Hur följa upp träckprovssvaret?!

A

ang

Gjorde ju träckprov på pållarna i september -03, och har gjort ett nytt som vi fick svar på i fredags. För båda hästarna hade vid båda 0 EPG, trots att vi har samma sommar som vinterhage. Dock mockas denna *minutiöst*.

Låter ju för bra för att vara sant... Och min fråga är, hur gör jag nu med avmaskningen i år? Kan jag strunta i den och göra ett nytt träckprov senare, eller vad?!

Jag skulle skippa avmaskningen och ta nytt prov i juli/augusti. Grattis till bra hagar får man väl säga! Avmaskningen är ju för att hålla marken smittfri.

Hur stor hage, vilken typ och hur många hästar är det?

Det är EN hage. Och ytan har jag svårt att uppskatta, för den liksom går i en båge runt huset... Ganska stor för två hästar, men inte tillräckligt för att det skall räcka som bete.

Mockas *intensivt* och pedantiskt en till två gånger per vecka så länge vädret tillåter, och då vi fixade hagen för ca 1,5 år sedan så hade det inte gått djur där på de senaste 20-30 åren så då var det ju rent. Just nu är hagen delad och en del gödslad och ligger på tillväxt. När den är hyfsad är det dags för nästa del.

Kommer en till häst i sensommar, men vi kör nog på ditt alternativ med nytt prov senare tills vidare :)

Bra jobbat! Visserligen är det ju bäst om man kan ha separata sommar och vinterhagar, men att mocka är ju super, och det visar sig ju också på ditt träckprov.

Vet, men jag vill hellre ha rejält med yta att busa loss på... och jag får ju motion när jag knallar runt med skottkärran ;)

Liknande trådar

Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
853
Senast: Lucifer
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 712
Senast: Anonymisten
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 650
Senast: super
·
Hästvård Jag har två hästar som alltid har högt epg med små blodsmaskar. Jag har inte mycket mark ca 1 hektar jag delat till en sommar och en...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 888
Senast: Cicci75
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar