Hur flyga enklast med katt?

nordiskridkonst

Trådstartare
Ska jobba utomlands ett år och katten ska givetvis följa med. Pass och vaccinationer är redan klara. Nu till frågan; Hur flyger man enklast med en katt? Resan beräknas ta 4 timmar.

Har ni med er katterna in i kabinen eller checkar ni in transportburen? Mjuk eller hård transportbur? Vilket maxmått kan det vara om man har katten i kabinen? Har ni gett lugnande inför resan? Annat som kan vara bra att tänka på?
 
Sv: Hur flyga enklast med katt?

undrar jag också då en bekant ska flytta hem från England o ta med katten
de har hört om de åker i lastbur så finns det 2 olika prisklasser men då är det en som hämtar & lämnar katten till flyget etc detta kostar c 10,000:-
men man ser ju andra som har hundar i kabinen då får man väl ha katt blir ju mycket billigare fast man kanske måste köpa till en flygplansstol, lugnande kan man ju få utskrivet av vet. innan.
Men vilka flygbolag kan man åka med men man säger ju inte att man är kattallergiker när man bokar flygbiljett hur vet dom om det finns katt el hund på planet??
 
Sv: Hur flyga enklast med katt?

beror ju på flygbolag och var man ska åka. Vissa tillåter ej katt i kabinen medan andra har krav på storlek på buren. Buren ska då rymmas under sätet
 
Sv: Hur flyga enklast med katt?

Jag har rest (flugit) med katt. Jag hade den i kabinen, och då räknas det som handbagage och måste hålla de måtten. Boka i god tid för de tillåter inte mer än ett djur i kabinen per flight oftast. Kan förstås variera mellan bolagen.

Ge absolut inte lugnande till katten. Det är blodtrycksänkande och blir katten dålig under flighten kan du inget annat gör aän att sitta och se på. Se istället till att katten är ordentligt resvan i den bur/ väska du tänker använda. Det är inte konstigare för katten att flyga än att åka bil eller tåg om den är resvan.

Tänk också på att katten måste vara trygg och hanterbar på flygplatsen, eftersom du kommer att få ta ut katten i säkerhetskontrollen när de röntgar buren.

Jag betalade inget extra när den klarade måtten för handbagage, men man måste givetvis göra en särsklid bokning. Jag har flugit med SAS och Swiss med katt...
 
Sv: Hur flyga enklast med katt?

Jag har inte flugit utomlands med min katt, bara inrikes, men då oftast i kabin (en gång i bagaget, blev något fel när jag bokade biljetten). Mjuk bur som går in under sätet framför och så var det bara att åka. Nu är min katt ordentligt resvan och ligger och vilar oavsett vad som händer, oavsett transportmedel.
Hård bur den gång han åkte i bagaget.
 
Sv: Hur flyga enklast med katt?

Ok tack, ja de får kolla det själv, nu verkar det som de kommer själva för att leta lägenhet o flyger över senare o hämtar katten, den är inte glad i att sitta i bur o brukar oftast bajsa så jag tror inte att det blir läge att ha den i flygplanet :wtf:
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag står inför det angenäma problemet att jag behöver en till katt 😁. Efter att ena katten blev sjuk och inte klarade en operation för...
2
Svar
28
· Visningar
2 395
Senast: Noxos
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
75 034
Senast: Jeps
·
Hästhantering Hej! Ska försöka hålla denna långa bakgrundshistoria kort, men det är så att jag har en valack på 11 år som jag ägt nu i ett år. Han är...
Svar
4
· Visningar
972
Senast: Lexa
·
Katthälsa Någon mer kunskap om/erfarenhet av idiopatisk cystit? Ping har haft problem i omgångar sedan i vintras, vi har regelbunden kontakt med...
Svar
9
· Visningar
2 807
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp