Hur ful får man vara vid budgivning..?

Lenis

Trådstartare
Moral/listighets/strategiakuten! Behöver er input :) Saken är den att vi tittat på en bostad idag som även har en andra visning preliminärt på tisdag. Men, det som ställer till det, är att ett objekt vi sannolikt (man vet ju inte innan man sett det inuti) mycket hellre vill ha har visning nästa måndag. Vi tror att risken att det kommer gå över vår budget är rätt stor även om vi har en bit till godo från utropspris- men vi har inte varit med på budgivning i just det här området innan så vi vet inte riktigt. Andra områden där vi budat har det ofta gått högt över utrop, det är galet här omkring just nu, men som sagt vi har inte varit precis här innan, det är längre från stan.

Min tanke är, hur gör man strategiskt? För jag kan tänka mig att de vill veta om man tänker vara aktiv budgivare på hus 1 (det vis såg idag) innan måndagen. Är ju ändå 5 dagar där emellan. Och det vore ju väldigt synd att missa ett hus för att man väntar in ett som sannolikt blir för dyrt.. å andra sidan skulle det svida rejält om det finare gick för en peng vi kunnat ge och vi känner att vi hamnade med något sämre. Tilläggas kan att vi är lite (host host väldigt) stressade över att det är bebis på väg och nuvarande bostadssituation är allt annat än barnvänlig. Läser att bud inte är bindande innan man skrivit på så teoretiskt skulle man väl kunna buda på ett och ändra sig efter några dagar..? Men är man århundradets svin då eller händer sådant? Det är inte samma mäklare så man slipper iaf skämmas på det viset. Tacksam för alla råd.

Jag sålde nyss en delägd fastighet genom mäklare.
Det var visning på en tisdag och då sa mäklaren till oss att det brukar ta lite tid innan budgivningen kommer igång.
Mäklaren räknade med veckan därpå.
Men på tors kom första budet, alltså 2 dagar efter visning, på fredag var det bara 2 kvar och då bestämde mäklaren att det skulle avslutas på måndag, vilket det också gjordes.

Men enligt mäklaren o andra jag frågat var det extremt snabbt??,

Och till sak: Flera av våra intressenter lade sig som intresserade men inte budande i budgivningen men fick ändå frågan i slutet om de ville in, något sådant kan ju ni också göra, och det kan ju bli så att det första stället visas 2 ggr och då finns mer tid.

Jag sålde nyss en delägd fastighet genom mäklare.
Det var visning på en tisdag och då sa mäklaren till oss att det brukar ta lite tid innan budgivningen kommer igång.
Mäklaren räknade med veckan därpå.
Men på tors kom första budet, alltså 2 dagar efter visning, på fredag var det bara 2 kvar och då bestämde mäklaren att det skulle avslutas på måndag, vilket det också gjordes.

Men enligt mäklaren o andra jag frågat var det extremt snabbt??,

Och till sak: Flera av våra intressenter lade sig som intresserade men inte budande i budgivningen men fick ändå frågan i slutet om de ville in, något sådant kan ju ni också göra, och det kan ju bli så att det första stället visas 2 ggr och då finns mer tid.

Här är de väldigt stressade upplever jag; var tex på visning för en dryg vecka sedan och det var redan avslutat 5 dagar efter (med helg inräknat i de dagarna då det inte var budgivning, dvs egentligen endast 3 dygn med bud). Har hittills inte sett en enda affär som tagit mer än en vecka trots flera visningar.. standard här är i regel att de redan har bud innan första visningen är över och den mest pushiga firman i stan sätter aldrig ens ut en andra visning officiellt även om det ibland- kanske- gått att ordna. De kan även tycka att några timmars väntetid efter senaste bud är långsamt och man kan då bli bortkopplad. Vilket blir svårt för oss som kanske vill diskutera ibland om strategi och nivå etc. Likadant om man vill titta en andra gång o ha med sig nån som kan om det gäller nåt speciellt..

Jag tror nog det blir en andra visning på första huset där så hoppas det kan dra ut lite på tiden, för jag vet att det är en pushiga firman som har hus nr 2 så där lär vi se väldigt snabbt om det drar iväg för oss.

Min tanke var att ev dra en fuling och lägga ett bud vi kan tänka oss på hus 1 om det verkar dra ihop sig, men se vad som händer med nr 2 och i värsta fall dra tillbaka det första budet. Vill inte att firman ska stämpla en som totalt oseriös bara men får vi nåt av husen är det ju en icke-fråga.. :) Hoppas går ju. Googlat o sett att det varnas för att man kan bli svartlistad typ men vad ska man göra, måste ju hända då o då att folk ändrar sig?

Be om en förhandsvisning av hus nr 2?
Har mest koll på lägenheter men min erfarenhet här är att många säljs före visning!

Om det inte hade gått att ordna hade jag nog hoppat över objekt nr 1. Känns inte så kul att köpa ngt som känns som en reservplan!

När vi sålde vårt hus nu så, ville en av budgivarna se huset en gång till- privat sas men med mäklare- för att titta ännu närmare på det, bla hade de med en snickar bekant, en egen besiktningsman(vi hade besiktigat) som tog prover under huset o lite som jag kanske inte känner till.
Mao, du / ni kan fördröja budgivningen lite genom att mena er vilja se stället en gång till ensamma.

Om det inte hade gått att ordna hade jag nog hoppat över objekt nr 1. Känns inte så kul att köpa ngt som känns som en reservplan!

Kan vara. För oss blev det precis så. Jag hade flaggat ett måttligt intresse för ett hus, men sagt att det var under förutsättning att de gick ner x antal 100.000 i pris. Samtidigt hade jag fått en privat visning av en mäklare som kände sig lite skyldig att fixa ett hus åt oss efter ett tidigare misslyckande. Det var det huset jag var mest nyfiken på och också lade ett accepterat bud på. Under hela processen med hus två ringer mäklaren till hus ett dagligen och säger att jag måste öka mitt bud, och jag blir mer och mer irriterad, dels för att hon inte verkar lyssna och dels för att jag var mest intresserad av hus två. När papprena ska skrivas på hus två har säljaren ångrat sig ch där står vi igen, besvikna och utan hus. Just då ringer mäklaren till hus ett och kör återigen sin harang om att jag måste höja mitt bud och jag bad henne ärligt talat flyga och fara.
Hon lade på, bara för att ringa upp igen efter några minuter. Nu väldigt urskuldrande. Det visade sig att vi hade varit den enda intressenten och att ägarna fick panik när de hört att vi drog oss ur.
Fick nu frågan om vi kunde tänka oss att köpa huset för "något pris överhuvudtaget", varvid jag drog av en kvarts miljon till och presenterade ett nytt bud - som accepterades.

Så rent krasst kan man säga att vi bjöd på två hus samtidigt och att vi fick det vi var minst intresserade av, men till ett väldigt bra pris.

Kan vara. För oss blev det precis så. Jag hade flaggat ett måttligt intresse för ett hus, men sagt att det var under förutsättning att de gick ner x antal 100.000 i pris. Samtidigt hade jag fått en privat visning av en mäklare som kände sig lite skyldig att fixa ett hus åt oss efter ett tidigare misslyckande. Det var det huset jag var mest nyfiken på och också lade ett accepterat bud på. Under hela processen med hus två ringer mäklaren till hus ett dagligen och säger att jag måste öka mitt bud, och jag blir mer och mer irriterad, dels för att hon inte verkar lyssna och dels för att jag var mest intresserad av hus två. När papprena ska skrivas på hus två har säljaren ångrat sig ch där står vi igen, besvikna och utan hus. Just då ringer mäklaren till hus ett och kör återigen sin harang om att jag måste höja mitt bud och jag bad henne ärligt talat flyga och fara.
Hon lade på, bara för att ringa upp igen efter några minuter. Nu väldigt urskuldrande. Det visade sig att vi hade varit den enda intressenten och att ägarna fick panik när de hört att vi drog oss ur.
Fick nu frågan om vi kunde tänka oss att köpa huset för "något pris överhuvudtaget", varvid jag drog av en kvarts miljon till och presenterade ett nytt bud - som accepterades.

Så rent krasst kan man säga att vi bjöd på två hus samtidigt och att vi fick det vi var minst intresserade av, men till ett väldigt bra pris.

Jag fattar hur du menar, men personligen hade jag nog hellre väntat på "rätt hus"!

Jag tycker man kan vara så ful/listig/planerande man vill. Vill inte säljaren så säger de ju bara nej. Efter massa vändor med budgivningar innan jag köpte min nuvarande, där säljarna efter att det funnits bud på x hundra tusen över utgångspris kommer på att de minsann vill ha mer betalt (jag var högsta eller näst högsta ofta) och liksom ville att jag skulle bjuda över mig själv, vilket jag alltid vägrade. Så jag känner ingen moral gentemot mäklare eller säljare. Det hela är ett spel. Bara att spela så bra man kan. (Jag köpte till slut lägenhet till acceptpris efter att ha ledsnat på fula budgivningar och älskar min nuvarande lägenhet)

Läser att bud inte är bindande innan man skrivit på så teoretiskt skulle man väl kunna buda på ett och ändra sig efter några dagar..? Men är man århundradets svin då eller händer sådant? Det är inte samma mäklare så man slipper iaf skämmas på det viset. Tacksam för alla råd.
Jag tycker att man är århundradets svin ifall man drar sig ur ett lagt bud, speciellt ifall det budet är högst. Det blir väldigt oroligt nedåt i leden och man kan till och med förstöra för säljaren genom att göra så eftersom folk blir rädda att ni vet något som ingen annan vet. Dessutom får ni väldigt dåligt rykte hos mäklaren, som spenderat tid och energi.

Bättre att vara ärliga och låta säljarna och mäklaren vara medvetna om hur ni tänker och så kan de välja hur de väljer att tänka och agera. Jag tror att karma biter en i röven ifall man är lurig och oärlig i sådana här affärer. Det får man tillbaka en vacker dag.

Men säger man som det är till mäklaren så visar det på respekt, och då kommer man få den respekten tillbaka också. Dessutom ska man ju inte tro att mäklare inte pratar med varandra, för det gör dem. ;)

Känner till en affär där säljaren åker ner till huset 15 mil enkel resa för att skriva kontrakt
Halvvägs där ringer mäklaren och säger att köparen dragit sig ur
Men att säljaren ska åka ändå så ska han försöka hitta ny köpare bland de med andra bud.
Väl där ringer mäklaren igen och då har den första köparen ångrat sig igen...
Jäkla cirkus

Här kan det gå jäkligt snabbt.
Budar inte själv (än så långe) men följer marknaden mycket, mycket noga.

Visning söndag, därefter budgivning måndag, tisdag.
Ibland kommer bud redan på visningen. Onsdag, torsdag skrivs kontrakt.
Är huset tip-topskick åker buden upp ganska rejält.
Detta gäller framförallt mindre objekt under 3 miljoner. Dyrare hus tar längre tid, särskilt dyra hus med sjötomt eller liknande.

Jag har varit med om hus där utgångsbudet är 1,4 eller 1,8 och de har gått upp till 2,6 respektive 2,4.
Det är alltså hus på landet med en boyta på 40-60 kvm.
Det är sannerligen säljarens marknad.

Kompisen ska ju sälja sitt.
Mäklaren bara: ja du måste vara hemma dagen efter visning (som är på lördag då kompisen är hos mig) för ifall nån vill skriva kontrakt
Så de verkar ju tro på snabba affärer

Be om en förhandsvisning av hus nr 2?
Har mest koll på lägenheter men min erfarenhet här är att många säljs före visning!

@Lenis Mitt förslag är också att du ber om en förhandsvisning av hus 2 och sedan lägger ett bud som motsvarar det du vill ge för det huset med önskan om svar direkt från säljaren. En stor andel hus och lägenheter säljs på det sättet. Vi sålde vår förra lägenhet i samband med en förhandsvisning och vi köpte nyss hus med hjälp av samma metod.

Jag sålde alldeles nyss min lägenhet på det viset. Det är mååånga bostäder som tas bort innan visning eftersom de är sålda.

Precis. I Stockholm säljs var tionde bostad före planerad visning. Jag gjorde en snabb koll på Göteborg och av de första 100 lägenheterna som har närmast planerad visning så såldes 23 stycken före visning. Är man oerhört intresserad av ett visst objekt så gör man nog bäst i att inte ha is i magen (givet att man inte har skäl att tro att budgivning mer eller mindre kommer att utebli).

Vi gjorde en fuling när vi köpte vårt.

Vi kontaktade mäklaren till objektet och sa att vi absolut ville se huset innan utsatt visningsdag, då vi skulle iväg och ej kunde då.
Vi fick visning dagen innan utannonserad visning. Föll direct, La ett bud och sa till mäklaren att ta detta med köparen omgående, samt att budet endast gällde under förutsättning att vi skrev kontrakt på förmiddagen dagen efter (för att utesluta att andra skulle kunna lägga bud efter utsatt visning).
Köparen gick med på detta, kontrakt skrevs direct på morgonen efter.

På kvällen kommer mäklaren till oss, för att skriva på försäljning av vår lägenhet, Det är på samma tidpunkt som visningen på huset skulle ha infallit. Hans telefon gick varm med samtal från spekulanter som ville lägga sig I budgivningen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka