Hur fick ni reda på titern vid Borreliaprov?

A

annapanna123

Tog Borrelia/ Erlichias prov på min häst i mitten av Dec. Provet var negativt enligt testen, men ingen titer nämndes alls. Ringde och frågade men damen som svarade sa att "negativa titrar" är inte intressanta :(. Provet togs på Statens Verterinärmedicinska Anstalt, avd för bakteriologi/seriologi.

Min häst är fortfarande inte fräsch med återkommande ledinflammationer, så jag funderar på att ta nya tester, fast det känns som om man skulle vilja få lite mer utförlig info om provsvaren. Någon som har erfarenhet av detta?

Sv: Hur fick ni reda på titern vid Borreliaprov?

Jag har fått kopia på svaret av SVA. Har endera angetts 'ingen titerförekomst' eller så aktuella titern.

Fast nu kikade jag faktiskt på det sista, och där står 'negativt' faktiskt bara. Hmm.. de tycks ha ändrat sig.. På tidigare prov jag har (både hund och häst) har det stått 'ingen titerförekomst' isf 'negativt'

Det var så jag fick oxå, men skulle gärna vilja veta exakta resultatet. Stod bara att antikroppar ej påvisade. Betyder det att hans titer var 0? Eller kan det fortfarande vara typ 1:60 (på pappret stpr att endast titer över 1:80 räknas som positivt)? Helt grön på området :confused:

Tack! Då vet jag det. Min häst har haft ledinflammationer som flyttats runt under en längre tid därför tyckte jag vi skulle ta proverna. Tom min vet står frågande till varför det blir så. Blir inte riktigt klok på det här:cry:. Har bokat tid hos ny vet på torsdag, får se om hon kan se på honom "med nya ögon" och hitta orsaken till problemen.

jag hoppas att ni hittar vad problemet är! Undrar hur du fick vet att ta borreliaprov? jag vill gärna ta det på min valack som är stel vissa dagar och toppenfräsch andra dagar - kan man skicka in det själv och vad kostar det i så fall?

Man ber helt enkelt om det.

Det var ju det jag gjorde. Men när jag ringde och frågade sa damen där att det var inte intressant eftersom han hade negativ titer... Det känns som det är skillnad om dom har väldigt lågt eller om dom har närmare 1:80, typ 1:70, men som sagt var dom inte intresserade av att utge någon titer...

Men som sagt är grön på området. Vore bara så skönt att få en förklaring till alla problem :(

Titern anges i fördubbling varje gång, hur många ggr man kan späda och det finns titer kvar. Iaf fick jag det förklarat så.

Så 1:40 är lägsta mätbara, sen 1:80, 1:160 osv

Se där vad lite man vet :o. Tycker damen kunde ha mer förståelse för mig som orolig hästägare och förklarat hur det ligger till...

Jag blir inte riktigt klok på varför alla dess problem uppkommer, vore skönt att hitta en lösning...

Får se imorron vad nya veteterinären säger. Kanske hon har några nya synvinklar på varför.

Jag har läst följande:

En svensk klinisk studie (Egenvall A. et al 2001) hittade, som ovan nämnts, inga samband mellan symtom och antikroppar mot de Borrelia-arter vi har i Sverige. I Sverige har man inte heller lyckats isolera Borrelia-bakterier från häst.

Som framgår kvarstår en hel del frågetecken kring borrelios hos häst. Finns borrelios över huvud taget som sjukdom hos häst och hur yttrar den sig i så fall?

http://www.sva.se/sv/navigera/Djurhalsa/Hast/Infektionssjukdomar/Borrelios/

Antagligen är Borrelia inte orsak till din häst ledbekymmer om man läser SVA´s info ovan.
Hoppas den blir bra!

Frågade veterinären om provsvaren idag. Provsvaret betydde enligt henne att han inte hade någon titer alls... Så Borrelia kan vi utesluta helt...

Men besöket idag hos nya vet gjorde ingen klokare. Rejält halt höger fram... Han blev bedövad på sex olika stället i högra frambenet, men hältan förvann inte ändå.Troligtvis sitter problemet högre upp nu :cry:. Vi ska tillbaka nästa torsdag för att fortsätta utredningen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka