hur fort kan man ge?

solhattar

Trådstartare
Jag har en islänningarna som jag ska börja ge lite kraftfoder då han rids mycket och behöver lite energi,han hade en kolikkänning för en vecka sedan.jag ska ge 1 dl betfor och 7 dl kornkross och 20ml linfröolja. Har funderat på om man ska ge havre eftersom han är lite slö,men tror att slöheten beror på att han har så kraftig päls,ska klippa nästa vecka.han har haft en fångkänning för 5 år sedan så man vill ju vara lite försiktig.hur sakta ska man ta in kornkrosset och finns det nått bättre föder att ge honom?
 
Sv: hur fort kan man ge?

Om hästen har haft fång hade jag skitit i att ge säd. Jag hade absolut hällt av betforvattnet, eller hellre skaffat melassfri betfiber (och varit försiktig med annat socker), stärkelse är inte bra för en fånghäst.
 
Sv: hur fort kan man ge?

Jag brukar hälla bort vattnet.glömde säga att han är smal och snygg i kroppen,och fått kornkrosset i alla år och klarat av det,men skulle det vara bättre att ge nått annat?
 
Sv: hur fort kan man ge?

Som sagt; jag hade aldrig gett en fånghäst spannmål. När du räknat foderstat, vad är det du behöver komplettera och hur mycket?

Saxat från nedanstående länk:
---
Studien visade att foderrelaterad fång troligen framkallas av ett för stort intag av kolhydrater i form av socker, stärkelse eller fruktan, vilket startar ett bara delvis känt händelseförlopp i kroppen som leder till att vävnader i hovarna mer eller mindre bryts ner. Stärkelse och fruktan initierar sannolikt fång via påverkan av mikrobfloran i grovtarmen. Stora intag av socker eller stärkelse kan leda till höga insulinhalter i blodet, vilket också har visat sig kunna starta ett anfall.
---
http://www.uppsatser.se/uppsats/9aecac5247/
 
Senast ändrad:
Sv: hur fort kan man ge?

Jag har en islänningarna som jag ska börja ge lite kraftfoder då han rids mycket och behöver lite energi,han hade en kolikkänning för en vecka sedan.jag ska ge 1 dl betfor och 7 dl kornkross och 20ml linfröolja. Har funderat på om man ska ge havre eftersom han är lite slö,men tror att slöheten beror på att han har så kraftig päls,ska klippa nästa vecka.han har haft en fångkänning för 5 år sedan så man vill ju vara lite försiktig.hur sakta ska man ta in kornkrosset och finns det nått bättre föder att ge honom?

Aldrig aldrig aldrig ge korn till en häst som haft kolik. Känsliga hästar kan få kolik av korn, ska man ge säd så ska man i första hand ge havre OM de behöver extra energi. Jag fattar inte modet med att trycka i hästar korn:confused: det ska man vara restriktiv med tom kornhalm kan ge kolik om de står på det. Om hästen blir för pigg av havre så ta bort spannmålen helt istället. Har hästen problem med hull eller muskelansättning och det inte räcker med ett bra grovfoder så skulle jag rekommendera Lusern som ett första alternativ till spannmål och ren korn i sista hand. 7dl kornkross är dessutom ganska mycket om han inte fått ngt innan
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag behöver ha ett energifoder till min häst då jag tror att det är det som saknas för att bygga muskler. Jag har en analys på det...
2
Svar
21
· Visningar
4 149
Senast: a1agnlju
·
Hästvård Startar en ny tråd om min häst och hennes magbekymmer. Allt började för ca ett år sedan när hon fick kraftig kolik, distriksvet kom ut...
Svar
15
· Visningar
3 115
Senast: Boerperd
·
Hästvård Min ponny har kliat svansen några dagar i rad nu och i måndags hittade jag avskavd päls/kal hud under svansroten på ena sidan om...
Svar
1
· Visningar
975
Senast: Seabaz
·
Foder & Strö Min häst har idag en bra foderstat som ger en normalpresterande häst allt den behöver. Men nu håller han på att förberedas för att...
Svar
14
· Visningar
1 844
Senast: clusia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp