Hur fungerar det hos er?

J

Juliae

I stallet där jag har mitt arabsto (155 cm, ca 400kg) inackorderat betalar jag 1000:-/mån för in/utsläpp, spån, hösilage, och 3 fodringar/dag.
Stallägaren fodrar dem själv (4 stora hästar + en shettis i samma hage) genom att fylla en skottkärra med hösilage och dela ut det i hagen i olika högar. Grejen med det är att det är svårt för mig att veta hur mycket min häst får att äta i hagen (detta gäller morgon och middag) eftersom hästarna går runt och byter högar. Ingen av hästarna är på något sätt underviktig, men jag vill gärna ha koll på hur mycket hon äter..
Hur har ni det i era stall?
Någon som har ett liknande system och hur håller ni då koll på hur mycket de äter?
Hur mycket kan det tänkas få plats i en kärra (normalstorlek) och räcker detta till 5 hästar? Hösilage ska ju ges mer än hö..

Tacksam för svar, då detta verkligen grämer mig! :confused:

Sv: Hur fungerar det hos er?

Min häst går i egen hage efter min önskan, det är det enda sättet jag kan kontrollera hur mycket han äter. Under vintern hade han en kompis med sig men hon åt upp allt hö så han började magra..

Jag tycker det låter rätt bra. Du får väl uppskatta på ett ungefär hur mycket hon får i sig och fodra efter det, sen kan du öka eller minska givan efter hand om det behövs. På sommaren vet man ju ändå inte exakt hur mycket gräs hästen får i sig.

Våra får hö 2 ggr per dag i hagen, fyra stora hästar i samma hage och de byter hög sinsemellan lite då och då.
Vi väger upp ungefär och sen lägger ut i en hög till var häst på lagom avstånd.
Sen får de mer konrollerade mängder inne ca 2 ggr. Ska någon ha mer så får den det extra inne.
Dock är alla lika lättfödda så det är inte någon större fara om någon äter upp det sista hos en av kompisarna, det handlar om max 0,5 kg då de äter i rätt lika "hastighet".

De har sen alltid halm i hagen, ingen går i alla fall hungrig.

Lugn flock där alla tar hand om sig själv typ.

Senast ändrad av en moderator:

Jag tycker det låter rätt bra. Du får väl uppskatta på ett ungefär hur mycket hon får i sig och fodra efter det, sen kan du öka eller minska givan efter hand om det behövs. På sommaren vet man ju ändå inte exakt hur mycket gräs hästen får i sig.

Grejen är att det ju inte är jag som fodrar, eller bestämmer givan. Det har stallägaren hand om. Så jag vet praktiskt taget bara att hon får hösilage 3ggr/dag...

Våra får hö 2 ggr per dag i hagen, fyra stora hästar i samma hage och de byter hög sinsemellan lite då och då.
Vi väger upp ungefär och sen lägger ut i en hög till var häst på lagom avstånd.
Sen får de mer konrollerade mängder inne ca 2 ggr. Ska någon ha mer så får den det extra inne.
Dock är alla lika lättfödda så det är inte någon större fara om någon äter upp det sista hos en av kompisarna, det handlar om max 0,5 kg då de äter i rätt lika "hastighet".

De har sen alltid halm i hagen, ingen går i alla fall hungrig.

Lugn flock där alla tar hand om sig själv typ.

Det låter bra! Jag har faktiskt tänkt börja med ett lager halm inne i boxen om nätterna (hon har spån nu) så att hon har något att tugga på under natten :)
Nu går hon ute dygnet runt, men jag är så orolig att hon får för lite hö på dagarna.. för om jag tänker logiskt så får det inte plats mer än 6 kg hösilage i en kärra (inte när det inte är packat..) och då får de ju bara lite över ett kg var morgon och middag och sen runt 2-3 kg på kvällen.. räcker det verkligen?
Eller tänker jag helt fel?

Min häst går i egen hage efter min önskan, det är det enda sättet jag kan kontrollera hur mycket han äter. Under vintern hade han en kompis med sig men hon åt upp allt hö så han började magra..

well. Hon är absolut inte mager. Men jag har också funderat på att be om en egen hage. Dvs att vi delar upp den stora hagen så att hon får en bit själv.. Men Stallägaren är en riktig besserwisser och tycker att hennes sätt är det enda och bästa "för så har det alltid varit". Så jag tvivlar på att mitt förslag skulle gå igenom:grin:

Och om du frågar stallägaren?
Är allt på en höft och "jag ser hur mycket de behöver"?
Det verkar ju inte gå någon nöd på din häst enligt dig, men vill du ha bättre koll på vad hästen äter, kanske beräkna foderstat osv så behöver du nog diskutera detta med stallägaren alt flytta till ett stall som resonerar som du...

Jag tränar och tävlar på lite högre nivå och för mig är det ytterst viktigt att veta att min häst får i sig enl sina behov. Därför köper jag eget hösilage med näringsvärden som passar. Min häst äter 1,5 mål i hagen med sina kompisar. Då får han hö, det som de andra äter, men endast en liten mängd. Jag kan ju inte veta exakt hur mycket han äter, men han är högst i rang, så jag kan göra en uppskattning (hur länge finns det mat kvar vs hur mycket han hinner tugga i sig på motsvarande tid, ganska lätt att mäta). Även detta hö är analyserat. Huvuddelen av grovfodret äter han alltså när han står själv i sin box.
Tidigare använde jag det hö som stallet tillhandahåller, analyserat men med varierande näringsinnehåll (de byter parti ganska ofta). Då hade jag ofta formsvackor och det funkar inte för mig. Med en stabil grund bestående av bra hösilage kan jag undvika formsvackor pga foder.

Jag tycker inte att du ska sätta din häst själv pga detta. Samvaron med andra hästar är viktigare för hennes välbefinnande än att du vet på grammet vad hon äter. Det går inte att komma ifrån, vet man något om hästar och deras naturliga beteende så ger man dem möjlighet till social samvaro med andra hästar.
Minns inte om de får alla mål i hagen, om inte kan du kanske hitta en kompromiss där du får väga upp fodret till de mål som serveras i box? Men om fodret inte är analyserat spelar det inte så stor roll hur mycket det väger... (bara hon får i sig tillräckligt med grovfoder för att magen ska fungera, och det verkar det ju som)

Det låter bra! Jag har faktiskt tänkt börja med ett lager halm inne i boxen om nätterna (hon har spån nu) så att hon har något att tugga på under natten :)
Nu går hon ute dygnet runt, men jag är så orolig att hon får för lite hö på dagarna.. för om jag tänker logiskt så får det inte plats mer än 6 kg hösilage i en kärra (inte när det inte är packat..) och då får de ju bara lite över ett kg var morgon och middag och sen runt 2-3 kg på kvällen.. räcker det verkligen?
Eller tänker jag helt fel?

Det låter lite, om det nu inte ryms mer i kärran... Vet ej er TS-halt, men om hon väger 400 kg behöver hon runt 8 kg hösilage/dag för att magen ska fungera bra, och gärna mer.
Kan du inte väga det som de lägger i kärran, så vet du hur mycket det är? Kolla under hur lång tid de har att äta. Låt sedan din häst stå för sig och äta under motsvarande tid och kolla hur många kg hon hinner äta (väg upp typ 10 kg, när hon ätit den tid hon ska väger du det som är kvar). Då kan du uppskatta vad hon hinner få i sig, på en höft i alla fall.

Och om du frågar stallägaren?
Är allt på en höft och "jag ser hur mycket de behöver"?
Det verkar ju inte gå någon nöd på din häst enligt dig, men vill du ha bättre koll på vad hästen äter, kanske beräkna foderstat osv så behöver du nog diskutera detta med stallägaren alt flytta till ett stall som resonerar som du...

Jag tränar och tävlar på lite högre nivå och för mig är det ytterst viktigt att veta att min häst får i sig enl sina behov. Därför köper jag eget hösilage med näringsvärden som passar. Min häst äter 1,5 mål i hagen med sina kompisar. Då får han hö, det som de andra äter, men endast en liten mängd. Jag kan ju inte veta exakt hur mycket han äter, men han är högst i rang, så jag kan göra en uppskattning (hur länge finns det mat kvar vs hur mycket han hinner tugga i sig på motsvarande tid, ganska lätt att mäta). Även detta hö är analyserat. Huvuddelen av grovfodret äter han alltså när han står själv i sin box.
Tidigare använde jag det hö som stallet tillhandahåller, analyserat men med varierande näringsinnehåll (de byter parti ganska ofta). Då hade jag ofta formsvackor och det funkar inte för mig. Med en stabil grund bestående av bra hösilage kan jag undvika formsvackor pga foder.

Tack för jättebra svar! Grejen är att jag verkligen funderat på att byta stall pga av hennes syn på hästhållning. Och jag har varit och tittat på tvåandra stall. Det ena sa jag Nej till direktm det andra ska jag ringa senast imorgon. Men så kommer man till det här med prioriteringar..
Detta stall där jag har henne nu ligger 5 minuters cykelväg bort vilket är väldigt praktiskt både för mig och min häst. Dessutom stora hagar och bra ridvägar.
Allt fungerar mer eller mindre bra förutom detta med maten, och maten är ju viktigt om något.
Sen har vi det här andra stallet jag varit och tittat på, helt underabrt stall verkligen med högt i tak, super ventilation, och toppen matrutiner. MEN rätt dåliga hagar, endast en ridväg, och det är näst intill omjligt för mig at komma dit, och dyrare..
SVårt!

Och eftersom jag helst ser att hon kan stanna där hon är nu så gick vi och pratade med stallägaren idag. Men som jag nämt innan körde hon bara över oss. Hennes hö (de odlar själva och har ingen analys)
är det bästa enligt henne och de får mat 3ggr/dag -punkt.

Men ditt tips att säga till henne att jag tänker väga mitt eget hö iaf på kvällen (vet inte om hon ger dem frukost ute eller inne, men middag får de iaf ute) Det kan jag ju också ta upp med henne -igen!

Och nej, jag vill heller inte skilja dem åt. Utan föredrar verklgien en stor flock. Men samtidigt vill jag inte behöva oroa mig konstant för att hon inte får tillräckligt med mat, iochmed att jag inte har någon koll på exakt hur mycket de får eller heller på vilka tider..
Jag ska testa att fylla en kärra och se hur mycket hö de får plats, samt hålla koll någon gång hur snabbt hon äter en viss mängd.

är ju svårt att räkna om de inte har fri tillgång men skulle gissa att min häst äter minst 10 kg hösilage när han går på fri tillgång (är ett varmblod på 500 kg 156 cm). Sen har man den hästen som är lägst i rang kan man ju räkna med att den får äta minst och tävrs om, om den är högst i rang. (beror ju såklart på hur flocken ser ut och beter sej)

Jag förstår dig inte. Du har en jättebillig uppstallning med all service där hästen trivs, har kompisar, är i lagom hull vilket tyder på att stallägaren prickat fodringen rätt, 5 minuter från ditt hem. Kan det bli bättre?

HH – vars skottkärra rymmer 16 kg ensilage.

I stallet där jag har mitt arabsto (155 cm, ca 400kg) inackorderat betalar jag 1000:-/mån för in/utsläpp, spån, hösilage, och 3 fodringar/dag.
Stallägaren fodrar dem själv (4 stora hästar + en shettis i samma hage) genom att fylla en skottkärra med hösilage och dela ut det i hagen i olika högar. Grejen med det är att det är svårt för mig att veta hur mycket min häst får att äta i hagen (detta gäller morgon och middag) eftersom hästarna går runt och byter högar. Ingen av hästarna är på något sätt underviktig, men jag vill gärna ha koll på hur mycket hon äter..
Hur har ni det i era stall?
Någon som har ett liknande system och hur håller ni då koll på hur mycket de äter?
Hur mycket kan det tänkas få plats i en kärra (normalstorlek) och räcker detta till 5 hästar? Hösilage ska ju ges mer än hö..

Tacksam för svar, då detta verkligen grämer mig! :confused:
Då jag hAde inhyringar så räknade jag 20 kg per häst per dag. Då hade dom fri tillgång.

Liknande trådar

Foder & Strö Nu börjar det närma sig ev. Hästköp för mig. På vissa av stallen jag kollat på så sköter man foder och strö själv. Detta har jag lite...
Svar
7
· Visningar
1 270
Senast: Yrja
·
Anläggning Finns det någon som börjat planera, stallrutiner inför hösten som kommer? Jag tänker mig att de flesta har sommaren på grej mer eller...
Svar
5
· Visningar
1 077
Senast: lady_vip
·
A
Hästmänniskan Har ett litet dilemma som jag skulle behöva lite hjälp med. STALL 1 Står för nuvarande på en gård med 14 boxar, uppdelat i två...
Svar
12
· Visningar
1 982
Senast: startpompe
·
M
Ekonomi & Juridik Jag är lite i valet och kvalet och väljer att skriva under skyddat alias för att inte göra någon upprörd. Min häst står sedan...
Svar
13
· Visningar
1 590
Senast: svampbobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring