hur fort kan man förstöra hovar?

U

Uddatyp

bytte hovis som skodde första gången förra skoningen och bakhovarna är lika fina som förut, inte ens torra i denna värmen o ser hur fina ut som helst..
däremot är framhovarna inte vackra längre utan dom ser stora ut och ser lite utflutna ut, inte mycket utan väldigt lite plus att de håller på att bli en liten spricka i ena hoven..fast den kan bero på torkan.

hästen har alltså haft relativt små "normala" hovar fram till denna skoning och med bra hovkvalité, den förra hovisen sa att de va den bästa hovkvalitén han sett på länge.

hästen har ofta trampat av sej skorna fram när han rejsar runt i hagen och det sa ja till hovis som skodde med classic roller tror ja de heter? så han har sidokappor fram nu och bättre överrullning så han har inte tappat en enda sko faktiskt på hela tiden trots att han sprungit mycket så de är ja ju lite glad över..

sen ser de ut som att min häst har helt plötsligt blivit innåttåad? de va han inte direkt heller förut? kan man sko en häst så den blir innåttåad och isåfall hur mycket skadar de hästens ben?

hur kan detta skada min häst? och borde ja säga till hovis nästa skoning att hovarna ser utflutna ut och fråga varför? ja vet ju egentligen att ja ska göra de men har hört av så många nu att hästägarna tror seh ha så mycket mer kunskap osv än hovisarna och att man inte borde utala sej om nånting som man inte vet nåt om..därför är ja lite osäker på vad ja ska säga.

ja kan ju i princip ingenting om hovar och skoningar utan litar ju på hovis, måste ju göra de..är ja en väldigt kass hästägare som inte kan nåt om hovarna direkt?

kanske ska nämna att jag blivit rekomenderad denna hovis av många mågna andra duktiga hovisar och annat folk..av den gamla hovisen också som sa att han är väldigt duktig så jag har kollat upp hovisen noga.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: hur fort kan man förstöra hovar?

Om du har möjlighet att lägga upp bilder finns här ju några hjälpsamma hovisar som säkert kan ge dig råd :idea:

Som hästägare måste man börja lära sig mer om sin häst, det är superviktigt att man förstår hur hovarna ska se ut, varför hovis skor som han gör, vad det betyder om hovarna ser kosntiga ut...
Man får fråga, fråga och ifrågasätta, läsa på och titta på bilder.
Vi är som ägare tyvärr ansvariga för att hästen får en korrekt hovvård.

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 656
Senast: super
·
Hästhantering Hej! Jag behöver hjälp med lite råd och tips gällande skoning. Jag har haft min häst i fyra år. Första året gick det jättebra att sko...
Svar
11
· Visningar
1 911
Senast: tuaphua
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 382
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 983
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka