I natt när jag inte kunde sova låg jag och funderade på kryddor och insåg att kyndel är en dag.Finns redan, Kyndelsmässodagen 2 februari!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
I natt när jag inte kunde sova låg jag och funderade på kryddor och insåg att kyndel är en dag.Finns redan, Kyndelsmässodagen 2 februari!
Absolut tillsammans med fågelkvitter!Något med fågelkvitter. De börjar vakna till liv nu. Talgoxens ljuspip.
Känns som att alla högtider har speciella sånger, så tror vi behöver sång.
Lergubbe?
Perfekt! Då kombinerar man @Bries promenad med fågelräkning utomhus i ljuset.Absolut tillsammans med fågelkvitter!
För helgen den - alltid sista helgen i januari - är det den stora fågelräkningen https://birdlife.se/fagelintresse/vinterfaglar-inpa-knuten/
Tårta skulle jag absolut kunna nappa på ! En vit prinsesstårta till exempel...
Ja, på tok för gott om, vi delar gärna med oss......Alltså, något form av pyssel är aldrig fel på en högtid. Och lera har vi minst sagt gott om i januari i Skåne. Ljusvintern möter trolldeg
Något med att ljuset återvänder. Hur kan man gestalta det? Levande ljus känns juligt, så det går bort, tycker jag.
I slutet på januari börjar jag leva igen, ut ur idet, tack vare ljuset.
Björnbär, blåbär är inte så gott!Det är lite där jag hamnar jag också. Vit marsipan med något kul i. Blåbär?
Det är ju samma ordstam som engelska candle.I natt när jag inte kunde sova låg jag och funderade på kryddor och insåg att kyndel är en dag.
Öppen eld och grilla korv?Jag har också funderingar hur man kan få in ljus utan att det hamnar i julträsket. Utomhusfirande är absolut en tanke. Firar vi Ljusvintern kring lunch? Eller när nu solen står som högst i slutet av januari?
Snögubbe i så fall, på mina breddgrader
Kl
Jag är inne på någon dagsljusfångande aktivitet… att vara ute, kanske ta en promenad. Jag tror vidare att vitt vin hör till högtiden.
Prosecco i så fall. Bubbligt, att det spritter i en.
Ah, strålande vidareutveckling på den idén! Cava torde också vara lämpligt
Nja... champagne eller cremant, tack
Något med fågelkvitter. De börjar vakna till liv nu. Talgoxens ljuspip.
Bra ide!
Bara det inte ska ätas sill och potatis som man äter på de flesta svenska högtider.
Vitt bubbel är ju givet! Liiite nyårsvibbar men tillsammans med tårta så tror jag att vi kommer undan.
Nja... champagne eller cremant, tack
Finns redan, Kyndelsmässodagen 2 februari!
Vårskrik?
Sista helgen eller sista lördagen i januari är ju lätt att komma ihåg... lättare än datum.