Hur fixa denna baksele?

V

vectra

Har baksele som eg är till parsele. Hur kan jag fixa till den så att den passar enbet:confused:

Funderar på att få nån att sy en ring i änden, istället för de remmar som sitter där nu, och sen köpa till nån rem att fästa i dem.....
Som den är nu kan jag ju inte fästa den i skaklarna på något vettigt sätt eftersom det inte finns några spännen på bakselen.

Nån som har nån bra idé.

Här kan ni se bakselen:
http://i27.photobucket.com/albums/c160/ammari_/Baksele/bf48d0a1.jpg

Sv: Hur fixa denna baksele?

Ta ett spänne utan rem, trä det på remmen med hålen, dra remmen genom dragringen och spänn i spännet en gång till!
Förstår du hur jag menar?

Alltid har du väl två gamla spännen ligger och skräpar ;)
När jag kör med loksele har jag en baksele med en metallögla (som en länk i en kätting) längst fram. I den har jag en karbinhake, som jag sätter i dragringen.
Det fungerar utmärkt! Om det är lika bra som att fästa i skackeln ska jag inte uttala mig om - har inte provat!

Lotta

Tackar för svar.

Bakselen är tyvärr för kort för att fästa i skakeln och tillbaka i sig själv igen. Om man skulle göra som du tänkt med ett spänne. Om man inte fäster den väldigt långt bak på skakeln då kanske....

Jag har funderat på om jag kunde hitta en rem med ett spänne i ena änden som var tillräckligt stor för både bakseleremmen och sig själv. Då kunde jag fästa den i bakselen, fästa den i skakeln och sedan fästa den i sitt eget spänne på bakseleremmen.

Hmm, hoppas detta förtydligar hur jag funderar.....

Senast ändrad av en moderator:

Ni kanske menar detta fast med olika beskrivningar? :D
Du trär först genom remmen spännet och väljer ett hål.
Sedan trär du remmen genom fästet på skakeln och sen tillbaka genom spännet igen!
Använd ett spänne som är lite kraftigare och som remmen kan gå igenom två gånger.
Tog kort på ett gammalt skärp:
Länk
Länk2

/Lisa

Jag menar ju att man inte fäster den i skackeln alls, utan i dragringen istället. Men det kanske blir längre fram, än om man har bakselefästen på skackeln. Jag vet inte riktigt var dom brukar sitta.
Lotta

Ja, jag hade bakselen först spänd i bröstan, som för draglädren. De ska ju sitta så på en parsele (som jag har och kör enbet med). Men när jag körde tyckte jag att däckeln åkte fram lite vid nedförs och ville då istället fästa bakselen i vagnen. Tyvärr är den för kort för det, därför måste jag fixa en ny rem...

Det måste ju vara kortare till skakeln än till bröstan?
Nej aha du har inte bakselefästen på skaklarna?

Om däckeln åker fram så har du spännt skaklarna för hårt i den! :p
Bakselen ska bromsa och draglinorna dra, däckeln ska bara hålla upp skaklarna! De ska ha så stort spelrum i ögglan att både draglinor o baksele jag fungera mer eller mindre helt fritt.
Har du inte bilder där du spännt för vagnen?
Bild på vagnen?
Tror jag har sett selen :)

/L

Senast ändrad:

Liknande trådar

Körning Jag har lyckats byta till mig en modifierad smålandstrilla (sänkt, med gummihjul) med parstång och kompletta parselar (nåja, bakselar...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 371
Senast: trassel
·
Trav Tog över en "problemhäst" i september 2012. Sned häst som vi började om helt med. Nu behöver jag lite tankar och idéer. Historia från...
2
Svar
25
· Visningar
8 569
Senast: Zuzzi
·
Körning Jag får inte riktigt till det med bakselen jag har.. Remmarna som man ska fästa bakselen till skaklarna med är hur långa som helst...
Svar
18
· Visningar
2 058
Senast: MaddeLen
·
F
Körning Hej hopp! Det var länge sen jag var här men det är kul att se att jag fortfarande känner igen vissa namn här sen när jag började med...
Svar
16
· Visningar
2 193
Senast: flickancarra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24
  • Skadade hästar och konvalescenter