Sv: Hur funkar bomlöst på era islandshästar? (syftar på sesation ride)
Hej!
Jag har en G4 med kortare kåpor. Sadeln är fruktansvärt skön. Otroligt skön! Och hästen min älskar den. Jag har testat sadeln på tre hästar då dessa tre har hyfsat lika ryggar; ganska raka och kort sadelområde, eller vad det heter. Och man sitter där man sitter, känner mig tio gånger mer "fast" än i andra sadlar. Suveränt skön.
Jag hade ut en jätteduktig sadelutprovare som hjälpte mig. Det kändes väldigt bra. Plus att när man rider ser man att trycket varit helt jämt, hästen blir svett överallt där sadeln har legat. Men det är klart, sadelförsäljaren gillar nog inte att man rider sin häst svett i den, även om du ska prova ut med lakan under.
Padden gör sitt också när det gäller tryckutjämning. Jag har läst massvis och sugit åt mig och kan sammanfatta timmars surfande och runtfrågningar:
a) en perfekt sittande bomsadel är optimalt när det gäller att fördela trycket. Men då krävs att den är helt perfekt till hästen och riktigt bra till ryttaren
-> Fördel: Det bästa alternativet till ryttare som inte har perfekt balans
-> Nackdel: Hästen musklar om sig och hullar om sig genom livet. Att hålla jämna steg med sadel kräver kunskap och framförallt pengar
b) en bra bomlös är värdelös utan en bra pad under. En bra pad och en bra bomlös sadel och sedan kan hästen bli hur fet och smal som helst. Men då krävs att du har balans!!
-> Fördel: Kostnadseffektivt och förbaskat skönt för rumpan och för hästens rygg, förutsatt att du har balans. Och den formar sig till viss del(!) till hästen.
-> tja... det enda är att när min man vill rida så kan han inte ha min bomlösa av två anledningar: Jag snikade och köpte en mindre svindyr pad som klarar vikter upp till och med 80 kg. Min man väger strax över, plus att min rumpa är av den mindre sorten och därför köpte jag en sadel modell mindre, så när mannen skulle hoppa upp som hastigast och bara känna på sadeln så sa han inte wow, vad skön! Utan nått åt det motsatta...
(sadeln har väldigt mkt "framvalv"...)
Jag är superless på sadelträsket, vågar inte räkna ut hur mkt pengar jag har förlorat varje gång jag bytt sadlar... sensation riden funkar oavsett hur mkt muskler min häst får, eller om han tappar. Den är svinskön. Man får tävla i den. Jag har faktiskt rätt bra balans. Enkelt val, för mig.
Och hon som är återförsäljare är grymt duktig och väldigt trevlig. Hon kan hjälpa dig med att se om hästen kan ha sadeln. Skicka med ett kort på ryggen så ser hon vilken sadel som passar rygglinjen.