Hur föds kattbebisar??

L

Lillajag88

inatt födde min katt 4 bebisar..men dom kom med svansen först..
brukar inte huvet komma först på katter oxå??:confused:
de gör det ju på alla andra djur...

Sv: Hur föds kattbebisar??

Jo kattungar föds med huvudet först.

:bump: :banana: Bilder:banana: :bump:

Det spelar ingen roll. Kommer dom baklänges är det dck viktigt att se till att fostersäcken inte går sönder, då drunknar dom eftersom huvudet är kvar inne i mamman. Det hände med min försa unge.

Okey.. va bra!! blev lite orolig inatt.. men dom mår bra.. e jättesööta..
de e en som vi nog kanske måste avliva..:cry: bakbenen e böjda åt fel håll. vet inte om det är för att den föddes baklänges??...

rattalskare : ska lägga in bilder så fort jag får tag på en kamera..
skulle lånat en bara för att ta kort på dom men glömde den..

fast jag vet inte riktigt hur man lägger in bilder här..:crazy:
nån som kan förklara för mej???

Borde inte ha nått med det att göra. Men prata med veterinären, har för mig att dom kan vrida sig tillbaka efter ett tag.
Ingen av föräldrarna har väl extra tår?

hoppas...den ligger och kryper på knäna typ..

extra tår?? de tror jag inte.. vet tyvärr inte vem pappan e..
varför undrar du de???

Därför att den defekten kan orsaka s.k twisted legs, dvs ben som är felvända. Men jag tror det krävs dubbel upplaga av anlaget för att det ska bli så allvarligt.

Jag hade en katt som inte fick ut den första kattungen som satt baklänges - ilfart till djursjukhus och mamma katt klarade sig men inte nån av ungarna.

Ibland föds de med bakbenen felvridna, och oftast rättar det till sig självt efter ett par dygn.

Levde ungen när den började komma ut? Är dom döda kan det ställa till problem eftersom deras sprattel hjälper dom att komma över bäckenkanten. Min var också död, den tog nästan 5 min att klämma ut. Yoga var helt slut efteråt och det tog många timmar innan hon var fit for fight igen.

Okki.. nee.. min har inte det..tro jag inte iaf..

Elektron: va hemskt..
men de va ju tur att mamman överlevde..

hoppas det rättar till sej..!!

Vridna ben, sk twisted legs, ser värre ut än vad det är. Oftast blir de bra så småningom! Ibland spontant ganska snart som nån skrev, men oftast tar det längre tid. Man kan (och bör) massera lite försiktigt och ge varsamt sjukgymnasik - dvs vrida rätt litegrann i taget.

För det mesta blir de bra innan det är dags att skicka dem till nytt hem. Men man skall nog inte avla på dem, det kan vara ärftligt...

Kort sagt. Avliva inte än om den inte verkar plågas. Är det gott gry i ungen är det värt att kämpa - gäller här och gäller överraskande många andra fall också. :D

joo vi ska vänta tills vi ser om det blir bättre..
men det går inte "vrida" tillbaka dom.. dom liksom böjda åt det hållet och det känns som man ska bryta benen på den om man försöker..
(gör det inte hårt..har bar försökt en gång..)
den med benen e den tuffaste o livligaste.. den e den som rör sig mest!! fast den ålar sej fram typ.. på knäna..!!

får se om det blir bättre...**Hoppas**
vill inte döda bebis...:cry:

Fast det riktiga twisted legs, dvs defekten som hänger ihop med för många tår (polydactyli) rätar inte upp sig utan stannar så.

Nä, det gör jag inte... *suck* Varför funkar inte svarsknapparna som de ska? Trycker jag på den allmänna "svara i tråden-knappen" vill jag ju att svaret ska bli riktat till trådskaparen, som det blir på andra forum...

Såvitt jag vet har man väl aldrig visat något samband mellan polydactyli och twisted legs? Utan det är om man inavlar kraftig på split foot (som ju ofta misstas för polydactyli) som twisted legs kan uppstå, alltså den varianten som ger permanent deformerade ben.
Jag har tyvärr ingen bättre litteratur än A-M Nilsson och Stockelberg hemma, men jag har för mig att man aldrig nämner twisted legs i samband med polydactyli ens där (och det är ju ändå inte de mest uppdaterade av böcker).
Stockelberg tar upp vridna ben vid födseln med den enda kommentaren att det oftast går över av sig själv och inte ska förväxlas med split foot.

Jag minns inte faktiskt, den satt som en propp bra länge innan vi kom in till klinik iaf och då var det för sent.

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Letat bland andra trådar, men försöker med en ny fråga. Katten kom in i går morse och var förlamad i svansen. Akutbesök till...
Svar
19
· Visningar
1 159
Senast: Googlarn
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
619
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
869
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Är förstagångskattägare men är inte ny på djurmat sas, har haft hundar med känsliga magar och allergier så att läsa...
Svar
15
· Visningar
762
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Sabotage?