Hur funkar bomlöst på era islandshästar? (syftar på sesation ride)

Ganti

Trådstartare
Jag håller på att leta sadel till mitt islandssto.

Jag blir inte klok på någonting känns det som.

Jag velar fram och tillbaka mellan att köpa en bomsadel eller att köpa en bomlös sensation ride g3 med g4 sits.
Jag har suttit i timmar och läst runt om bomlös vs bomsadel och det är bara rörigt...

Vad tycker ni om sensation?
Hur har det funkat på era islänningar?

Ska jag välja bomlös eller bomsadel?
För och nackdelar?

Stämmer det att bomlösa inte lägger trycket lika bra fördelat som bomsadlar?

Sv: Hur funkar bomlöst på era islandshästar? (syftar på sesation ride)

Jag har en G3 med G4-sits och är väldigt nöjd med den :) Fantastiskt bekväm och har passat alla hästar jag testat den på hittills (vilket väl bara är en 5 stycken, men med väldigt olika ryggar).

Min donna har ingen knepig rygg att hitta sadel till egentligen, men hon verkar trivas bra med Sensationen.

Det stämmer nog att bomlösa fördelar tyngden sämre, men då jag varken är stor eller speciellt tung tror jag inte det spelar så stor roll för min del.

Hur långa är dessa sadlar?
Min häst är lite kortare i ryggen.

En annan sak jag glömde ta med i mina frågor är:

Hur ser man på bästa sätt att en sadel ligger bra och passar?

Hej!

Jag har en G4 med kortare kåpor. Sadeln är fruktansvärt skön. Otroligt skön! Och hästen min älskar den. Jag har testat sadeln på tre hästar då dessa tre har hyfsat lika ryggar; ganska raka och kort sadelområde, eller vad det heter. Och man sitter där man sitter, känner mig tio gånger mer "fast" än i andra sadlar. Suveränt skön.

Jag hade ut en jätteduktig sadelutprovare som hjälpte mig. Det kändes väldigt bra. Plus att när man rider ser man att trycket varit helt jämt, hästen blir svett överallt där sadeln har legat. Men det är klart, sadelförsäljaren gillar nog inte att man rider sin häst svett i den, även om du ska prova ut med lakan under.

Padden gör sitt också när det gäller tryckutjämning. Jag har läst massvis och sugit åt mig och kan sammanfatta timmars surfande och runtfrågningar:

a) en perfekt sittande bomsadel är optimalt när det gäller att fördela trycket. Men då krävs att den är helt perfekt till hästen och riktigt bra till ryttaren
-> Fördel: Det bästa alternativet till ryttare som inte har perfekt balans
-> Nackdel: Hästen musklar om sig och hullar om sig genom livet. Att hålla jämna steg med sadel kräver kunskap och framförallt pengar

b) en bra bomlös är värdelös utan en bra pad under. En bra pad och en bra bomlös sadel och sedan kan hästen bli hur fet och smal som helst. Men då krävs att du har balans!!
-> Fördel: Kostnadseffektivt och förbaskat skönt för rumpan och för hästens rygg, förutsatt att du har balans. Och den formar sig till viss del(!) till hästen.
-> tja... det enda är att när min man vill rida så kan han inte ha min bomlösa av två anledningar: Jag snikade och köpte en mindre svindyr pad som klarar vikter upp till och med 80 kg. Min man väger strax över, plus att min rumpa är av den mindre sorten och därför köpte jag en sadel modell mindre, så när mannen skulle hoppa upp som hastigast och bara känna på sadeln så sa han inte wow, vad skön! Utan nått åt det motsatta... :angel: (sadeln har väldigt mkt "framvalv"...)

Jag är superless på sadelträsket, vågar inte räkna ut hur mkt pengar jag har förlorat varje gång jag bytt sadlar... sensation riden funkar oavsett hur mkt muskler min häst får, eller om han tappar. Den är svinskön. Man får tävla i den. Jag har faktiskt rätt bra balans. Enkelt val, för mig.

Och hon som är återförsäljare är grymt duktig och väldigt trevlig. Hon kan hjälpa dig med att se om hästen kan ha sadeln. Skicka med ett kort på ryggen så ser hon vilken sadel som passar rygglinjen.

Jag har också en och är toknöjd. Har använt den på två olika hästar själv, och har även lånat ut den till 3 stallkompisar som velat prova och de har också varit positiva.

Jag har en juniorsadel till min häst som är väldigt liten och har kort rygg. Den är 16.5" och passar bra till mig som är storlek 36 ungefär, och 168 cm lång.

Min juniorsadel är kortare än de andra, även G4. Den är G3 med G4sits. Kan mäta hur lång den är, men den är väldigt kort, lika kort som min Globus Gloi som är en väldigt kort sadel.
Alla hästar jag ridit på med sadeln har varit väldigt nöjda, det har märkts att de har gillat den.

Hur man vet att den passar... tja, det lättaste är väl att ta hjälp av någon som kan som kan visa dit. Men enkelt förklarat så ska den ligga an jämnt överallt, men den ska inte ligga emot och trycka på ryggrad eller manke.

Det var det som jag var mest osäker på när jag köpte den, för det var precis så att det var luft mellan manken och framvalvet, jag var rädd att det skulle trycka emot. Men det har bara blivit bättre och bättre ju mer jag ridit i sadeln, och nu ligger den inte emot alls. Jag får lätt in ett par fingrar emellan, så det är inget som ligger emot och trycker.

Angående vad som är bäst så tror jag att om man har möjlighet så är det bra att variera. Men i mitt fall så har jag det senaste året bomsadlar som inte passat hästen mer än max 2-3 månader, sen har jag varit tvungen att byta. Detta har på ett år kostat mig ca 8 000-10 000 kr i värdeminskning. Alltså pengar som jag har förlorat för att jag sålt sadeln begagnad.
Nu köpte jag istället en bra bomlös som jag tror att jag kan använda i flera år, så för min del är det en bra investering och jag är mycket tryggare i att sadeln passar hästen om en månad eller 5. Självklart måste man fortfarande kontrollera utrustningen varje dag man använder den (som med allt) men jag är inte alls lika orolig för att denna ska sluta passa så fort han ändrar sig minsta lilla.
Jag kan säga att efter 1 år med bomsadlar så har hans rygg blivit sämre musklad än den var från början (när han gick med en annan bomlös) på grund av att sadeln har slutat passa och jag inte har märkt direkt att den inte passar (det krävs ju verkligen inte många millimeter för att skapa lite obalans som i längden skapar ett tryck) och när jag väl märkt det så är skadan redan skedd. Detta trots att han i övrigt musklat sig mycket bättre. Så jag är säker på att det beror på sadeln och inte på något annat.

Jag är nöjd, men man måste vara kritisk och se till att den verkligen passar, precis som med all annan utrustning. Ta hjälp av någon duktig som du litar på (helst inte någon okänd försäljare eftersom en del av dem är mindre trovärdiga, dock tyckte jag att denna försäljaren var verkligen kunde de sadlar hon sålde!).

Senast ändrad:

Vad menar du med att man som ryttare måste ha perfekt balans för att rida bomlös?
Antar att du menar att hästen känner av viktjusteringar mer? I så fall håller jag med, man får ju mycket bättre kontakt åt båda håll och känner verkligen av vad hästen/ryttaren gör under/i sadeln.

Men annars tycker jag att det är en otroligt stabil sadel, jag sitter mycket stadigare i min sadel är i de flesta bomsadlar jag ridit i. De sadlar som jag suttit riktigt stadigt i har jag kännt mig väldigt låst i, dressyrsadlar för det mesta.
Men i denna känner jag mig inte låst utan kan använda sitsen för att ge vikthjälper utan problem, men ändå sitter jag stadigt som berget. Har inte känt mig ett dugg orolig när jag ridit hoppiga hästar, för jag sitter verkligen som gjuten! :bow:

Vad menar du med att man som ryttare måste ha perfekt balans för att rida bomlös?

Iom att den inte är så bra på att jämna ut trycket tycker jag att det är onödigt att lära sig rida lätt i en sådan sadel eller dunsa till i den. Dessutom känner hästen mkt tydligare vad man gör i en bomlös, minsta lilla spänn i ena skinkan, liksom. :D, så jag tycker nog man ska ha rätt bra koll på hur man sitter så man inte förvirrar i onödan.

Jaha, du tänker så.

Det kan jag hålla med om. Inga dunsar i sadeln är bra, ännu mindre bra i en bomlös.

Jag som har lite problem med ena höften,vilket gör att jag gärna sitter lite snett, är extra noga med att kolla så att jag sitter rakt eftersom jag vet att hästen känner av det mer. Plus att jag är rädd för att forma sadeln snett också. Eftersom den formar sig efter ryttaren och hästen, dock har jag inte märkt något från hästens sida. Han har alltid puttat över bomsadlarna så de blivit lite sneda i stoppningen (lätt att stoppa om i och för sig) men denna sadeln har legat helt stilla än så länge. Superskönt!

Jag har en Sensation ride g3 till min unghäst och är fantastiskt nöjd. Skönaste sadeln jag suttit i (bortsett från Horsedream men det är ju inte riktigt en sadel). Jag sitter som gjuten (och sadeln också:)) trots unghästskutt hit och dit. Har svårt att tro att jag någonsin skulle vilja ha en annan sadel (skulle möjligen vara en annan modell sensation då) och kan varmt rekommendera den.
Angående pad så har jag en Sensation vojlock under och när man sadlar av så är pälsen helt slät och helt jämna avtryck och man ser tydligt att det är en fri kanal för ryggraden.
Visst, bomlösa sadlar fördelar nog inte trycket lika bra som en bra bomsadel så ska man hoppa så är det nog inget att satsa på. Men till "islandshästridning" fungerar det ypperligt, man känner precis hur hästen rör sig och kan rida med små hjälper, hästen känner ju precis lika bra som man själv.
Så satsa och köp en Sensation är mitt råd, det tror jag att du kommer att vara nöjd med i många år framöver.

jag hade en sensation G3 med G4 sits.den var sjukt skön att sitta i, och den passade min häst bra.
men den var sned.jag mätte bakvalvet,och det var inte symetriskt.fick inte den utbytt då återförsäljaren inte tyckte den var sned.hon köpte den dock av mej, men jag vet inte hur många tusenlappar jag förlorade på det.

bara jag får råd, ska jag nångång ha en ny, och hoppas att den är rak.

det enda jag var lite onöjd med var att sadeln inte satt som gjuten, vilket alla tycks tycka. hårena var på sniskan efter ritt. det kan bero på sadelgjorden,som säkert bör vara den återförsäljaren oxo har,men gummiband i båda ändorna.min gjord var utan och det var lite svårt att få sadeln tillräckligt spänt.

det var 2 andra i stallet som provade sadeln, och de gillade den inte..jag är förvånad,för en skönare sadel får man leta efter.

stigleder systemet gillade jag bra.

en bra sadel,jag hade otur med min.

jag hade en sensation G3 med G4 sits.den var sjukt skön att sitta i, och den passade min häst bra.
men den var sned.jag mätte bakvalvet,och det var inte symetriskt.fick inte den utbytt då återförsäljaren inte tyckte den var sned.hon köpte den dock av mej, men jag vet inte hur många tusenlappar jag förlorade på det.

bara jag får råd, ska jag nångång ha en ny, och hoppas att den är rak.

det enda jag var lite onöjd med var att sadeln inte satt som gjuten, vilket alla tycks tycka. hårena var på sniskan efter ritt. det kan bero på sadelgjorden,som säkert bör vara den återförsäljaren oxo har,men gummiband i båda ändorna.min gjord var utan och det var lite svårt att få sadeln tillräckligt spänt.

det var 2 andra i stallet som provade sadeln, och de gillade den inte..jag är förvånad,för en skönare sadel får man leta efter.

stigleder systemet gillade jag bra.

en bra sadel,jag hade otur med min.

Men det var då konstigt - jag hittade en äldre inlägg som du har skrivit och då säger du att håren låg slätta efter ridturen:
-----------------------------------------------------------------------

Idag, 17:39
Svar på Sv: Sadel till liten kortryggad... av Mursten #33

videnlis
Springare

Reg.dat: 2009-01-03

nå jag klagade nog inte, utan konstaterade.
Helt rak blir hon säkert aldrig, men bara hon har fölat o haft mamma ledigt ska jag ta itu med det på alvar.
Sadeln formar sej säkert lite fast den e bomlös, Igår låg pälsen bra efter ridturen..

Annars så e jag faktiskt nöjd med den

det blev bättre mot slutet av tiden jag hade sadeln,men håren låg inte släta så där genast,som många skriver.
som sagt jag var nöjd med sadelmärket,men själva sadeln jag hade var inte helt kurant.

Tack för era svar!

Efter mycket efterforskning på nätet så kommer jag satsa på en sensation i augusti!
Det blir en g3 med g4 sits!

Sadeln måste ju vara helt suverän för jag har knappt kunnat finna något negativt om den alls. :)

Det gör du rätt i tycker jag! :) Du lär inte bli besviken, det är verkligen en underbar sadel.

Är dom även bra vid tex hoppning ?

Hej från Hambo

Är dom även bra vid tex hoppning ?

Hej från Hambo

Om man kör på G4 så är det väl som med alla andra dressyrsadlar vid hoppning.. men det finns ju en hoppmodell av Sensation ride också. :-)

Tydligen ska man väl vara aktsam med hoppning och bomlösa generellt, som jag förstått det.

Jag älskar min sensation sadel btw. :love:
men hoppning har jag lagt på hyllan för länge sen. :D

Funkar utmärkt att ta några små skutt då och då, jag har testat! Men jag skulle aldrig hoppa bana eller några högre höjder i den. Det är möjligt att det går, men det är ju rätt stor skillnad i bommen på bomsadlar om de är dressyrsadel eller hoppsadel, så att hoppa "riktigt" helt utan bom känns sådär tycker jag. Visst får utvecklinen framåt även här, men jag tar det säkra före det osäkra och håller mig till småskutt nån gång då och då.

Även här ska man ju komma ihåg att balansen är viktig.

Vad roligt att du bestämt dig för en Sensation :)

Kanske onödigt att jag skriver detta, men jag måste bara berätta att jag har bara bra saker att säga om Sensation! Jag har en G4 och jaaa, den ÄR dyr - men SÅ värd pengarna! Jag köpte min till min lånebebis som är en nordsvensk, med baktanken att skaffa något liknande som första häst sen, så sadeln skulle ju förhoppningsvis passa då också. Nu råkade jag köpa en islänning istället för nordsvensk, men sadeln passar lika bra ändå!

Den är så underbart bekväm också. Stadig men mjuk och som balsam för min onda rygg!

Det enda jag reagerade på när jag lade den på min islänning var att jag tyckte den såg stor ut. MEN det kanske inte är så konstigt när jag är van att se den på dunderklumpen till nordsvensk ;)
Lite pusslande har det varit för mig att hitta det perfekta sadelläget, men den ligger helt stilla där man lägger den iaf! Har den tillhörande Grandeurpaden med fårskinn undertill. Köpte också andra ilägg till padden att byta ut de som var i den...

Lycka till med din Sensation!

Jag skulle aldrig hoppa med en bomlös sadel.
Och med hoppa menar jag hinder. Markbommar och små cavaletter som hästen kan fast skritta över går bra.
En bomlös sadel har ju igen bom som tar emot "stöten" som blir när man landar efter hindret!

Har läst om de bomlösa "hoppsadlarna", men jag är lite kritisk till dessa. Okej att skutta några småhinder nu och då, men jag har svårt att tycka det är okej med högre hinder...

Liknande trådar

Utrustning Jag skulle jättegärna vilja höra vad ni tror om den här situationen: Tog en nordis på foder förra hösten. Han hade ridits i en bomlös...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 976
Senast: mahlmt
·
Distans Är nu på väg att köpa ny sadel. Det blir en Sensation Ride. Men vilken modell ska jag ha? Jag väljer mellan G3 med G4-sits, som är...
2 3
Svar
47
· Visningar
15 702
Senast: Gullan86
·
Utrustning Har nu äntligen gjort slag i saken och köpt mig en Senstation G4, bomlös sadel. Har den på öppet köp ett par dagar och provade första...
Svar
16
· Visningar
3 624
Senast: ylvalill
·
J
Utrustning Stoet jag ska köpa hade en bomsadel när hon kom till ridskolan vilket hon inte tyckte om och det blev mycket bättre när dom bytte till...
Svar
6
· Visningar
1 178
Senast: Lella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka