hur förberäder jag min häst på bästa sätt?

vinkelina

Trådstartare
har vissa planer på att betäcka min häst till våren, men skulle vilja bygga upp henne ordentligt i höst o vinter, så att hon orkar bära o föda fram ett föl. hon är i dagens läge 16 år. tyvärr lider hon av hovbensförbråskning (?) men är i övrigt frisk.

vet att många kommer att avråda mig från att betäcka henne, men hon har haft föl förr. känns dessutom jättesynd att låta hennes gener gå i spillo. fadern var en otroligt bra travare, men mer än 500 avkommor. hon är själv inte startad, men med hennes steg o fart i traven skulle det säkert ha blivit en bra travare av henne.

det enda "problemet" är om jag skall ta en rid eller travhingst

Sv: hur förberäder jag min häst på bästa sätt?

Hovbroskförbening heter det och jag hoppas att du är medveten om att det är ärftligt. Åtminstone benägenheten att få hovbroskförbening...

OM det ska vara någon mening med att använda stoet i avel, med den motivering du anger
känns dessutom jättesynd att låta hennes gener gå i spillo. fadern var en otroligt bra travare
så SKA du betäcka renrasigt, med den ras hon själv tillhör alltså

Inför betäckning ska stoet vara i gott hull och frisk och välmående i övrigt.

Eftersom det verkar vara hennes travaregenskaper du är intresserad av att föra vidare, låter det som om en travhingst är det enda rätta. Annars kan du ju inte ta till vara på just de generna.

Se till att få henne i mycket gott hull, travare har ofta lätt för att falla ur så det gäller att fodra upp henne så att hon har en bra grund att ta av vid senare ev. dräktighet.....

Eftersom du skriver att hon har bra travstam, så tycker jag väl det nästan är en självklarhet att du ska satsa på en hingst av samma ras. Annars är det väl ganska orelevant att hon har bra travgener, det har ju ett ev föl ingen direkt nytta av.

det är en kallblodstravare. så risken att hon skulle bli för mager lär inte finnas.

och att jag funderar på om det skall vara trav eller ridhingst är att finnhästen är uppdelade i just dessa kategorier. att vissa används till trav o vissa till ridning, vilket då har lätt att dett finns hingstar i båda kategorierna, men att det kan bli en bra travare trotts att man tar en ridhingst

Det är fortfarande så att om du ska lyckas med avelsplanen så ska du avla på den linje ditt stos härstamning pekar åt och det hon själv är bäst på.

Anade att det var en finnhäst du hade.

Liknande trådar

Träning Med risk för att skapa ett ramaskri som kommer höras över halva landet.. (Ligger tråden fel får moderatorn gärna flytta den, visste...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 774

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat