Hur fördela maten på fodringarna?

eyz

Trådstartare
Är van att ha hästarna i eget stall och då kunna styra upp det som man själv vill. Så nu har jag lite problem med hur jag ska fördela maten på fodringarna. Till lunch får de ett kilo i hagen var, varken mer eller mindre.

I övrigt har jag följande att dela upp på tre fodringar
  • 9 kg hö
  • 1 liter betfor (torr)
  • 1 liter havre
  • 1 liter müsli

Jag vill inte ha betfor ligga blött alltför länge så betfor på morgonen går tyvärr bort och jag vill inte gärna ge havren torr så jag måste nästan ge hela givan müsli till frukost. Sedan tänkte jag dela upp betforen och havren på de andra två fodringarna.

Men hur sjutton delar jag upp höet på bästa sätt? 3 kg per fodring? 2 till middag och 4 till kvällen (3 morgon)? Eller ska man ge större givan på morgonen?`

Hjälp mottages tacksamt. :)

Sv: Hur fördela maten på fodringarna?

jag ger alltid mest hö på kvällen. det är ju mest logisk eftersom dom har tid att äta då och det är länge till nästa fodring!

Jo så tänker jag med, men samtidigt så går det ju lika lång tid mellan frukost och middag, lunchen är ju så liten...

Fast det är ju i och för sig mat i magen i alla fall.

Jag hade gett 2-3 kg morgon, 2-3 kg EM och 4 kg kväll.

Sedan får man justera efter hur hästen äter och beter sig, samt vilka klockslag som gäller. Äter den mindre på morgonen eller om de har kort tid på sig att äta innan de går ut kanske den mindre högivan (2 kg) passar bättre då, och så ger du mer vid något annat mål. Fodras de mycket tidigt på kvällen kanske 5 kg inte är så dumt att ge då, t.ex.

Kraftfoderfördelningen ser vettig ut med tanke på förutsättningarna. :)

i villt tillstånd går hästar inte mer än 3-4 h mellan att de äter. brukar räkna att det tar ca. 40 min för en stor häst att äta (tror det är 1 kg TS )

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar... 2
Svar
23
· Visningar
2 195
Senast: Roheryn
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
469
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Det här med loppfrö. Det verkar finnas lika många teorier som det finns människor :confused: Är det någon som har läst faktisk forskning... 2 3
Svar
53
· Visningar
6 207
Senast: MiniLi
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 610
Senast: iNTOHiMO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka