Hur farligt är ek egentligen?

Ä

Ängslig

Jag vägrade hägna in en bit av pojkvännens mark till hage för det står en stor ek i mitten, och det har man ju hört är farligt.

Så säger han att de har ätit ek hela sommaren, och i skogen där de går stod det minsann en ek! Numera bortstängslad.

Men hur farligt är det?
Hur visar det sig?
Hur mycket krävs det för att vara farligt?

Eftersom de tydligen ätit blad hela sommaren, och förra sommaren gick det också hästar där.

Bara undrar.
Vill inte utsätta min häst för något farligt, men undrar ju hur farligt det egentligen är/kan vara?

Edit:
Läste lite och det verkar ju inte alls bra!
De går i en annan hage nu men ska genast stängsla bort ekarna i andra hagen innan de släpps där igen.
Men på vintern är det väl ingen fara?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur farligt är ek egentligen?

Allt på eken är giftigt,allt från blad,ekollon till barken. Gnager de på barken under vintern är inte det heller nyttigt..

Mina hästflock bor i en ekskog halva året liksom fåren och 40 köttnöt. Ingen har någonsin blivit sjuk under de 15 år de gått där. De tar några blad då o då men ekarna blir inte tuktade alls lika mkt som de andra lövträden.

MEN det finns enstaka djur som blir besatta i ekollon och äter så de blir förgiftade. Det har aldrig hänt mig eller ngn annan i detta ”ekbälte”. Så vanligt är det inte. HH

Mina hästar har ju bete i hagen, själva eken står i skogsdelen, där finns inget att beta av. Så de äter ju inte av den hursomhelst.

Och på vintern har de ju fri tillgång på hösilage, så barken tror jag de ger fan i.

Men vill ju inte riskera något.
Hur vanligt är det att någon blivit dålig av det?
För det är nog ändå en hel del hästar som går med ekar!

Liknande trådar

Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 403
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Nu behöver jag lite hjälp om hur jag bemöter ägaren till en häst som gått på bete med min... Historian är ganska lång. Får i maj tag på...
2
Svar
35
· Visningar
5 370
Senast: Lyraolissy
·
Hästvård Jag misstänker att det här kan bli långt och mest vill jag skriva av mig och få alla bitar sammanfattade på ett ställe. Alla tankar och...
Svar
5
· Visningar
1 769
Senast: Jerseyite
·
Hästhantering *Långt inlägg, men jag hoppas att ni orkar läsa.* För snart två år sedan kom en 3-årig ponny ganska så plötsligt in i våra liv. Han...
Svar
7
· Visningar
1 888
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama