Hur förbereda vinterhagar?

Gelina

Trådstartare
Vi har nyligen flyttat till ny gård där det finns gott om gräs i hagarna vilket uppskattas av hästarna men oroar mig lite... Samtliga hagar har slagits alt betats ner av kor ungefär i mitten av sommaren och det har ju därför växt upp nytt, grönt gräs. Hästarna går nu i en lite mindre hage (inte pga platsbrist, utan för att begränsa tillgången på mat;)) men jag vill att de ska få gå i en större snart.

Det som oroar mig är hur jag ska göra när frosten kommer. Hästarna går ut tidigt på morgonen innan vi åker till jobbet och det finns därför inte möjlighet att släppa ut dem senare. Behöver jag göra något åt gräset där höst-/vinterhagen är planerad att vara? Slå av gräset? Ena hästen är en ganska glupsk och lättfödd ponnykorsning som visserligen aldrig haft fång, men heller inte fått gå på så mycket gräs hos tidigare ägare...

Tacksam för lite hjälp :D

Sv: Hur förbereda vinterhagar?

Om du har plaststolpar kan du utöka hagen lite då o då, delvis för att förhindra att de får i sig hur mkt som helst men även för att fångrisken är högre när det är frost pga sockret i gräset som bildas.

Ja det skulle ju kunna vara ett alternativ, jag kan ju göra en permanent hage som jag vill ha den och sedan dela av med plaststolpar som jag sedan successivt flyttar ut. Men räcker det för att minska risken när det gäller frostgräset? Du menar att de hinner beta av så att det aldrig blir så mycket?

Man skulle kunna göra en mindre hage och sedan ha en mekanisk grind som öppnar sig till den större hagen på förmiddagen. I den mindre hage kan du servera morgonhö och kanske lite halm så har de att tugga på tills grinden öppnas.

Åh det förslaget gillar jag! Då borde gräset i den lilla hagen bli nerbetat relativt snabbt och så kan jag som du säger se till att de har annat att tugga på under tiden. Har ändå funderat på en mekanisk grind till lunchfodringen längre fram i höst och när gräset tar slut kan jag ju helt enkelt vända på det hela och lägga lunchen i den mindre hagen :)

Åh det förslaget gillar jag! Då borde gräset i den lilla hagen bli nerbetat relativt snabbt och så kan jag som du säger se till att de har annat att tugga på under tiden. Har ändå funderat på en mekanisk grind till lunchfodringen längre fram i höst och när gräset tar slut kan jag ju helt enkelt vända på det hela och lägga lunchen i den mindre hagen :)

Precis då är lunchfodringen löst också tänk bara på att den lilla hagen kan bli väldigt upptrampad och lerig och bör helst ligga högt så den är lite självdränerande. Fundera också på om du vill lägga höet direkt på marken, det blir lätt nertrampat då.

Om du har möjlighet kan du putsa betet, men det beror ju lite på hur det ser ut. Vi putsar betet för att inte gräset ska sluta växa (när det blommat och satt frö börjar det förbereda sig för vintern och vissnar och gulnar, sedan blir det väldigt dålig återväxt) och för att hagen är liite för stor för våra pållar.

Men jag tänkte också på det där med frost, vi ger alltid frukost inne när det börjar bli kalla nätter, bara ett halv kg ungefär så de har lite i magen innan de börjar beta för att minska risken för kolik.

Jag förstår egentligen inte vitsen med att göra en mindre hage och ge foder i den om tanken var att de skulle äta mindre? Då borde de väl gå i den mindre hagen och äta det de kan få i sig där - fast det förutsätter ju att de äter frukost inne. Jag tror inte mina pållar skulle äta utlagt foder om det fanns gräs att välja på...

Annars gillar jag också tanken på en mindre hage med utsläpp i den större, som en omvänd lunchhage! :idea:

Ja det är sant och tyvärr är markerna ganska blöta här. Jag får försöka välja högsta punkten och kanske skaffa någon form av foderhäck. Tack så mycket för ditt svar!

Jag tänker mig att om de får gå lite i den lilla hagen redan innan frosten kommer så hinner det bli såpass nerbetat där att det inte finns så mycket gräs kvar. Och då hoppas jag att lite hö kan locka! Det blir tyvärr svårt att ge hela frukostmålet inne om man ska få till några vettiga tider, men ett halvt eller ett kg kan de ju få inne så de inte är lika hungriga när de kommer ut.

Jaha, det var alltså inte meningen att ge dem foder ute redan nu, då fattade jag fel och då förstår jag :)

ja ju mera begränsade de är ju mindre får de i sig.. Givetvis måste de finnas nåt o äta. Läste om studier som visade att väldigt kortbetat gräs innehåller mer socker.. Så jag antar att de hela måste vara en balansgång.

Nej skulle jag lägga ut hö redan nu skulle de nog inte ens peta i det :D

Inte lätt att göra helt rätt! Tror nu på att låta dem äta en liten stund inne innan utsläpp så att de har något i magen under början på frostperioden, och sedan begränsa hagen de första timmarna på dagen. Självklart kommer de ha att äta, men förhoppningsvis väljer de hö framför väldigt kortbetat gräs. Har ju tänkt införskaffa en lunchgrind, får se till att snabba på lite!

Liknande trådar

Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
830
Senast: Lucifer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 748
Senast: Lavinia
·
Anläggning Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som...
Svar
18
· Visningar
1 950
Senast: Solis
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 108
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar