Hur fort...

Comatose

Trådstartare
Om ni skulle höfta lite; hur lång tid kan det ta för en häst att utveckla kotledsinflammation båda fram och pålagringar + knäledsinflammation på ena knät? Hästen är igångsatt med ny ryttare, mycket skritt (minimum 10 min framskrittning+10 avskrittning, men de första veckorna enbart skritt) ridpass på 30-45 min, lättare arbete både i ridhus och utomhus samt paddock.

Eftersom vet misstänker att problemen kommer från pålagringen är det kanske mest det jag undrar över - hur fort kan en häst utveckla sådana och kan man på något vis se om pålagringen är ny eller gammal via röntgenbilder?

Sv: Hur fort...

Pålagringar syns på röntgen men jag vet inte om man kan avgöra hur gamla dom är eller hur länge hästen behöver gå innan det blir pålagringar. Kotledsinflamation kan ju bero på många saker, hästen kan snubbla i hagen, då uppstår ju inflamationen direkt eller kan bero på ridningen, underlaget, utrustningen mm.

Eftersom vet misstänker att problemen kommer från pålagringen är det kanske mest det jag undrar över -

En pålagring innebär alltid att kroppen bygger upp en "förstärkning" av benhinna på ett område som av en eller annan orsak kroppen anses som försvagat för att eleminera brott i den försvagade skelettdelen.

Orsaken till pålagring kan vara många men är alltid ett synligt trauma på att området utsätts för överbelastning.

Pålagring är alltid en secundär åkomma och för att finna svaret på varför denna skelettdel drabbats av denna överbelastning så finns det bara ett svar för att häva framtida ökade pålagringar. Man måste finna den primära orsaken och det utlösande traumat, behandla själva grundproblemet för att secundärt häva den secundära synliga åkomman.

Ställ frågan till din veterinär gällande själva grundfrågan, vad är den primära orsaken till detta secundära synliga trauma.

Lycka till.

Tack för era svar, men jag kanske var lite otydlig. Jag vet vad en pålagring är och att den syns på röntgen. Det jag undrar över är hur fort en pålagring kan uppkomma i "normalfall" - om det nu finns ett normalfall :crazy:... Och om man via röntgen kan se om det är en ny, växande, "pågående" pålagring eller om det är en gammal?

Vad jag menade med "Eftersom vet misstänker att problemen kommer från pålagringen är det kanske mest det jag undrar över" var att pålagringen antagligen orsakat kotledsinflammationerna. Jag vet att pålagringen är en reaktion på något annat.

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 565
Senast: Fiorano
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 081
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 278
Senast: mackan
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 700
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Kattbilder #10
  • Akvarietråden V