Hur fästa pulsmätare på häst?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare sante
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 110
S

sante

Hur fäster ni er pulsmätare på hästen när ni ex rider/ tömkör?
Fuktar ni pälsen mycket el. lite när ni fäster på elektroderna?
Tips på vad jag ska tänka på! :bow:
Vilken puls ska hästen ligga på ex vid vila/ lätt arbete/ hårt arbete m.m.

Sv: Hur fästa pulsmätare på häst?

Den ena elektroden med kort sladd skall sitta under sadeln på vänster sida om manken. Den andra elektroden med lång sladd skall sitta på vänster sida under gjorden i höjd med armbogen (hjärtat). Har rejält med glågel under.

Jag har ridit med min en gång på galoppbanan. På vägen dit i skritt hade han ca 70-75 spm (slag per minut). På galoppbanan red jag i fyraminutersintervaller med ca 170-180 spm. Gjorde "fartlekar" så jag varierade galoppen i olika tempon på ca 100-200 meter.
Detta gjorde jag fyra gånger. Hade svårt att få honom över 170 i puls trots väldigt bra tempo, även på slutet. Skrittade mellan passen till han hade gått ner till ca 75-80 spm.

Lycka till!

Tack för svar, vart har du sändaren?
Detta med puls och så finns det nån bra sida där jag kan läsa mer, har skaffat en pulsmätare för att jag misstänker något hjärtfel på hästen så jga skulle vilja veta mer om just pulsslagen.

Men det var vet. som rek det ;)

Det är nog ganska svårt att avgöra om hästen har hjärtfel med en pulsmätare tyvärr.. Men om vet har sagt det så :crazy:

Sändaren är ju ganska liten. Fäster den i schabrakbandet man sätter runt en av sadelgjordsstropparna. Sök på google och leta efter hemsidor, det finns nog.

Om hästen avviker i pulsen så kan det vara ett symptom, om hästen inte orkar eller har för hög puls osv...så visst går det...det var inte det jag ville höra.

Och visst kan jag söka på hemsidor, men buke är ju faktikst till för att fråga...men tack ändå jag har fått svar från andra på distans forumet.

Liknande trådar

Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 326
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
640
Senast: cowgirl81
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 661
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
1 032

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka