Hur "fet" måste ett sto vara????

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Fenestra
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 120

Fenestra

Trådstartare
Rubriken låter säkert konstig men vi har huvudbry här hemma och jag vet inte vad jag ska tro nämligen..
Vårt sto var som sagt betäckt förra sommaren men brunstade om, ingen hingst vill dock veta av henne och from med september har hon inte brunstat.. Men rektalundersökning gjordes i december och enligt vet var hon tom.
Hon har dock bullar, en handfull per sida ungefär, precis framför juvret men har inte fyllt ngt i den mörka delen så att säga..
Vet har jag haft telekontakt med och hon säger att det kan vara pga fetma.. MEN så stor är hon inte!?!? (Ameo du har ju bla sett bild på henne och så fet e hon väl inte?)
Ul har inte gjorts då hon är svårtransporterad och ingen med mobilt som kunnat komma...
Så hur feta behöver de vara för att få bullar eller räcker det att ett sto bara är i gott hull? Vid skendräktighet, hur länge vara den?
Jag har ställt flertalet frågor kring detta men börjar bli lite svettig oooom det nu ändå skulle vara en bebis där vill man inte missa att extrautfodra mm....
Tacksam för svar från alla er med erfarenhet och teorier:)

Sv: Hur "fet" måste ett sto vara????

När är hon betäckt senast? En vet borde känt ett foster i dec, så har han inte det är det troligen inget. Och du borde se fosterrörelser nu också, beroende på hur långt gånget det är. Tycker nog att det verkar som om hon är tom, och att det beror på nåt annat, typ skendräktighet.

mitt ena sto kastade/resorberade sitt föl någonstans i september - november (konstaderades dräktig på 55e dygnet) men det fanns inget föl vid koll på 100dygn. det var i mitten av november.
men hon fortsatte med skendräktigheten under hela vintern, blev tjockare och fick större juver osv. det gick inte över för än frammåt juni.

Kolla igen, jag har ett urknepigt sto som ibland gömmer foster på löpande band. Jag skulle låta dräktighetsundersöka hästen igen, ev ta blodprov.

Lycka till

Ja vi klurade på blodprov men det lutar nog åt ett urintest om ingen brunst kommer snarast..

kl
tack övriga för era svar... skendräktighet är ju det jag klurat mest kring.. vad gäller fosterrörelser så tycker vi att vi sett rörelser men inte enormt kraftiga eller ofta... kanske bara är tarmrörelser:confused:

Så då var det beställt och betalt ett stycke WeeFoal. Sen ska jag bar lyckas samla urin och utföra testet rätt!:D
Fortsättning följer...

jag har fått låna ett sto till avel i år och när jag fick hem henne så såg jag ut ungefär så här--->:eek:
Hon ÄR tjock, ja, men hon ser också ut som att hon ska föla när som. Men eftersom jag vet att hon ej är betäckt så är det ju bara fetma. Hon har åxå bullar framför juvret och så där. Ungfefär så stora som du menar.
Så tyvärr tror jag inte att du kommer att få något föl. Som sagt så borde vet känna ett foster i dec...

Liknande trådar

Avel Blir inte klok på mitt sto så tänkte skriva av mig lite här och se om nån varit med om något liknande.. 😒 Mitt sto seminerades förra...
Svar
8
· Visningar
3 464
Senast: Lyxzen
·
Avel Detta eviga tjat från mig om skendräktighet, vet att det nog kan vara lite tröttsamt men ngt har gått troll i det hela.. Nu har hon...
Svar
8
· Visningar
2 838
Senast: Fenestra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka