Hur fort ger kraftfoder resultat?

taccotad

Trådstartare
Om man ger sin häst kraftfoder de dagar den rids, dvs den får det på morgonen och man ska rida på fm eller em - hinner kraftfodret "verka" på den tiden?
Vet en tjej som ger sin distanshäst flera kg kraftfoder endast de dagar hon ska rida och de dagar hon inte rider får hästen inget kraftfoder. Det hästen får när den ska ridas är en High energi müsli, kornkross, betfor, e-vitamin, salt. Detta får den alltså inte de dagar den vilar utan på morgonen samma dag hon ska rida hästen.
Hur fort tillgodoser sig hästen kraftfodret? Handlar det om många timmar? Hur fort går det "ur" kroppen?
hästen i fråga blir väldigt toppad av denna mat.
Lite luddigt förklarat kanske... Hoppas nån förstår mig!
Mvh
 
Sv: Hur fort ger kraftfoder resultat?

Ingen som vet??? Kanske är det en dum fråga men jag vill gärna veta.
 
Sv: Hur fort ger kraftfoder resultat?

Det är absolut ingen dum fråga! Däremot är det ohyggligt korkat att utfodra hästen på det viset. Det man gör då är att man stör hela hästens matsmältningssystem så hästen presterar SÄMRE. En foderstat baseras på en veckas arbete i snitt så hästen får alltså samma mängd foder varje dag.
 
Sv: Hur fort ger kraftfoder resultat?

Vad jag vet tar det minst 24 timmar innan hästen har kunnat ta upp och tillgodogöra sig allt. Man ska ge samma mängd varje dag. Är bättre att dela upp mängden och ge lite mindre varje dag istället för att ge mycket ena dagen och inget alls nästa.
 
Sv: Hur fort ger kraftfoder resultat?

Magdalena skrev:
Det är absolut ingen dum fråga! Däremot är det ohyggligt korkat att utfodra hästen på det viset. Det man gör då är att man stör hela hästens matsmältningssystem så hästen presterar SÄMRE. En foderstat baseras på en veckas arbete i snitt så hästen får alltså samma mängd foder varje dag.


svar till er båda:
då var det som jag misstänkte! Tyckte det verkade lite skumt att utfodra på detta vis, men vill inte ifrågasätta innan jag kollat upp det ordentligt. Förmodligen är det hästens förra ägare som sagt att nya ägaren ska göra såhär, och nya ägaren litar till 100% på den gamla då hon anses vara väldigt "duktig" på vad hon gör.
Idag fick hästen runt 2 kg kraftfoder (av olika sort) vid 6 på morgnen, sen vid 9 kom tjejen ut och red i ca 1.5 timme. Inte kan ju fodret hunnit "verka" på den tiden? Jaja...jag tycker iallafall det verkar vara ett himla konstigt sätt att utfodra sin häst.

Jag har hört från många håll att om hästarna inte rids alla dagar i veckan håller de uppe med kraftfodret de dagar hästen vilar, annars blir hästen "knäpp" om den får full giva även vilodagarna. :confused: :confused:
Sen är det många "experter" inom hästvärlden och många som tror till 100% vad de själva säger....ingen annan än en själv har rätt. Så är det häromkring iallafall. Tråkigt!
 
Senast ändrad:
Sv: Hur fort ger kraftfoder resultat?

Om hästen står på stall under vilan, som t.ex på Strömsholm där skolhästarna står i stallet hela helgen (i alla fall förr) så är det ju lämpligt att dra ner kraftfodergivan så att hästen inte får korsförlamning. Men en normal häst som går i hage på dagarna behöver man inte göra så med.
 
Sv: Hur fort ger kraftfoder resultat?

Hästen i fråga går ute minst 10 timmar/dygn även när han inte rids, så han står inte inne i en box hela dagarna och nätterna!
Ska berätta för ägaren det jag fått reda på, men i slutändan gör hon ju ändå som hon vill...
 
Sv: Hur fort ger kraftfoder resultat?

Jag har hört att det tar typ två dagar för havre att verka, vet inte om det är sant men...och betfor verkar ju ganska snabbt...på en eller två timmar tror jag! Hästen jag rider får lite mindre kraft när han vilar. Men jag tror inte han behöver så mycket ändå, han får inte så jättemycket då han gå heller...Gå inte så hårt då...
 
Sv: Hur fort ger kraftfoder resultat?

Rekommendationerna åtminstone förr var att man skulle dra ner på kraftfodret dag före vila och öka upp igen dag före arbete. När mina hästar är i full gång har de fått mindre kraftfoder dag före vila (en fast dag i veckan), men när det bara promenadrids får de inte sådana mängder att jag gör någon skillnad. Dessa rekommendationer var just för att undvika korsförlamning. Jag tror faktiskt inte att de var helt fel ute i detta, om man jämför med människor så har kostintaget oerhört stor påverkan på åtminstone prestation, så det är väl inte alls otänkbart att det faktiskt har betydelse.

Däremot tror jag inte att fodret hinner göra någon större verkan från morgonen till em, det tar nog ett dygn innan det passerat alla upphämtningsställen och hästen hunnit suga upp näringen, och det borde innebära att hästen första arbetsdagen faktiskt efter arbetet står på energiminus om det nu är så att det är fråga om så hårt arbete att det innebär stora kraftfodergivor, och det kan det nog göra om det är fråga om en distanshäst i omfattande träning. Vid energiminus och träning hos mskor bryts musklerna ner istället för byggs upp, så även av den anledningen borde det vara av intresse för henne att anpassa fodret dagen innan.

Sedan bör man ju se till att träningsdosen blir någorlunda jämn under veckan så att man kan hålla fodergivorna någorlunda jämna och inte vila helt varannan dag och träna hårt varannan, då blir ju utfodringen väldigt hoppig. I sådana här fall är det ju av intresse att man har så pass bra grovfoder att man kan täcka så mycket som möjligt med det, då även det gör att kraftfodergivorna kan göras mindre och skillnaderna i mängd volym som hästen ska bearbeta blir så små som möjligt.

Vart har hon fått sina utfodringstips ifrån?
 
Sv: Hur fort ger kraftfoder resultat?

Kraftfoder ger man EFTER en ansträngning för att kompensera det hästen gjort sig av med! (iaf som JAG lärt mig)
Då menar jag inte DIREKT efter en ridtur eller så, utan att man höjer kraftfodergivorna efteråt... T ex när hästen gått hårt några dagar så ger man den mer kraftfoder dagarna/veckan efter.

kraftfoder är inget RED BULL-foder som är tillför att ge hästen turbo i rumpan! Kraftfoder (havre, korn, pellets osv) ger man för att grovfodret inte räcker till för att hålla hästen i hull/form och därför måste man ge snabbare energi till hästen i form av kraftfoder....
(Annat som man kallar för kraftfoder är ju mineraler, vitamniner, proteintillskott och liknande och är också tillför att kompensera grovfodrets brister av dessa ämnen)


Såhär står det i boken "Hästen - skötsel och vård" av Colin Vogel:

"Öka aldrig fodergivan i förväg för det arbete häste skall utföra"

"Öka kraftfodergivan om hästen tappat i vikt, inte därför att du
tänker öka arbetsbördan i framtiden"


"Minska fodergivan innan du minskar arbetsbelastningen"
 
Sv: Hur fort ger kraftfoder resultat?

Hittar inte just nu varifrån mina rekommendationer kommer, men åtminstone beträffande människor är det så att den energi som används i en aktivitet måste tas ur kroppens resurser, därför måste man ligga på energiplus före träning om inte kroppen ska bryta ner sina egna strukturer för att hitta energin till aktiviteten. Inom parentes då sagt att skaderisken ökar när detta sker eftersom strukturerna försvagas vid nedbrytningen.

Om man ligger på energiminus vid aktivitet tappar man alltså vikt först, innan man ökar i massa och detta innebär alltså att återhämtningen blir "dubbelt så lång", och att man inte kan få ut maximalt under träningspasset.

Red Bull innehåller snabba kolhydrater, vilket är bra att inta direkt efter ett träningspass för att fylla på kroppens glukogenlager och snabba på återhämtningen (dvs den tid det tar innan du åter kan göra samma prestation), skulle väl bäst kunna motsvaras av melass beträffande hästar antar jag. Beträffande de övriga kraftfodren är väl tätare energi ett bättre ordval än snabbare, tror jag, litegrann beroende på om det är hel, stöpt eller krossad spannmål etc. Resonemanget om snabb energi bygger ju på insulinets roll, och jag har ingen aning om huruvida hästen har insulin och det fungerar på samma sätt som hos människor.

Vad jag förstår så säger de som är lite insatta att det finns mycket att hämta i utfodringsrutinerna, jämfört med elitidrottare är prestationshöjande utfodringslära bara i startgroparna, vilket var anledningen till att jag frågade var hon hade fått sin info ifrån - om det är distanslandslaget vet de nog mer än vad vi vanliga svenssonar gör.
 
Sv: Hur fort ger kraftfoder resultat?

Alltså MITT svar där var inte direkt menat till DIG... Sorry!

Utan till trådskaparen/allihopa!
 
Sv: Hur fort ger kraftfoder resultat?

Lånar en knapp...
När det gäller distans så kan man inte fodra upp hästen i förväg så att den har tillräckligt med energi utan att ta av kroppens lagrade.
Jag tycker inte den här människan gör rätt när hon ger flera kg kraftfoder nån dag och inget andra dagar. Själv ger jag en basgiva varje dag och extra de dagar jag rider hårdare. Jag drar inte ner på givan vilodagar och ger hästen extra foder efter hårda pass för att kompensera förlusterna.
Håller med om att optimala fodringen inför träning/tävling inte riktigt finns ännu. Men tror inte att distanslandslaget rek stora givor kraftfoder inför hårt arbete. Snarare så att stora givor grovfoder är bättre eftersom det gynnar lagringen av vätska.
// Linda
 
Sv: Hur fort ger kraftfoder resultat?

Höet är analyserat och är tydligen väldigt bra, för bra för mina hästar.
Enligt uträknad foderstat som jag fått hjälp med till denna hästen behövde den i princip mestadels grovfoder och ev lite betfor + e-vitamin. Annars hade höet så pass bra värden att hästen skulle klara sig utan kraftfoder ÄVEN vid hård träning.
Asa S:
Var hon har fått detta rekommenderat vet jag inte, men jag antar att det är kvinnan som ägde hästen innan som sagt detta, denna kvinna ska tydligen vara väldigt "framgångsrik och duktig inom hästar", sen kan man ju tolka det på olika sätt. Men det är vad tjejen sagt iallafall.
Jag har sett att hästen får några kg kraftfoder (de olika sorterna skrev jag längre upp) på morgonen de dagar hon SKA rida dvs hästen äter detta tidigt på morgonen vid 6tiden och tjejen kommer och rider hästen antingen på fm eller em. Hästen får 4 kg hö dagligen. Det är en liten arabhingst som för tillfället tränas för fullt inför distanstävlingar.
De dagar den inte rids får den enbart hö.
 
Sv: Hur fort ger kraftfoder resultat?

Får den mer hö på kvällen eller är det 4 kg/dygn? Om det är dygnsgivan tycker jag den är alldeles för liten, det är vad jag ger mina shettisar! Det måste vara en väldigt lättfödd häst och ett otroligt bra hö om den ens ska klara sitt underhållsbehov på så liten giva!

Vad beträffar uppfodring i förväg inför prestation vet jag som sagt inte vad som gäller för hästar, men på människor kan man alltså mäta glukogenmängden (kolhydrater omgjorda till lagringsbar energi) i muskeln före och efter tävling samt hur skillnaden efter tävling påverkas av både födointag och aktivitet innan, detta i syfte att ta reda på hur man bäst maximerar energiinlagringen i ett lättåtkomlig form. Det är detta som kolhydratuppladdning handlar om, att lagra så mycket kolhydrater som möjligt i musklerna så att de räcker så stor del av tävlingen (eller vad det nu handlar om) som möjligt.

När man pratar om hästar pratar man mest om protein, vet att Krafft för flera år sedan gick ut med "nya" forskningsrön (?) om att fett tillsammans med fibrer hade stor betydelse och att de anpassade sitt sortiment till det, har ingen aning om vad som hände sedan. Ändå är ju hästens absolut största del av maten kolhydrater men om det pratar man inte av någon anledning. Det faktum att hästens hela matsmältningssystem är gjort för ständigt ätande gör ju att man kan misstänka att det inte fungerar likadant som hos människan, men jag har inte riktigt kommit dit ännu... Finns säkert andra som vet det.
 
Sv: Hur fort ger kraftfoder resultat?

Det är 4 kg/dygn totalt. Höet är som sagt nästan för bra enligt kunniga inom området. Mina hästar får inte heller särskilt mkt hö men vi har räknat in halm i foderstaten så de ändå får i sig mer...
Hästen i fråga är ganska lättfödd.
 
Sv: Hur fort ger kraftfoder resultat?

Du kan absolut inte jämföra en häst med en människa eftersom vårt matsmältningssystem fungerar helt olika.

svar till Asa.S 2004-10-13, 20:22
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur fort ger kraftfoder resultat?

oj, vilken konstig utfodring....massor med mat sen rida...din kompis är nog lite fel på det....säg till henne på ett bra sätt... eller be hennes veterinär göra det..!!!! jag tror den skulle må bättre av jämn utfodring, både tarmen och energimässigt och prestationsmässigt...

Själv börjar jag ge extra ett dygn innan jag vet hästen ska prestera plus ettt dygn efter...... elller tvärtom mindre om den ska vila.....

Känsligt och "säga till andra" ibland..... hur de ska sköta sina hästar...jag hade en inackordering som hade duntäcke på sin häst mitt i sommaren så hästen fick värmeslag och "svimma"...jag tog givetvis av täcke och kylde hästen... men ägaren blev arg och jag skulle inte lägga mig i ..!!! hände dessutom två dagar i rad!!! de lyssnade inte på mig...så jag rinde deras veterinär som sen ringde till dem..... "jaha...svarade de då"..... sen flyttade de från mitt stall oxå ska jag tillägga!!!!
 
Sv: Hur fort ger kraftfoder resultat?

På vilket sätt *nyfiken*? Jag menar jag antar att det fungerar annorlunda, tex har ju hästen ingen galla, men det har väl mest betydelse för förmågan att spjälka fett. Sedan har ju blindtarmen en helt annan roll hos växttrådsätare, men beståndsdelarna hos näringen och hur de används i kroppen kan väl inte skilja så mycket? Förklara gärna, eller hänvisa till litteratur!
 
Sv: Hur fort ger kraftfoder resultat?

Man drar ner på kraftfodret dagen innan vila och ökar dagen innan arbete.

Det är svaret jag fått av svenska veterinärer och professorer, antar att annan info kan vara gammal??

Att jag fått veta detta beror på att min häst har anlag för korsförlamning, alltså är det av största vikt för min hästs fortsatta existens att jag utfodrar rätt...
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 430
Foder & Strö Hej! :) Jag ska prova ett nytt kraftfoder i höst åt mina hästar då de inte gillade lusernen de fick i fjol. Jag inväntar ännu svar på...
Svar
2
· Visningar
990
Senast: Twihard
·
Foder & Strö Min lilla storhäst blir alltid lite tjock över nacken under sommaren, har trott att det är tendenser till fång, men efter att ha pratat...
2
Svar
22
· Visningar
4 588
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 610
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp