Hur fodrar ni er greyhound?

Lupin

Trådstartare
Vet inte vad som hände med tråden jag försökte starta igår, texten kom i alla fall inte med? Försöker igen! Moderator får gärna ta bort den andra tråden, som dessutom dubblerade sig. :bow:

Frågan lyder som rubriken! Hur fodrar ni er greyhound? Vilken sorts foder (även märke), hur mycket, ev tillskott och i så fall varför! Har ni "vanlig" greyhound eller kapplöpningsstammad? :confused:

Är det skillnad på utfodringen mellan varianterna? Jag förstår ju att en kapplöpningshund som tävlar äter mer, men äter den annorlunda? På vilket sätt annorlunda isåfall? :confused:

Är spekulant på en greyhoundtik av kapplöpningsstam, som vi ska åka och titta på idag. Hon är snart 4 år gammal och har aldrig tävlat. Jag avser att ta B-licens i vår/sommar och även låta tiken känna på banan för skoj skull! Träna och träffa andra kan man ju alltid göra, om hunden gillar det. :)

Tiken har dessutom mkt bra stam, både föräldrar och kullsyskon tävlar/har tävlat med (mkt) goda resultat. Så tanken finns ju att att ta valpar. Japp, jag har mångårig hundvana och dessutom inreggat kennelnamn! ;)

Tiken äter hos nuvarande ägare Pedigree duobitar, vilket jag inte tänker fortsätta med. Hon ser ganska mager ut på bilderna jag fått, behöver förmodligen lägga på sig något/några kg plus muskla upp sig.

Tackar på förhand för tips och råd! :bow:

Sv: Hur fodrar ni er greyhound?

Kul att du funderar på en kappis :bump:

Har själv ett gäng kappisar (greyhounds) som vi tävlar med dom äter av ett fodermärke som heter ANF och sen beror det ju på om dom är pensionärer, tävlings hund, unghund, under vila eller i högträning men mellan 8-10 dl dag och hund äter våra men unghundar som växer äter runt 12-14dl/dag det beror på hur mycket dom växer just då.
Många ger extra tillskott men personligen tycker jag inte det behövs om man fodrar med ett bra foder från början.
Men när man tävlar ger vi hundarna elektrolytvatten att dricka före och efter tävling/träning.
Vilket märke man väljer på foder är upp till var och en, plånboken styr ju tyvärr oftast, men tänk på att greyisar har en mycket effektiv förbränning så fett/protein ska ligga högt.

Sen en undran om tiken du ska titta på, varför är hon inte tävlad med??? Har hon sett en bana någon gång? Vad har hon för stam, vad får du betala. Jag kan inte låta bli att se massa konstiga ugglor i mossen just nu....:cool: Vill du tävla och träna så skulle jag rekomendera att antigen skaffa en vuxen inskolad hund eller en valp/unghund.

Sen ska du veta att Svenska spel just från års skiftet la ner spelat på greyhounds vilket gör att sporten nu står med en del ekonomiska problem, många aktiva har satsat STORA pengar på hundstall, bilar och hundar. Dessutom finns det nu många planerade och födda valp kullar med mycket bra stam och det är svår sålt, så detta året kommer bli ett vad vi aktiva hoppas ett mellan år för sporten, och att någon form av spel ska införas från -07.

Maila gärna jag hjälper gärna till med allt från hund till vad du vill veta om träning m.m

Hej och tack för svar! Har ingen aning om varför tiken inte tävlat, vet inte ens om hon tränat. Men jag misstänker att hon åtminstone tränat. Hon stod nämligen hos sin uppfödare tills hon var knappt 2 år. Har försökt få tag på honom flera gånger, men han är tydligen väldigt svår att få tag på.

Hon har fått Pedigr** duobitar hos sin förra ägare (japp, hon ligger här bredvid nu!) men jag tänker inte fortsätta med det. Trodde hon skulle vara mager, med tanke på fodret och bilderna jag fått. Men tydligen var bilderna inte helt nya för tiken har bra hull och är hyfsat välmusklad!

Vill inte lägga ut stam och sånt här, men jag betalade bara en väldigt symbolisk summa.

Är införstådd med att Svenska Spel lagt ner spelet på hundarna. Ska bli intressant att se vad som händer framöver.

Tänker gå med i Landskronaklubben. Var finns du någonstans?

Hej! Hade ju först tänkt satsa på nåt högenergifoder, men nu undrar jag. Tiken har vääääldigt stor aptit, i paritet med labbe, så hon skulle kanske bli gladare/mättare av ett normalfoder fast då i större mängd? Har använt Standar* förr med bra resultat och de har ju både normal och högenergi. Funderar nu på att köpa en säck normal till att börja med och se hur hon reagerar.

En Greyhound är alltid hunngrig...eller nej sugen kanske det ska kallas, det är bättre med ett högenergi foder och sen en normal giva 2 gånger per dag.

Men vill du ha råd och så så maila mig privat på cizzi.a@tyfonmail.se

Jag känner säkert uppfödaren och kan hjälpa dig med att få kontakt, samt med tränings tips m.m

Fins själv utanför Eskilstuna, men far till Landskona då och då, hela vintern -04 åkte vi varannan helg och tävla, men nu är det inga tävlingar i vinter så vi håller oss på hemma plan.

Men som sagt vill du ha råd och hjälp så maila.

Cizzi skrev:
En Greyhound är alltid hunngrig...eller nej sugen kanske det ska kallas, det är bättre med ett högenergi foder och sen en normal giva 2 gånger per dag..

Nja, det där är en sanning med modifikation.. Det finns ju individer även när det gäller greyisar..

Hanen är i princip aldrig hungrig, och när han äter äter han lite och sen tycker han det är bra (oavsett vad jag tycker..).

Tiken har JAG inte haft några större problem med, men jag varnades när hon kom att hon är kräääsen, äter som en snigel och en pellets i kvarten typ, och efter tio pellets rynkar hon på näsan. Jag har inte haft problem med ätningen, hon äter some n hund, och hon är i bättre hull nu än hon nånsin varit. Däremot så vill hon ha mååånga små mål mat/dag och med 2 mål mat/dag får man inte i henne tillräckligt för att hons ka hålla hullet riktigt. (Dock så är hon inte 'hungrig' emellan heller, dvs hon klagar inte).

När dte gäller reglerade mål så bägge mina fungerar bättre på ETT mål/dygn än två t ex. Men allra bäst på fri tillgång dygnet om och 'ät när ni har lust'

Första greyisen åt klockan 06 och 18, talade TYDLIGT om om man missade mattiden med fem minuter, glufsade i sig sin portion, tiggde mer och höll hullet på betydligt mindre energitätt foder än mina kräver.

Så man får se vad det är man fått i huset helt enkelt ;)

Ja jag har tydligen fått en förklädd labrador hehe.

Mina går på FRI TILLGÅNG på högenergifoder (minst 30/20)

Bägge ex-kappisar.

Hanen SVÅRFÖDD, kräsen och med dålig aptit. (Och 5 kg undervikt som jag gett upp få bukt med nu, han får se ut som ett spjälstaket då..)

Tiken svårfödd, ganska okräsen och i perfekt hull.

Hanen äter när han känner för det, och det som fungerat bäst med honom är soms agt fri tillgång, annars var det ETT mål mat per DYGN som fungerat bäst. Han skulle hellre falla död ner än äta frukost btw.. Han har en ganska kass mage så han tål få foder.

Tiken äter bäst om hon får 'småäta', dvs gå tills kålen när hon vill och ta sig en liiiten portion. Annars fungerade hon på både en gång/dygn, och två ggr/dygn, även om hon ganska ofta hoppade över frukosten. Var väldigts vår att få att äta och få i mat innan hon kom hit men jag har aldrig märkt av det, och således heller inga hullproblem.

Jag ger helst Eagle Pack Power eftersom hanens mage tål det utmärkt (han tål bla inte spannmål), men han ledsnar på det..

Doggy Professional Extra Aktiv ledsnar hanen aldrig på, men människorna i hans omgivning ledsnar på atombombsfisarna..

Royal Canin High Energy fungerade bra för hanens mage man han TAPPADE i hull på det (tiken fungerade det på).

Carrier High Energy gick SUVERÄNT i två veckor, bägge höll hullet fint och åt bra men sen pajade hanens mage ur helt..

Övrigt jag provat har varit i kategorin där även TIKEN tappat hull, så det är inga jag vill rekommendera.

Första greyisen åt 24/12-foder (Doggy) och 2 mål/dag. Åt som en..hund..alltid hungrig och inga hullproblem alls. Ofta är det rätt svårt att få en greyhound i överhull, däremot är det onödigt att ge högproteinfoder t ex i för stor mängd om det inte 'behövs' så då kan man gärna byta ner. Man får prova lite.

Alla är ex-kappisar.

Lupin skrev:
Ja jag har tydligen fått en förklädd labrador hehe.

Jag skulle GÄRNA byta bort hanen mot en förklädd labbe ;) Hellre det än ett anorektiskt spjälstaket som det 'gör ont i ögonen att titta på'. :devil:

Apropå labbe.. jag har EN gång sett en överviktig greyis.. Bara på bild iofs då. Men den var svart, och den såg ut som en normalviktig labbe i kroppen. Det såg groteskt ut när det var en grey..

Haha! Har aldrig sett en tjock greyhound. Huga vilken tanke!

Min tik är ca 61 cm hög (mätt i morse med tumstock och grillpinne) och väger 27 kg. Bra hull och tydliga muskler.

Är inte van vid glupska hundar då min förra var en synnerligen kräsen schäfertik som hela tiden låg på gränsen till spjälstaket. Jobbigt med hundar som har bantning på hjärnan.

Ser inget problem med att ge högprotein/fett-foder, det är ju det de är gjorda för. Kolhydrater är snarare lite överflödigt.

Hanen är 72 cm, och väger - om han inte gått ner ännu mer nu - 23 kg :crazy:

Tiken är 66 cm och vägde för några veckor sedan 26 kg.

Måtten snodda ur deras identitetsböcker/tävlingsböcker så inte kontrollmätt.

Tiken är väldigt 'nätt' modell, liten och graciös. Men ett muskelpaket och som sagt i perfekt hull. Hanen är mer 'rejäl' och inte alls så gracil. Och som sagt underviktig/i underhull.. Men jag har gett upp. Det var hanterbart tills han kastrerades, då låg han strax under 30 kg för det mesta, och kunde iofs haft något till, men.. Sen kastrerades han och jag tänkte 'jippi! nu blir han lättare att hålla i hull!'. Han gick ner med blixtens hastighet efter kastreringen och har inte tagit igen det..

Här kommer några höjd och vikt på mina hundar.

Hane, 72cm, väger 29,9kg, behöver gå upp runt 1 kg till.

Hane, 70,50cm, vägde som tävlings hund mellan 28,1 och 30,1kg, så mycket får det inte skilla i vikten, hunden behöver ligga still på en stadig vikt. Var elit hund.

Hane, 68cm, vägde mellan 29,1 ocg 30,1, Var elit hund

Hane, 69cm, vägde mellan 30,3 och 31,4kg, Var exstremt vältränad och är fortfarande nu 8 år gammal, samma vikt och muskler :love:

Tik, 64cm, vikt 26,8-27,3kg. Grov tik, inte tjock men kort och kompakt.

Har som sagt på mina hundar som är 10 här hemma nu EN som är svårt född, dom andra äter med mycket god aptit och skulle gladerligen äta både mellis och lunch om det serverades :rofl:
Han som är svårt född har nu under vintern börjat äta bra så det kanske löser sig endå.:bump:

Såg att du mailat mig jag svarar dig under kvällen :banana:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka