Vi har nyligen flyttat till ny gård där det finns gott om gräs i hagarna vilket uppskattas av hästarna men oroar mig lite... Samtliga hagar har slagits alt betats ner av kor ungefär i mitten av sommaren och det har ju därför växt upp nytt, grönt gräs. Hästarna går nu i en lite mindre hage (inte pga platsbrist, utan för att begränsa tillgången på mat) men jag vill att de ska få gå i en större snart.
Det som oroar mig är hur jag ska göra när frosten kommer. Hästarna går ut tidigt på morgonen innan vi åker till jobbet och det finns därför inte möjlighet att släppa ut dem senare. Behöver jag göra något åt gräset där höst-/vinterhagen är planerad att vara? Slå av gräset? Ena hästen är en ganska glupsk och lättfödd ponnykorsning som visserligen aldrig haft fång, men heller inte fått gå på så mycket gräs hos tidigare ägare...
Tacksam för lite hjälp
Det som oroar mig är hur jag ska göra när frosten kommer. Hästarna går ut tidigt på morgonen innan vi åker till jobbet och det finns därför inte möjlighet att släppa ut dem senare. Behöver jag göra något åt gräset där höst-/vinterhagen är planerad att vara? Slå av gräset? Ena hästen är en ganska glupsk och lättfödd ponnykorsning som visserligen aldrig haft fång, men heller inte fått gå på så mycket gräs hos tidigare ägare...
Tacksam för lite hjälp