Hur förstå arabstamtavla?

Sv: Hur förstå arabstamtavla?

KL

Min då?
när man ändå pratar med kunniga :D

Jag har hört att hon har spanskt, engelskt, crabbet, samt egyptiskt blod.

men det vore oxå kul att veta mer exakt... om nån frågar liksom, ska man svara blandning eller ska man svara det är mest....?

polskt har hon inget eller? fast hennes farfarfar (tror jag, det kan vara ett far till) var väl nånstans därifrån iaf? och exporterades till usa?

du kan ju säkerligen både stammen oc namnet, men jag länkar ändå

http://www.allbreedpedigree.com/ind...se&h=PSELMA&g=5&cellpadding=0&small_font=1&l=

KL

Min då?
när man ändå pratar med kunniga :D

Jag har hört att hon har spanskt, engelskt, crabbet, samt egyptiskt blod.

men det vore oxå kul att veta mer exakt... om nån frågar liksom, ska man svara blandning eller ska man svara det är mest....?

polskt har hon inget eller? fast hennes farfarfar (tror jag, det kan vara ett far till) var väl nånstans därifrån iaf? och exporterades till usa?

du kan ju säkerligen både stammen oc namnet, men jag länkar ändå

http://www.allbreedpedigree.com/ind...se&h=PSELMA&g=5&cellpadding=0&small_font=1&l=

Jag är övertygad om att det finns folk här som har betydligt bättre koll på detta än jag. Salaterka och athena_arabians t ex.

Skulle jag beskriva ditt stos stam för någon annan (som har lite koll på arabstam) så skulle jag nog säga någonting i stil med att hon har en Maxwelluppfödd mamma som går tillbaka på Alihas stolinje och pappa är Magnum P (för arabfolk vet oftast vem han är ärligt talat).

Ibland tycker jag det är mer väsentligt (och enklare)att tala om från vilken uppfödare hästen kommer ifrån (som i ditt fall med Maxwells) eftersom det säger mer om vilka blodslinjer och kvalitet på häst än att bara säga "en mix" (som det ju kan vara vad som helst, av vilken kvalitet som helst i egentligen).

Det är förresten ungefär samma även med de "rena-nånting" hästarna. "Helpolsk med mycket Papas hästar" säger mig mkt mer än bara helpolsk t ex.

Men det är bara min personliga åsikt!

Senast ändrad:

Tack!

Blev inte så mycket klarare, men då kan jag iaf säja att hon nästan är helpolsk:-), eller med lite engelskt..

/ Lavinia

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka