Hur funkar ÄL-tester???

Status
Stängd för vidare inlägg.

Kalaspinglan

Trådstartare
Ja, kort och gott: Hur fasen funkar ÄL-testerna? Hur gör man? Och hur kan det funka? När gör man testet?

Hmmmm.. :confused:
 
Sv: Hur funkar ÄL-tester???

Å, undrar en sak till.
Vilka har blivit gravida som en direkt följd av att ni gjort testerna (dvs prickat in ÄL)?
 
Sv: Hur funkar ÄL-tester???

Gör man inte på samma sätt som på grav.test? :confused: Det är iaf uppfattningen jag har fått om dom. Den mäter nåt ämne i urinen.. och visar positivt när man har ägglossning. Har aldrig testat själv dock så jag är inte helt säker.
 
Sv: Hur funkar ÄL-tester???

Men om nu jag misstänker att jag har ÄL i morgon. Ska jag göra testet då samma dag? Eller talar den om att "oups, den här veckan ska du passa på"..?

:-)
 
Sv: Hur funkar ÄL-tester???

Först mäter man sin menscykel. Sen följer man vad som står på förpackningen och börjar testa några dagar innan beräknad ÄL, och sen testar man varje dag tills stickorna visar på ägglossning. Då pippar man utav sjutton :D och sen väntar man två veckor och gör sen gravtest.

Jag köpte mina stickor på nätet (babyornot) för det var billigare än på apoteket och det kan gå åt en hel del ÄL-stickor. Testet som jag köpte på nätet tog lite längre tid att läsa av (10 min tror jag det var) och klantig som jag var glömde jag ibland bort att läsa av dem... Så äggklocka (!) kan rekommenderas.
 
Sv: Hur funkar ÄL-tester???

Kalaspinglan skrev:
Men om nu jag misstänker att jag har ÄL i morgon. Ska jag göra testet då samma dag? Eller talar den om att "oups, den här veckan ska du passa på"..?

:-)

Har inte en aning :confused: :crazy: Har som sagt aldrig testat dom, men jag antar att man ska testa under några dagar tills den visar positivt. Så om du förväntar dej ägglossning imån, så kan du ju testa då ;)
 
Sv: Hur funkar ÄL-tester???

Billigare att kn*lla hela tiden i den "osäkra perioden" - det blir väldigt välgjorda barn av det :D

ÄL-testen är bra om man är osäker på om man HAR ÄL öht eller om man inte kan orka med mer än ett par samlag i månaden, typ.
 
Sv: Hur funkar ÄL-tester???

Jag gjorde ÄL test, var så osäker på när ÄL infann sig. Blev gravid på en gång, efter att ett sådant test visat att jag hade ÄL.
 
Sv: Hur funkar ÄL-tester???

...eller om man har oregelbundna menscykler.
 
Sv: Hur funkar ÄL-tester???

...fast ÄL-testet gör en ju inte gravid, det är ju sexet som gör det.

Den enda nyttan jag kan se med det är om man tycker sex är så tråkigt att man inte vill ha det " i onödan " :crazy:

Annars är det ju liksom bara att köra på :banana:
 
Sv: Hur funkar ÄL-tester???

...håller inte riktig med, man kan ju faktiskt ta ÄL-test för att få veta när det är dags att ta gravtest också. För om man har oregelbundna perioder är ju det svårt att veta men om man vet när ÄL var är det lätt att räkna ut (på ett ungefär).

Kalaspinglan, jag blev gravid efter att ha använt ÄL-test. Två gånger (men första gången blev det ju mf). Använde testen i flera månader så även om man gör testen och har sex behöver det ju inte nödvändigtvis innebära att man blir gravid. Fast jag slarvade en del med testen, ibland glömde jag att läsa av dem och framför allt trodde jag felaktligen att jag börjat ta dem så sent att jag redan haft ÄL så jag slutade ta dem för tidigt.
 
Sv: Hur funkar ÄL-tester???

ulda skrev:
...håller inte riktig med, man kan ju faktiskt ta ÄL-test för att få veta när det är dags att ta gravtest också. För om man har oregelbundna perioder är ju det svårt att veta men om man vet när ÄL var är det lätt att räkna ut (på ett ungefär).
.

....fast när man tar gravtestet påverkar ju inte heller om man blir gravid eller inte ?

Varför är det så viktigt att ta det så fort som möjligt om man ändå planerar en graviditet? Kan man inte vänta tills mensen är senare än den längsta av de perioderna man har ?

Fast det är ju bra sponsring av stick-industrin förstås :D

Själv köpte jag superbilliga gravtest i storpack för jag räknade ju inte med något. Testade positivt tre veckor efter förmodad ÄL (märker på sekret och lust :angel: ) då jag börjat må skitilla :p

Och gav bort resten till en kompis som förbrukade dem snabbt på ett par månader genom att testa redan INNAN mensen skulle ha kommit :cool:
 
Sv: Hur funkar ÄL-tester???

Nej men man blir ju ändå å nyfiken...
 
Sv: Hur funkar ÄL-tester???

ulda skrev:
Nej men man blir ju ändå å nyfiken...

För en gångs skull håller jag med dig, Ulda! :)

Silverkedjan har nog aldrig fingrat på hett efterlängtade julklappar eller varit så nyfiken så hon kan spricka. Hur klarar du att vara så iskall, Silverkedjan?

Själva idén med dessa tester, grav- eller ÄL, spelar roll - är ju spänningen! Det är som att ivrigt vänta på en överraskning.

Dessutom kan det vara så att man efter en lång period i sänghalmen utan graviditetsresultat faktiskt vill veta om man öht får ÄL.

Jag har själv aldrig provat ÄL-tester (är väl för snål, för de skall visst vara dyra?), men grav-testerna har använts flitigt och helt i onödan. :angel:

Antingen har jag testat för tidigt = inget plus eller så har jag testat igen för att försäkra mig om att det blev ett plus även dagen efter.. eller veckan efter...

Nej, skall man skall man satsa pengar på aktier eller nåt så vore Clearblue något. Många, många missbrukar tester.
 
Sv: Hur funkar ÄL-tester???

prinsessfeminist skrev:
Dessutom kan det vara så att man efter en lång period i sänghalmen utan graviditetsresultat faktiskt vill veta om man öht får ÄL.
.

Ja det är ju det jag säger, det har en poäng att testa för att veta om man ÖHT har ÄL. Men att sedan titrera fram exakt dag varje månad med dem är ju lite onödigt om man kan tänka sig att ha sex några ggr i den osäkra veckan istället.

Ska man däremot inseminera eller har en karl som bara kan tänka sig att bistå med ett skott i månaden är de ju bra att ha.

Men den situationen är ju inte den vanligaste.

Iskall :D :cool: ?

Alltså, testet ÄNDRAR ju ingenting.

Jag kan tänka mig att göra både det ena och det andra för att det skulle vara bättre chanser att bli gravid eller bättre för bebin.

Men jag är för vetenskapligt lagd för att slösa bort tester innan det finns någon utebliven mens ens. Klart jag spekulerade den där veckan men vi var överens att vänta med testet tills svaret skulle vara entydigt och säkert.

Det var kul att göra det ihop sen och strecket blev KNALLBLÅTT jättefort :)

Med första bebin blev jag ju så jättesjuk efter implantationen att de tog dagliga tester för att så fort som möjligt få veta om embryot tagit sig. Den enda anledningen till det var ju för att veta vilken medicin jag skulle kunna få, eller inte få. Jag började tex envist med att göra alla buktappningarna utan starkare smärtstillande....och fick fortsätta med det ;)

Men jag tyckte de där spekulationerna om "nästan-strecken" var mer stressande än stillade nyfikenhet.

Så nästa gång var jag alltså - iskall :idea: :cool:
 
Sv: Hur funkar ÄL-tester???

Äsch vadå en gång i månaden? Det räcker ju med var tredje dag för att lyckas missa en ägglossning.
 
Sv: Hur funkar ÄL-tester???

Alltså... Man vet att den "osäkra" perioden inte är under mensen eller tio dagar efter. Man vet när man har mens eller ??

Även om man har långa cykler så tycker jag det vore uthärdligt :angel: att ha sex minst 3 ggr/vecka de veckor det rör sig om sedan...

Mer uthärdligt än att slösa massor med pengar och energi på att fokusera på stickorna.

Men jag har varit i en situation där det var nödvändigt med maxkoll just pga ointresse från ena parten för själva "aktiviteten".

Så här i efterhand kan jag säga att jag hellre skulle lägga ner förhållandet än att sponsra testfirmorna i en liknande situation :p
 
Sv: Hur funkar ÄL-tester???

Visst är det uthärdligt (t o m riktigt trevligt :D ) att ha sex minst 3 ggr per vecka men trots det kan det ju av olika anledningar vara så att man inte har det kanske säg på en vecka (speciellt när man i flera månaders tid försökt bli gravid) och då kan det ju ändå vara bra att veta när man absolut inte får missa att ha sex.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fordon Har en gammal, lite körd, 8 hk Yamaha i mycket bra skick. Köpte den ifjol och hade den hos en granne på service innan jag tod den ibruk...
Svar
2
· Visningar
215
Senast: tott
·
Småbarn Jag skulle vilja testa att besöka öppna förskolan i kommande vecka för att aktivera 2-åringen när han inte har förskola. Men jag tycker...
Svar
13
· Visningar
1 306
Senast: Badger
·
Gravid - 1år Vår en månad gamla bebis har lite problem med magen. Han är väldigt gasig och har bekymmer med förstoppning. Vi ser på honom att han...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
7 272
Senast: sthu
·
Mat Hittade ett intressant test baserat på en undersökning av två personer vid Technical University of Zürich som upptäckte att folks äckel...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
3 576
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hage
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp