Hur funkar det med avel på importston, exvis holsteiner?

Lahtel

Trådstartare
Ja, hur funkar det om jag importerar en renrasig holsteiner och vill avla på stoet. Om jag tar en asvh-hingst - blir det gröna papper då?
Eller måste man fortsätta med holsteiner och ta en sådan hingst?

Fråga 2. Hur funkar det med ston som har vita papper, med bara ett godkänt led? Fortsätter det för all framtid att bli vita papper, eller kan avkommorna bli godkända någon gång framöver?

Detta kanske är en dum fråga för er kunniga, men jag är lite nybörjare på avel, första fölet kommer om en månad.

Sv: Hur funkar det med avel på importston, exvis holsteiner?

Ja, hur funkar det om jag importerar en renrasig holsteiner och vill avla på stoet. Om jag tar en asvh-hingst - blir det gröna papper då?
Eller måste man fortsätta med holsteiner och ta en sådan hingst?
Ja om du reggar stoet i ASVH så kan du få gröna papper om hon är reggad i Holsteinerförbundet med rosa papper...

Fråga 2. Hur funkar det med ston som har vita papper, med bara ett godkänt led? Fortsätter det för all framtid att bli vita papper, eller kan avkommorna bli godkända någon gång framöver?
Nej det där med vita papper går över dock så kommer jag inte ihåg helt säkert hur många godkända led som krävs. Det kan andra här ine svara bättre på.

Detta kanske är en dum fråga för er kunniga, men jag är lite nybörjare på avel, första fölet kommer om en månad.
Det finns inga dumma frågor utan bara dumma svar! :D

Senast ändrad av en moderator:

För att få gröna papper måste pappa, morfar och mormorsfar vara kvalificerade.

Jag avlar själv på ett sto med icke kvalificerad mormorsfar vilket ger hennes avkommor med godkänd hingst gröna papper.

Vita papper fortsätter alltså inte i en evighet.

Rosa papper i holsteiner är alltså motsvarande gröna i asvh?

Jag hittade ett hoppstammet ungt holsteinersto som jag tyckte var intressant att utbilda och ev ta föl på, hon har väldigt mycket fullblod i sig 3/4.

... kan tillägga att mamman har capitol 1 i båda led, så det verkar väldigt bra.

Annars kan man betäcka med en holsteiner hingst och regga i Holstein-förbundet! :idea:

*Ursäkta för lite trådkapning men det känns onödigt och starta ny tråd:o*

Gäller detta hannoveranare också?
Och angående rosa papper, hur vet man om hästen har rosa papper?

Annars kan man betäcka med en holsteiner hingst och regga i Holstein-förbundet! :idea:

Jo visst kan man det. Men det kan också kännas lite krångligare med importsperma osv. Men i framtiden kan det ju vara något. Man blir ju lite friare om det går att göra både och.
Men som sagt, allt detta är på idéstadiet ännu.

Har du ett holsteinersto kan du bli medlem i holsteinerförbundet och få tillgång till deras hingstar till andra priser.

Hade du bott i södra Sverige så hade det varit ett bra alternativ då du haft nära till Danmark och Tyskland. Allt blir svårare när man bor i norra delen. Eller även när man bor på mitten... ;)

Kolla i passet, vilken färg har sidorna?

Så vitt jag vet har alla tyska förbund rosa papper på sina hästar som är inreggade på samma sätt som våra svenska på gröna papper. Reglerna skiljer sig dock något mellan sverige och tyskland men rosa är det "finaste"

Har du ett holsteinersto kan du bli medlem i holsteinerförbundet och få tillgång till deras hingstar till andra priser.

Hade du bott i södra Sverige så hade det varit ett bra alternativ då du haft nära till Danmark och Tyskland. Allt blir svårare när man bor i norra delen. Eller även när man bor på mitten... ;)

Gäller detta fullblodsston också?
U

Kolla i passet, vilken färg har sidorna?

Så vitt jag vet har alla tyska förbund rosa papper på sina hästar som är inreggade på samma sätt som våra svenska på gröna papper. Reglerna skiljer sig dock något mellan sverige och tyskland men rosa är det "finaste"

Aha, tack så mkt. Mitt sto har rosa pass:)
Men vad innebär det att ha gröna/rosa papper?

*helt oinsatt*

*Ursäkta för lite trådkapning men det känns onödigt och starta ny tråd:o*

Gäller detta hannoveranare också?
Och angående rosa papper, hur vet man om hästen har rosa papper?
Det är färgen på pappret i passet. Det gäller hannoveranare också. Fullblod har jag ingen anaing om vad dem helst bör ha för färg.

tack!

*tiotio*

Rosa resp gröna innebär att hästen är registrerad i huvudstamboken, den är alltså rasren för det förbundet. Det är alltså det finaste/bästa en häst kan ha

Ja om du reggar stoet i ASVH så kan du få gröna papper om hon är reggad i Holsteinerförbundet med rosa papper...

Stoet behöver inte reggas i asvh för att avkomman ska få gröna papper! Har själv ett holsteinersto på rosa papper som fått två föl med av asvh godkända hingstar och de avkommerna har fått gröna papper. När hon fick sitt tredje föl skickade jag in för svensk komplettering eftersom jag ville stamboksföra märren även i sverige. Vilket är gjort.

Gira :banana:

Hur menar du? *nyf*

Stoet behöver inte reggas i asvh för att avkomman ska få gröna papper! Har själv ett holsteinersto på rosa papper som fått två föl med av asvh godkända hingstar och de avkommerna har fått gröna papper. När hon fick sitt tredje föl skickade jag in för svensk komplettering eftersom jag ville stamboksföra märren även i sverige. Vilket är gjort.
:cool: Då har jag lärt mig något nytt som jag inte hade en aning om.

Från asvh.se ( fetningen av text har jag gjort men texten är annars kopierad rakt av...

"Grundstambok avd. I

Häst fallen efter godkänt avelsvärderad hingst (motsvarar avelsvärdeklass B, AB, A eller Elit), samt med moder som uppfyller kraven för Svensk Riksstambok avdelning I.
Raskod för renrasig häst d.v.s. 04 (grönt papper - löpnummer fr.o.m 1001.)"

Senast ändrad av en moderator:

Gäller detta fullblodsston också?
U

Hur menar du?
Om fullblods ston tillåts i Holstein-förbundet eller hur du gör om du vill betäcka ett xx sto med xx hingst utomlands?

Fullblod har inte olika papper utan alla är vita. Däremot skiljer det på reg numret, förut fanns det ett B och ett A register tex där man skiljde på de med godkänd fullblodstam och övriga

Liknande trådar

Avel Jag går ettan på hästgymnasium och har en uppgift kallad "fantasi-avel" där vi väljer ett sto och en hingst som vi ska låtsas avla på...
Svar
13
· Visningar
2 905
Senast: Kisseninan
·
Avel Jag har ett islandssto som är avelsbedömd med helt okej poäng och som har en bra och spännande stam. Stoet är dessutom en väldigt...
Svar
3
· Visningar
1 522
Senast: Marty
·
Avel Jag funderar lite kring vad det innebär för en hingst som godkänts (erstkörung står det) på en Nachkörung i det westfaliska...
Svar
1
· Visningar
673
Senast: KickiH
·
Avel Hej jag är lite ny på detta med betäckning men jag funderar på att betäcka mitt new forest sto Casandra III som är en renrasig new...
Svar
6
· Visningar
1 145
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31