Eller så rider du med gramanen för tränaren en gång och ser vad du tycker. Om tränaren är B-tränare bör denna kunna hjälpa dig så pass mycket att du bara använder gramanen när det "behövs" och i övrigt är den slak. Om du tränar för tränare en gång i veckan så rider du väldigt många dagar i veckan utan gramanen.
Eller som det redan har föreslagits; du säger till tränaren att du inte vill använda dig av graman och förhoppningsvis accepterar hen det och hjälper dig ändå
Själv var jag som du helt i mot gramananvändning från början och kände mig både dålig på att rida samt svag som person när jag gick i mot mina egna värderingar. Men, jäklar vad bra det blev. Min häst kände sig trygg och blev avslappnad när hon var inom ramen och jag blev stabil och still med mina händer. För mig har det hjälpt mycket att få lite hjälp av gramanen som är en HJÄLPtygel. Naturligtvis ska den inte missbrukas, men med hjälp av skickliga tränare kan man lära sig när det kan vara bra att använda sig av den.
Om jag var du skulle jag prova med graman en liten stund i början på träningen, skulle det gå åt fanders ser ju tränaren det också och tar förhoppningsvis av den. Och skulle det fungera jättebra, så kan ni ju alltid ta av den efter bara en liten stund och rida resten av träningen utan.
Lycka till