom körning i närheten?

Jag har en kompis som har gått körning på gymnasiet men hon är nästan mer osäker än mej.....

Får du bara in honom och han sen får åka till ett ställe där man har roligt och träffar andra hästar, så ska du se att lastningen snabbt går lättare!

Under förutsättning att själva resan sker lungt och säkert, förstås;)

Då förstår jag varför du inte skrivit ut din ort!

Lotta

Då måste jag få honom att vänja sej vid transporten först.:(

Ställ upp transporten och gå in något steg i den varje dag och beröm med massor av godis så kliver han snart lätt och snabbt på transporten.
Sicka pM till mig ang. var du bor annars så kanske jag kan komma ut till dig...

Vi får in honom utan problem men han får panik och kastar sej ut när någon går bakom eller när man ska fälla upp lämmen.:(

Vi får in honom utan problem men han får panik och kastar sej ut när någon går bakom eller när man ska fälla upp lämmen.:(

Led in och backa ut många gånger tills han är helt avkopplad. Sedan leder ni in väntar en liten stund och backar ut tills han är avkopplad. Sedan fortsätter ni och förlänger tiden tillshan stå ett par minuter (beröm under tiden med godis, ex. en hink med morot skuren i småbitar. När han är helt avkopplad så går ni vidare och låter någon gå upp och ställa sig bakom honom, kliva dän och backa ut. Fortsätt steg för steg tills ni lugnt kan stänga baklämmen. När ni stängt baklämmen så öppnar ni igen och lastar ur. Han måste hela tiden vara avkopplad, ingen stress och hets och massor med godis. Om han helt plötsligt vägrar ett steg som ni redan gått igenom så backa bara tillbaka till steget innan det som han stressar för. Så kommer ni snart ha en ponny som älskar att bli lastad. Sedan kan ni träna genom att ge honom hans kraftfoder inne i transporten.
Lycka till...

Led in och backa ut många gånger tills han är helt avkopplad. Sedan leder ni in väntar en liten stund och backar ut tills han är avkopplad. Sedan fortsätter ni och förlänger tiden tillshan stå ett par minuter (beröm under tiden med godis, ex. en hink med morot skuren i småbitar. När han är helt avkopplad så går ni vidare och låter någon gå upp och ställa sig bakom honom, kliva dän och backa ut. Fortsätt steg för steg tills ni lugnt kan stänga baklämmen. När ni stängt baklämmen så öppnar ni igen och lastar ur. Han måste hela tiden vara avkopplad, ingen stress och hets och massor med godis. Om han helt plötsligt vägrar ett steg som ni redan gått igenom så backa bara tillbaka till steget innan det som han stressar för. Så kommer ni snart ha en ponny som älskar att bli lastad. Sedan kan ni träna genom att ge honom hans kraftfoder inne i transporten.
Lycka till...

Bra beskrivet! :bow::bow::bow:

Lotta

Okej, vad synd :( Men det kommer säkert att gå bra, hästens förtroende är ju den bästa början! :)

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej, Vill börja med att säga att jag vet att det finns folk som har det 1000 gånger värre, folk som inte har jobb, har allvarliga...
2
Svar
24
· Visningar
2 457
Hästmänniskan Min sambo är (har blivit) hästintresserad sen han träffade mig,han har varit med ut och ridit flera gånger,och han hanterar hästar på...
2
Svar
33
· Visningar
4 072
Senast: bellabus
·
I
Körning Sen en tid tillbaks har jag en varmblodig travare. Hon är körd både som travare och som hobbyhäst. Alltså inkörd på nytt som 4 åring för...
2
Svar
22
· Visningar
2 844
T
Körning I nästa vecka får jag hem en inkörd connemara. Han har inte varit körd "på riktigt". Utan har bara blivit körd på vägar och ängar runt...
Svar
4
· Visningar
830
Senast: Vindelkusken
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka