hur förstår dom?

K

KolarboJJ

halloj, jag har en Nordsvensk travare, hon är helt underbar :rofl:
men, hon blir väldigt, väldigt lätt nervös och inte vill stå still på stall gången när hon är ensam(utan häst kompis, nära), det är väldit jobbit.

hur gör man så att hästen ska förstå vad man menar?

tack på för hand :)

PS. är inte så va på den här sidan :confused:

Sv: hur förstår dom?

blir väldigt tacksam för alla svar!:)

Försök att prata lungt med henne, klappa henne och du kanske kan ge henne lite mat eller hö att sysselsätta sig med?

Men det bästa vore ju att vänja henne av med att ha andra hästar i närheten hela tiden. :)

Jo, jag försöker. men finns det några bra tips:) ? är det någon annan som har/haft samma problem?
:bump:

Kan låta konstigt, men jag tror att om man i situationen då hon stressar klappa henne. Då belönar du hennes stressande vilket förstärker hennes beteende. det funkar så på hundar och jag tror att det kanske kan va så även med hästar.

Men en lugn röst och lugnt intryck och fortsätta borstandet med lugna och bestämda tag, kan nog va en lösning för dig.

Massage när hon står på gången så att hon får en härlig och skön avslappnad association, kan nog också va positivt. Att få henne avslappnad.

Samt så har även ledarskap ett spel med i bilden. Litar hon på dig i andra situationer?

Kan låta konstigt, men jag tror att om man i situationen då hon stressar klappa henne. Då belönar du hennes stressande vilket förstärker hennes beteende. det funkar så på hundar och jag tror att det kanske kan va så även med hästar.

Men en lugn röst och lugnt intryck och fortsätta borstandet med lugna och bestämda tag, kan nog va en lösning för dig.

precis, jag tror likadent. min filosofi är iaf att om min häst är orolig daltar jag inte med honom med en röst som säger "ååh, stackars lilla häst, hoppas du inte dör av det här" utan försöker istället fortsätta som vanligt, prata med honom med vanlig och uppmuntrande röst som mer säger "titta, det här går ju finfint, eller hur gubben? du är ju kung på att vara ensam!" ;) eeh, ja ja hoppas att ni förstår vad jag menar!
sammanfattning: pratar man med hästen som om det är väldigt synd om den, då bekräftar man det "hemska" den är utsatt för.

jo, hon litar på mej :) men hon har varit själv i över 2 månader innan jag fick hem henne, så jag tror också nu att hon är lite skraj för att bli själv igen, kan de vara så?

Senast ändrad av en moderator:

Så till vida att hästen inte är extremt stressad och riskerar att skada sig själv så skulle jag ställa upp hästen i stallgången, parkera min ända på en stol och läsa en bok. Så fort hästen står still och är lugn; beröm och kanske en godisbit.

Oftast löser man sådana här saker enklast genom att låta hästen komma på att om han/hon är lugn så får man kel, godis, det händer saker osv, och om man inte är lugn så händer ingenting.

Hade en sån orlig häst förut, honom jobbade ja lite i taget började me att greja precis brevid sen mockade ja boxen när han stod på gången osv... efter ett par månader var de som borta!

Jag känner igen mig ... har en medispålle, kallblodstravare .. hon är alltid nervös på gången, när jag är själv med henne eller så ..
Hon står och steppar på gången,backar fram och tillbaka .. är allmänt dryg. Är det en häst inne i stallet blir hon lugn som en filbunke !

aa, ungefär så, men hon lungnar ner sej, och sen blir de "farligt" å vara själv igen, (helt plötsligt) men hon har börjat bli bättre :)... Men nu vill hon inte komma när jag ska ta in henne från hagen istället:( ( stor sommarbetes hage) kan nästan förstå, men så har hon aldrig gjort förut :/...

Hur länge har du haft hästen?

Jag har en kallblodstravare som jag haft sen i mars, han var väldigt orolig i början. Kunde ej vara själv, värst var det att bli lämnad, lite bättre om man tog in honom och han var ensam från början.

Jag tror, och har agerat som vissa andra har skrivit, ignorerat hans oro. Har också jobbat endel med ledarskapsövningar för att få honom att coola ner och lyssna och lita på mig, istället för att tramsa runt.

Nu fungerar han toppen i alla (nästan) sammanhang! :) Han behövde komma på att det e ok att vara ensam och bli lämnad.

Hoppas att det blir bättre, jag vet hur jobbigt det kan vara!

sen i början på april, jag har börjat fundera på att hon kanske inte känner sej trygg med mej än :/ och nu har hon väl börjat "testa" som man säger vem jag är och hur jag "fungerar". Men kan dom börja testa en i hagen? hon visar inge sånt när man rider henne :/

jaa hästen kan testa i alla situationer:) gör så att du tar in alla andra hästar om det går och låt henne stå kvar sen får hon springa av sig,när hon lugnat ner sig och i princip står still kan du ju ta in henne,det är bättre att hon springer runt som en tok i hagen än i boxen.
Jag hade ett varmblod som stog o steppade riwerdance i stallgången när hon blev själv,det löste sig med tiden hon fick helt enkelt stå o steppa o bli ensam jag daltade inget med henne det blev bara värre däremot fick hon en godisbit när hon stog still o lugnat ner sig, till slut försvann det helt...Om hon inte vill komma in från hagen smyg absolut inte på henne och göm inte grimman bakom ryggen det e ju så rovdjur gör smyger.ta några gånger och gå ut och plocka med något i hagen med ryggen vänd mot henne jag lovar att hon kommer bli väldigt fundersam varför du inte kan fånga henne:)O när hon vill komma till dig kan du ju klappa lite o gosa lite om hon vill lycka till :)

jo, hon litar på mej :) men hon har varit själv i över 2 månader innan jag fick hem henne, så jag tror också nu att hon är lite skraj för att bli själv igen, kan de vara så?

jag tror inte att hästar reagerar så, de tänker mer kortsiktigt.

jag har en medryttarhäst som är lite kinkig men att stå still i gången. när jag har tid så brukar jag utnyttja att han inte tycker om att vara själv. han känner sig ensam utan andra hästar, men när jag går känner han sig ännu ensammare.

alltså: när han börjar strula så vänder jag ryggen mot honom och går därifrån. då kliver han runt lite mer, men tillslut stannar han, då går jag fram till honom, berömmer honom, kliar och klappar. börjar han böka igen så gör jag samma sak.
det här är tidskrävande och hade det varit min egen häst hade jag gjort det med hela tiden. nu blir det som sagt bara om jag hinner, ägarinnan gör ingenting särskilt, så det känns lite slöseri med tid.

annars tror jag på ledarskapsövningar och kanske arbete i rundkorall. lär in ett röstkommando för att stanna, det tycker jag är lättare när hästen är lös i korallen än i stallgången och sedan går det att använda kommandot i alla situationer.

ledarskapsövningar kommer dessutom att leda tll att hon börjar värdera din närvaro högre, varpå hon kommer att börja känna sig trygg i ditt sällskap och antagligen lugna sig.

jag tänker absolut prova era tips, är väldigt tacksam :)
om de finns fler vore jag väldit:p gald :)

Min dam som jag köpte för ett och ett halvt år sedan, var precis hysterisk då hon skulle vara ensam i stallet. Förra ägaren har inte vågat ha henne ensam för hon blir så hispig då... Hon hade aldrig blivit riden utan sällskap heller. De hade försökt, men då hade donnan stegrat m.m. och då gav de upp... Snacka om belöning för dåligt beteende! Grunden för hennes (tidigare) dåliga beteende var att hon var fruktansvärt osäker, och behövde någon hon kunde lita på. Kanske är det lika dant med din häst?

Så Victoria (som hästen heter) har det varit MASSOR av jobb med. Men det är inget jag ångrar för ett ögonblick, hon har varit värd allt arbete:love:. Jag övade korta stunder på att vara ensam i stallet, för att så småningom utöka tiden. Jag accepterade att hon gick fram/bak när vi stod i gången, men försökte hon röra sig i sidled så markerade jag tydligt. Detta tycker jag är mkt viktigt, då man annars kan bli klämmd mot väggen.
I början var hon helt hysterisk och sket fullständigt i om hon klämmde in mig i väggen. Det kom hon ganska snart på att det inte går för sig:devil:. Viktigt att man själv är lugn och trygg.

Idag är hon helt fantastisk, nemas problemas att vara själv i stallet eller att rida ut ensamma! Det är en häst med mycket nerv, som är helt fantastisk då man fått hennes förtroende. Hon ger allt.
Kanske är din häst lika dan?!

Lycka till!!

de är verkligen jätte kul å läsa om era erfarenheter :) kan någon ge lite exempel på ledarskapsövningar? tackar redan :)

några tips på ledarskapsövningar? Tackar redan :)

Min förra häst stressade upp sig när han stod i box utan kompis i närheten. Tyvärr var det flera som antingen skällde på honom eller försökte lugna honom och klappa honom, vilket bara gjorde saken värre, och han bröjade stegra och leva om. Jag ställde mig bara utanför boxen och brydde mig inte om honom. Det var det enda som fungerade. Han lugnade ner sig själv tillslut. Han blev totalt galen om han fick stå själv inne i 1 sekund när jag köpte honom. Efter att jag haft honom ett tag kunde han stå själv i box en längre stund om han fick en tuss hö.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 031
Senast: Sel
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 449
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 989

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka