Hur fort går omhopp.. i lokala tävl?

W

wannehavefun

Den som vinner på en lokal hopptävling (genomsnittligt)
Brukar den rida Jätte fort i omhoppning?
Har någon film, när de vann, hur såg det ut?

Sv: Hur fort går omhopp.. i lokala tävl?

Det beror ju på hur lång banan är... men oftast så rider segraren väldigt fort. Det går ju att "bräsa på" riktigt ordentligt fort när hindren är lite lägre!

Segrare i typ LD är helt gaaaalna!! :crazy:
Jag vann en LC en gång och då red jag förjävligt och ponnyn var helt galen. Den kombinationen brukar ju funka på lokala tävlingar :crazy: :p

De ligger ner i svängarna, hästarna kastar sej över och reder ut allt själva.

Exakt! Man står med hjärtat i halsgropen hela tiden. :smirk:

Jag har en film från när jag vann en LC förra helgen, men har inte laddat upp den än... jag red inte alls vansinnigt fort ;) , brukar komma runt sista placering på de flesta tävlingar :p

Jag har en film från när jag vann en LC förra helgen, men har inte laddat upp den än... jag red inte alls vansinnigt fort ;) , brukar komma runt sista placering på de flesta tävlingar :p

Jag har också segrar i lokala LC och LB utan att ha ridit helt galet, legat ned i svängarna och låtit ponnyn göra jobbet.

Det går ju faktiskt att rida riktigt fort samtidigt som det är kontrollerat och bra gjort ;)
Min ponny funkar inte om man låter honom göra allt jobbet, som tur är - för då skulle jag ju inte lära mig något!

Däremot så ser man ibland ryttare som verkligen drar runt hästarna i helt omöjliga svängar, hästen får syn på hindret typ en halvmeter innan den ska hoppa och det ur en helt omöjlig vinkel, med en ryttare hängandes framme vid öronen, men ponnyn hoppar ändå.
MEN tänk på att dessa ryttare kommer inte få det lätt i framtiden när dom sitter på en annan ponny/häst som inte går med på att göra allt jobbet!

Ja de brukar oftast rida så fort att det är komplett livsfarligt för både ryttarna själva och banpersonalen, iaf härikring :crazy:

Säger bara :bow: till de flesta hästar på lägre nivå i hoppning..

rider själv lokal-regional me pållen, men han e en sån häst som man inte kan gasa på banan med och hoppas hästen fixar allt själv;)
Bra i vissa lägen , dåligt i andra:angel:

Så här red jag en omhoppning på en lokal tävling (kollar bara första klassen, rev ett i 110) I den här omhoppnigen var det dock väldigt dålig ridning från min sida. Lät han springa iväg i kombinationen och försöker lixom svänga i luften så jag ska komma imellan två hinder. dock blev det flackt och han landar nästan rakt i det hindret som jag hade tänkt runda så får ngn konstiga innaförsväng där. dessutom hade jag jäkligt tur i utsprånget för bommen hoppar säkert en dm upp från skållan men landar i den igen.
Dock så glömer jag ytersidan i svängen p.g.a ingen ridning med skänklarna så jag river där istället.

Men det är ju egentligen inga toksvängar, brukar inte göra det på min polle, utnyttjar hans stora galopp istället, brukar ändå nästan alltid vara placerad om vi är nolla. Här skulle jag har kommit ngnstans i mitten av de placerade om jag inte hade tabbat mig så mkt, var jättemånga som låg på samma sekund i omhoppnigen.
(Sista hindret är den gröna oxern)

http://www.youtube.com/watch?v=ZYUU82QkTH0

haha oj vad långt det blev :p Men ni fick iafa en utförlig förklaring:D

jag vet inte om det svarar på din fråga men jag satsar alltid på att vara snabbare än halva maxtiden!

Har man en vändbar ponny/häst så ska man hitta alla små genvägar!

//Linnea som en gång tog en väg som ingen annan gjorde och vann med 6 sek!:banana: Med en supervändbar ponny:love:

jag skulle säga att vägen är det viktigaste. Att rida en så kort väg som möjligt. Om man rider fort hinner man inte det och man förlorar en hel del metrar. Jag brukar också titta på var jag kan tjäna in språng. I ett avstånd där alla tar sex språng försöker man alltså ta fem. Det behöver inte ha med tempo att göra utan det är språnglängden som spelar roll. Det kan man tjäna hur mkt tid på som helst.
Lycka till i framtiden :banana:
--------------------------------------------
http://goodybag.blogg.se/havremoppen

Det viktigaste är ju ett få ett flyt i galoppen. Om man har en storgalopperad häst så är det ju bättre att kanske gå runt ett hinder än att störa rytmen för att svänga innanför.

Ekipage med minst antal galopp språng vinner alltid !

när jag var yngre så hoppade jag i kort kort "dressyr galopp" i omhoppningarna på lokal tävling istället för att brasa runt som en galning fast visst det gick ju fort men snabba snäva svängar och kontrollerat.

jag har vunnit/blivit plac ett antal lokala 1m/110 .
och det jag tycker man ska göra är att ha en bra grundgalopp och kontroll på hästen för att svänga där det går, tänk hur din häst är, har den lätt för att komma fram osv, hur kan du tjäna när du rider.
öka gärna i distanser om det går med !

Det är ju helt olika, många svänger bra, många gasar på . Det är oftast ganska snabba tider. Men svängarna tjänar man nog mest på .

Så här fort gick min och ponnyns sista LC tillsammans, våren -04. Vi vann med ungefär en sekund i omhoppningen.

På alla tävlingar jag varit på så har segrarna i LD, LC ridit HEMSKT.
Drar i ponnyerna för att de ska vända snävt, sätter dem i nästan omöjliga situationer osv.
Och det går FORT.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 161
Senast: Bison
·
Hoppning Vilken nivå/höjd måste man tävla på för att kunna vinna prispengar på hopptävlingar i Sverige eller närliggande länder i Europa? När...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
12 295
Senast: Cambrie
·
Hoppning Tänker att det är väl rätt ovanligt? Känner ni till några? Är väl bara D-ponnyer som ”kan” göra det, med tanke på mankhöjd/hinderhöjd...
Svar
15
· Visningar
2 782
Senast: Lady_S
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 644
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka