Hur? Från två mål till ett!

C

Capriole

Hej! Jag och min familj har beslutat att vi ska flytta ihop två mål/foderomgångarm till en! Hur ska vi göra för att slå ihop dem och hur lång tid ska hästarna ha för att vänja sig? den ena hästen får 2,5 dl betfor på morgonen och samma på kvällen. Den andra får 2,5 dl betfor, 3 dl korn och 1 dl Kraft groov på morgonen och samma på kvällen. Båda målen ges klockan ungefär klockan åtta. Jag kan inte fodra dem mitt på dagen.:crazy:
 
Sv: Hur? Från två mål till ett!

Våra hästar får bara kraftfoder på kvällen. Det var bara att sluta med det på morgonen. Det har ju visat sig att 60%-80% av hästarna får magkatarr av att äta det på morgonen.
 
Sv: Hur? Från två mål till ett!

Men man kan väll inte bara byta så där på en gång? Då blir det ju en rätt stor omställning!
 
Sv: Hur? Från två mål till ett!

Med så mängder som några dl så är det nog inga problem att bara byta. Det är skillnad om man ska byta fodermedel eller om man fodrar massa kilon.

SaraXX
 
Sv: Hur? Från två mål till ett!

du får ta det ganska långsamt, när jag skulle sänka maten på min pålle sänkte jag 0.5 dl i taget.
 
Sv: Hur? Från två mål till ett!

Det är väl bara nu på sommaren då det går ute o betar på dagarna som ni har tänkt göra detta? Annars är det ganska olämpligt med bara en fodergiva per dag, det går emot hästens behov. Har de fri tillgång till strå så är det säkert inga problem däremot, särskilt inte med de små mängderna kraftfoder.
 
Sv: Hur? Från två mål till ett!

tretjak skrev:
Det är väl bara nu på sommaren då det går ute o betar på dagarna som ni har tänkt göra detta?

Självklart. Det är ju inte så stora mängder så jag tror det kommer funka att ha ett mål men bara på sommaren annars fodrar vi 4 gr med strå och 2 gånger med kraft.
 
Sv: Hur? Från två mål till ett!

Jag slog ihop 2 kraftfodermål till ett på varmblodet när han släpptes på bete o det var inga som helst problem, det handlar ju inte om några stora mängder
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 808
Senast: Bee
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
36 958
Senast: Habina
·
Kropp & Själ Är permanent sjukskriven på 75% sedan många år tillbaka pga fibromyalgi. Jobbar 25% men jag mår verkligen inte bra. Tröttare än...
Svar
8
· Visningar
1 627
Senast: Angel
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 899

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp