Hur förebygga/behandla ledinflammationer på bästa sätt?

steve

Trådstartare
Hästen har troligen någon form av karpalledsinflammation höger fram, samt hasledsinflammation båda bak. Visade 1/2 - 1 gradig hälta vid böjprov. Har röntgat utan att hitta något konstigt. Blev ej sprutad då lederna var för "trånga" i haserna, kom alltså inte i något. Fick tuppkam och står nu på metacam, skrittas och travas på rakt spår (skulle hållas igång).

Hur är jag världens bästa matte just nu? Vad ska jag göra för att underlätta så mycket som möjligt? Kan man linda? Kyla? Vad är bra mot ledinflammationer överlag? Han är lite gallig i haserna samt vid kotorna, haslederna blir dock bättre efter ridning med back on track hasskydd. Igår var de nästan helt borta. Står ute på bete dygnet runt och är lite småmullig för tillfället.

Sv: Hur förebygga/behandla ledinflammationer på bästa sätt?

Måste vara fler som har hästar med ledinflammationer av olika slag? Hur har ni gjort för att få en hållbar och frisk häst efter detta?

jag fattar inte, du skriver att den inte är sprutad men att den fått tuppkam - då är den ju sprutad ? :confused:

att den ska travas under ryttare låter konstigt om den är halt, normalt vill man ha bort inflammationen helt först.
vad som orsakat det kan ju bara den lede sia om, hur har ditt ridupplägg sett ut och hur har underlagen varit osv? skulle behövas info om det för att veta hur du lägger upp det nu framöver för att komma tillrätta med det och undervika återfall.

Kollade igenom din logg lite, efter vad jag förstår så är hästen sprutad både i ryggen och i hasorna redan tidigare :confused: Låter som lite spattvarning. Om det är samma häst?

Inte sprutad i lederna, han fick tuppkam direkt i blodet.

Att han ska röra på sig vet jag inte varför riktigt, men vid hasledsinflammation ville man tydligen inte att de skulle stå stilla.

Har ridit regelbundet men ganska lätt, mycket skogsridning och ute på grusvägar. Vet trodde evetuellt att jag kanske "mullat" för mycket och att han behöver mer träning i paddock och ridhus.

Det är samma häst! Var iväg i vintras/våras för att han då var öm i ryggen men visade inte någon direkt hälta. Då blev han sprutad i ryggen och haserna och efter tredje besöket var han friskförklarad.

Då var han "allmänt stel" enligt veterinär men jag tyckte inte han kändes riktigt okej ändå, trots friskföklaringen. Fick tips av en bukare att åka in till Husaby och där hittade man nu hasledsinflammation igen. Jag trodde också på spatt men enligt veterinär så var det inte det, för att han var fin på röntgenplåtarna. Inte öm i ryggen nu dock, men hård och spänd.

Någon som tror på iden att man framöver ska jobba mer i paddock för att han ska hålla haserna bättre? Låter så konstigt med en häst som inte håller för mulleridning men för träning, haha.

ah - då är jag med (ang. tuppkammen).

jag är förundrad ang. vettens resonemang. med en ej helt klart fastställd diagnos, dvs ingen teori om vad problemen beror på, och en ej helt fräsh häst- håller den inte för mulle ridning, hur i hela friden skulle den bli fräshare av ökat arbete medans den är ofräsh, på ridbana? :confused:

Problemet med "mulleridningen" är nog många gånger att hästarna arbetar inte korrekt, de kanske spänner till litegrann, jobbar inte genom sig och då kommer skadorna.

Självklart ska ju hästen vara fräsh, men att bara åka runt rakt ut i skogen på en häst som inte jobbar korrekt är många gånger mycket värre än att rida i ridhus flera dagar i veckan på en häst som jobbar bra. Om det nu är så alltså, att ryttaren inte kommer åt hästen på rätt sätt i skogen.

Senast ändrad:

Fast borde inte det bästa för en sådan häst vara att lunka omkring i skogen på lång tygel i egen balans över stock och sten under rehabtiden?

Problemet med "mulleridningen" är nog många gånger att hästarna arbetar inte korrekt, de kanske spänner till litegrann, jobbar inte genom sig och då kommer skadorna.

Självklart ska ju hästen vara fräsh, men att bara åka runt rakt ut i skogen på en häst som inte jobbar korrekt är många gånger mycket värre än att rida i ridhus flera dagar i veckan på en häst som jobbar bra. Om det nu är så alltså, att ryttaren inte kommer åt hästen på rätt sätt i skogen.

jag vet INGET som styrker den teorin som du har. snarare är det styrkt att hästar som får gå och mulla i lite friare form och för egen balans, klarar av att hålla sig fräsha betydligt bättre än om de rids i en mer forcerad form av en ryttare som inte har full koll på om hästen verkligen arbetar ergonomiskt eller ej. titta på ridskolehästarna och distanshästarna.

Men om veterinären säger att hästen är allmänt stel, så tar jag det som ett tecken på att den inte är jobbad på rätt sätt?

Lunka omkring är en sak.

Jag kanske tolkade in för mkt, men hästen är riden i skog och på grusvägar. Förmodade i alla gångarter, och eftersom detta inte har funkat så är ju uppenbarligen något fel. Kanske i ridningen? Jag hade då provat att jobba den på annat sätt.

nej faktum kvarstår att har hästen lyckats dra på sig ledinflammationer så som beskrivet av att mulla i skogen, och är inte fräsh än så inte kan du rimligen anse att den skulle få ökad hållbarhet av att jobbas på ridbanan i ett intensivare form? det strider mot exakt allt i fråga om både konvalecens och felsökning utifrån redan utfört arbete liksom.

distans hästar och ridskolehästar lunkar inte omkring, de jobbar intensivt. ändå har studierna påvisat att dessa hästar håller bättre trots sin "icke-form", med slutsatsen att om hästen trots allt sin "icke form" belastas, så har den under denna typ av jobb ändå möjlighet att balansera upp sig själv på ett sätt som främjar den, vilket gör att den håller.

skadestatistiken är som värst som sagt, på medelhobby svensson som anser sig rida så pass bra att de forcerar ihop hästen i en form där den INTE har den möjligheten att självbalansera/avlasta sig. DET är skade kategorin som ofelbart leder till högst skadestatistik.

vetten som konstaterade att hästen nog bara var allmänt stel, hade ju fel - TS åkte in till en annan vet och hittade ledinflammation båda bak. Inte f-n kan man då köra på stelhetsvettens råd.

Senast ändrad:

Vad är det för fel att jobba hästen lösgjord i en bra form, strävar man inte alltid efter det eftersom det ger hållbarare hästar?

Och intensivare form? Hur menar du nu?

Nu tror jag att du inte läser eller förstår vad jag läser?
jag skriver att en halt häst med ledinflammation som är under konvalecens och inte ens friskförklarats, knappast ska jobbas i en paddock för att bli bättre. det strider mot alla rön och allt sunt förnuft.

ridskolehästar och distanshästar jobbas intensivt, dvs hårt arbete. de går inte i en traditionell korrekt form, men tack vare att de inte gör det, klarar de ändå belastningen då de har chans att själva kompensera och balansera upp sig för egen maskin nog för att klara påfrestningen. comprende?

Varför har du alltid en sådan otrevlig ton?

Missförstod TS. Men jag tog för givet att hästen var fräsh nu eftersom man pratar om ridning på den.

jag har inte ö.ht. avsett att vara otrevlig!
jag kunde inte drömma om att det undgått den som läst TS redogörelse att det handlade om en ofräsh häst fortfarande, det är ju en av trådens huvudspringpunkter?

Kanske ska tillägga att det jag menade var att om jag har en häst som får ledinflammationer av att ridas ut i skogen, så hade jag provat sätta igång på ett annat sätt.

Och det är ju rätt många veterinärer nuförtiden som rekommenderar "vanlig" ridning under igångsättning, inte bara rida rakt ut i skogen. Bara för att man rider hästen på bana eller i ridhus behöver det ju inte betyda att man tokdressyrar i en forcerad form. Bara att ryttaren kanske har lite bättre koll på en mer avspänd häst.

fast i detta fallet är det ju inte ens vanlig igångsättning det handlar om utan hästen är inte ens friskförklarad.
de flesta veterinärer är fortfarande rätt restriktiva ang. igångsättning det ska till en otroligt rutinerad ryttare för att klara igångsättning med böjda spår och arbete på böjda spår för att klara en sån konvalecens, därav är de flesta fortfarande, med all rätt, försiktiga och rekommenderar rätt traditionellt. med rätta kan jag tycka, de flesta som får ledinflammationer på sin häst kan ju inte ens föreställa sig var orsaken må tänkas vara, även när det handlar om otroligt kass ofrämjande ridning.

förlåt TS: nu kom vi allvarligt iväg från spåret i din tråd. se detta som en ren parentes. ursäkta.

Jag skrev såhär, och då mer som svar på TS fråga om någon annan tror på mer jobb i paddock;

Med den menade jag att hästen ska fara fräsh innan man börjar jobba den... inte att man rider runt på en halt häst. För någon gång blir det ju förhoppningsvis frisk.

Men nu kanske TS häst är avspänd även i mulleridningen så då diskuterar vi en helt onödig sak. Har sett x antal superspända mullehästar fräsa omkring i överljudstempo när de ska sättas igång, och sedan undrar ägarna varför hästen blir halt gång på gång...

Säger också förlåt till TS, men hästen ska ju igång någon gång så det kanske är intressant att läsa den här diskussionen ;)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 387
Senast: mackan
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
30 029
Senast: sandrafors
·
P
Hästvård Hejsan! Jag har en varmblodstravare på 13 år som är omskolad till ridhäst. I somras började han kännas lite oren i bakdelen och jag...
Svar
5
· Visningar
7 728
Hästvård Långt. Finns det något hopp för min häst?? :confused: Jag har en 8-årig valack som gjort ngr få starter på galoppen som ung. Hos mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 214
Senast: mvz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka