Sv: hur förstår dom?
Min dam som jag köpte för ett och ett halvt år sedan, var precis hysterisk då hon skulle vara ensam i stallet. Förra ägaren har inte vågat ha henne ensam för hon blir så hispig då... Hon hade aldrig blivit riden utan sällskap heller. De hade försökt, men då hade donnan stegrat m.m. och då gav de upp... Snacka om belöning för dåligt beteende! Grunden för hennes (tidigare) dåliga beteende var att hon var fruktansvärt osäker, och behövde någon hon kunde lita på. Kanske är det lika dant med din häst?
Så Victoria (som hästen heter) har det varit MASSOR av jobb med. Men det är inget jag ångrar för ett ögonblick, hon har varit värd allt arbete
. Jag övade korta stunder på att vara ensam i stallet, för att så småningom utöka tiden. Jag accepterade att hon gick fram/bak när vi stod i gången, men försökte hon röra sig i sidled så markerade jag tydligt. Detta tycker jag är mkt viktigt, då man annars kan bli klämmd mot väggen.
I början var hon helt hysterisk och sket fullständigt i om hon klämmde in mig i väggen. Det kom hon ganska snart på att det inte går för sig
. Viktigt att man själv är lugn och trygg.
Idag är hon helt fantastisk, nemas problemas att vara själv i stallet eller att rida ut ensamma! Det är en häst med mycket nerv, som är helt fantastisk då man fått hennes förtroende. Hon ger allt.
Kanske är din häst lika dan?!
Lycka till!!