Hur fungerar brunsten?

W

worthless

Vet inte om tråden alls ligger rätt men chansar.

Det här med brunst, jag har aldrig förstått hur brunsten fungerar. Jag har sökt och letat men aldrig hittat något svar riktigt.

Hur ofta brunstar ston egentligen? Finns det något normalt? Har ju sett dom som brunstar mer eller mindre året runt och dom som inte brunstar alls. Finns det ingen standardtid som dom ska brunsta? Typ som med hundar?

Är en häst som nu haft ett uppehåll i sin brunst hela vintern, trots att den gått med valackar i hagen och med hingst i närheten, men nu har den börjat brunsta helt hysteriskt. Stoet är borta ur hagen och vi väntar på att den ska sluta brunsta nångång så att den kan komma tillbaka. Men när? Det har hållt på i lite mer än en månad ungefär. Kommer hon sluta brunsta ens i sommar? Tänkte så att det finns möjlighet att den kan gå på betet ihop med dom andra, kommer den då att börja brunsta när den kommer till valackarna igen?

Hur fungerar sånt här egentligen? Jag hittar ju ingen info någonstans om hur brunster fungerar.

Sv: Hur fungerar brunsten?

Hejhej.

Jadu bra fråga...lite induvidiellt är det nog.
Kan berätta om mina erfarenheter.
Min förra häst, ett fjordsto som jag hade i 12 år och jag märkte bara av brunst ett fåtal gånger.
En brunst mitt i smällkalla januari, men då var hon ordentligt uppvaktad av en vallack.
En annan gång mitt i sommaren då hon gick med en vallack som hon kom väldigt bra överrens med.

Mina nuvarande två ston är det också stor skillnad på. Minishettisstoet kan brunsta på våren och sommaren, men kommer hon i kontakt med en vallack så brunstar hon på 5 röda sekunder.
Varmblodsstoet, har jag misstänkt brunsta tidigare år, men i år har hon brunstat ordentligt och är inne på andra brunsten på ca 6 veckor. Men jag tror denna brunst beror på grannstallets veckogamla fölis, hon blir helt till sig varje gång hon ser den:grin:

Ett sto brunstar normalt var 3dje vecka o brukar vara som regel mellan 5-7dagar,stora variationer förekommer dock. Förra året hade jag en 2åring som brunstade konstant i 2 månaders tid, dock hade vi 3 hingstar i stallet då så det påverade säkert oxå. Årets 2åring har oxå haft en lång brunst,typ 1,5 månader. Vårens första brunster kan vara jobbiga o långdragna. Mina avelsston som nu har föl vid sidan har inte visat några tydliga brunster men vet att de haft 9dygnsbrunsterna efter fölningarna då bäbisarna blivit dåliga i magarna vid dessa tidpunkter. Under vinterhalvåret har jag inte sett några brunster på de icke dräktiga stona.

Om du googlar på tex "stoets brunstcykel" får du upp mängder av information ang brunst... :idea:

En normal brunstcykel löper på 21 dagar, från brunstens första dag till nästa brunst första dag. Själva brunsten varar oftast ca 5-7 dagar. Det förekommer självklart variationer.
Som med alla djur är det individuellt så om man tex vill betäcka sitt sto bör man dokumentera just hennes brunster så ser man hur dom normalt ser ut, vilken cykel och hur länge brunsten varar.

Stress, miljöombyte osv kan störa brunstcykeln.
En del ston brunstar utan att visa det tydligt och en del är övertydliga i sina brunster. En del ston visar också brunstsymptom utan att vara brunstiga på riktigt.

Väntar ni alltså på att släppa in stoet till valackerna igen?

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 761
Senast: Stereo
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 106
Senast: super
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 389
Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 064
Senast: Cactus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka