Hur ful får man vara vid budgivning..?

Moral/listighets/strategiakuten! Behöver er input :) Saken är den att vi tittat på en bostad idag som även har en andra visning preliminärt på tisdag. Men, det som ställer till det, är att ett objekt vi sannolikt (man vet ju inte innan man sett det inuti) mycket hellre vill ha har visning nästa måndag. Vi tror att risken att det kommer gå över vår budget är rätt stor även om vi har en bit till godo från utropspris- men vi har inte varit med på budgivning i just det här området innan så vi vet inte riktigt. Andra områden där vi budat har det ofta gått högt över utrop, det är galet här omkring just nu, men som sagt vi har inte varit precis här innan, det är längre från stan.

Min tanke är, hur gör man strategiskt? För jag kan tänka mig att de vill veta om man tänker vara aktiv budgivare på hus 1 (det vis såg idag) innan måndagen. Är ju ändå 5 dagar där emellan. Och det vore ju väldigt synd att missa ett hus för att man väntar in ett som sannolikt blir för dyrt.. å andra sidan skulle det svida rejält om det finare gick för en peng vi kunnat ge och vi känner att vi hamnade med något sämre. Tilläggas kan att vi är lite (host host väldigt) stressade över att det är bebis på väg och nuvarande bostadssituation är allt annat än barnvänlig. Läser att bud inte är bindande innan man skrivit på så teoretiskt skulle man väl kunna buda på ett och ändra sig efter några dagar..? Men är man århundradets svin då eller händer sådant? Det är inte samma mäklare så man slipper iaf skämmas på det viset. Tacksam för alla råd.
Jag hade kontaktat mäklare hus 2 och frågat om förhandsvisning och lagt bud. Det är rätt skönt som säljare också att slippa visning och ha det i hamn. När vi köpte vårt hus fick vi inte lägga förhandsbud. De ville vänta till visningen och då köpte vi det för 300 000 mindre än vad mitt förhandsbud hade varit... Så kan det också gå. Lägenheten sålde vi för mer än vad vi hade accepterat som förhandsbud.

Jag skulle rekommendera att man inte är särskilt full! Det är väldigt lätt att bli fartblind och sms:a iväg inte helt genomtänkta bud när det plingar till i telefonen för att man har blivit överbjuden. :D Alltså lätt även i nyktert tillstånd.

Haha sant!
Jag har dock varit relativt smygfull vid visningar. Detts har slltid resulterar i att jag glömt ngt och varit tvungen att försöka få tillbaka detta med olika medel. Senast resulterade det i en dejt med lägenhetsinnehavaren (dock ingen köpt lägenhet ;) )

Moral/listighets/strategiakuten! Behöver er input :) Saken är den att vi tittat på en bostad idag som även har en andra visning preliminärt på tisdag. Men, det som ställer till det, är att ett objekt vi sannolikt (man vet ju inte innan man sett det inuti) mycket hellre vill ha har visning nästa måndag. Vi tror att risken att det kommer gå över vår budget är rätt stor även om vi har en bit till godo från utropspris- men vi har inte varit med på budgivning i just det här området innan så vi vet inte riktigt. Andra områden där vi budat har det ofta gått högt över utrop, det är galet här omkring just nu, men som sagt vi har inte varit precis här innan, det är längre från stan.

Min tanke är, hur gör man strategiskt? För jag kan tänka mig att de vill veta om man tänker vara aktiv budgivare på hus 1 (det vis såg idag) innan måndagen. Är ju ändå 5 dagar där emellan. Och det vore ju väldigt synd att missa ett hus för att man väntar in ett som sannolikt blir för dyrt.. å andra sidan skulle det svida rejält om det finare gick för en peng vi kunnat ge och vi känner att vi hamnade med något sämre. Tilläggas kan att vi är lite (host host väldigt) stressade över att det är bebis på väg och nuvarande bostadssituation är allt annat än barnvänlig. Läser att bud inte är bindande innan man skrivit på så teoretiskt skulle man väl kunna buda på ett och ändra sig efter några dagar..? Men är man århundradets svin då eller händer sådant? Det är inte samma mäklare så man slipper iaf skämmas på det viset. Tacksam för alla råd.

Självklart ska ni lägga ett bud om ni är intresserade av objektet.
Men tänk igenom innan, hur mycket ni är beredda att betala för det som är lite mindre intressant, för att det ändå ska kännas bra.

Det andra objektet vet ni inte hur intresserade ni är av, förrän det varit visning.
Ni kan ju också prata med mäklaren gällande objekt 2, och förklara situationen: att ni tror er vara väldigt intresserade av det objektet men har ett annat på gång, och fråga om det går att få en separat visning av objekt 2.

Summa summarum så tycker en del man ska försöka gå mellanvägar, flera tycker man kan vara ful, och en tycker det är fult att vara ful. Inte så mycket klokare således :D men tack alla för input!
Mäklaren (firman dvs) för hus 2 är inte riktigt typen som inte vill ha ut på visning tror jag, de kör stenhårt på att trissa o stressa budgivningar- vi har ju varit med på några nu för olika firmor och vet hur de brukar bete sig. Men jag ska ringa dem och kolla för säkerhets skull! Pratade nyss med mäklaren för hus 1 och det blir en andra visning imorgon som vi ska gå på så det blir lite tid köpt där iaf. Kan tänka de drar igång budgivningen onsdag morgon om det inte startar idag, är ju ganska sannolikt iofs, de ringer runt till alla intressenter just nu.

Angående hur fort det går beror det nog helt på vart huset säljs. Vi sålde lägenhet i Stockholm samtidigt som vi köpte hus på landet.
På lägenheten blev det förhandsvisning, budgivning omedelbart, priset rakade iväg, konstant pling i telefonen och min man fick vara beredd att åka ner till Stockholm så fort allt var klappat och klart för att skriva kontrakt. Hela proceduren tog bara några dagar.
För huset gick vi på visning, anmälde intresse, fick veta att det var ett annat par som också var intresserade - och så sa mäklaren "vi väntar väl en vecka eller två med budgivning...". Vi hoppade verkligen runt på tå, vi hade precis kört snabba puckar med lägenheten och ville ha samma fart här. Vi höll kontakten med mäklaren under tiden men han var sävlig och lugn som en kossa trots att vi studsade som pingisbollar. När det äntligen var dags för budgivning ringde mäklaren och meddelade att de andra spekulanterna inte fått lån beviljat, så om vi fortfarande var intresserade... :banana: (:banghead:) :laugh: (:arghh:)

Angående hur fort det går beror det nog helt på vart huset säljs. Vi sålde lägenhet i Stockholm samtidigt som vi köpte hus på landet.
På lägenheten blev det förhandsvisning, budgivning omedelbart, priset rakade iväg, konstant pling i telefonen och min man fick vara beredd att åka ner till Stockholm så fort allt var klappat och klart för att skriva kontrakt. Hela proceduren tog bara några dagar.
För huset gick vi på visning, anmälde intresse, fick veta att det var ett annat par som också var intresserade - och så sa mäklaren "vi väntar väl en vecka eller två med budgivning...". Vi hoppade verkligen runt på tå, vi hade precis kört snabba puckar med lägenheten och ville ha samma fart här. Vi höll kontakten med mäklaren under tiden men han var sävlig och lugn som en kossa trots att vi studsade som pingisbollar. När det äntligen var dags för budgivning ringde mäklaren och meddelade att de andra spekulanterna inte fått lån beviljat, så om vi fortfarande var intresserade... :banana: (:banghead:) :laugh: (:arghh:)
Vi skrev på pappret 48 timmar efter sista visningen... Det gällde ju att ha lite jävlar anamma för att fixa det för det var ju inte helt gratis direkt :-D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vi som letar häst II
  • Rider ni med snokrem?
  • Evolve

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka