Hur farligt är egentligen mögel?

Pallen

Trådstartare
Vet inte om tråden ligger rätt, morderatorn får flytta den annars ;)

En tanke slog mig idag när jag öppnade en hösilage bal som var delvis möglig. Hur farligt är det egentligen med mögel för hästar?
Och vad är det egentligen som händer, på vilket sätt är möglet giftigt?

Hur gör ni om ni öppnar en bal som endast är lite möjlig? Slänger ni hela eller tar ni bara bort det mögliga och fodrar med resten?
 
Sv: Hur farligt är egentligen mögel?

Ingen aning om hur pass farligt mögel är men fodrar inte hästar med mögligt foder. (Inga andra djur heller för den delen)

Öppnar jag en bal som är möglig fodrar jag med det fräsha och tar bort det mögliga med marginal runt så jag säkert vet att inget följer med, beroende på hur möglig den är förståss.
 
Sv: Hur farligt är egentligen mögel?

T ex. dräktigt sto riskerar att kasta :cry:
Mögelsvampar bildar både sporer (som påverkar hästens andningsorgan), och mögelgifter (mykotoxiner) som kan resultera i förgiftning. Det finns är ganska lite lättillgänglig fakta kring hur hästar påverkas av olika typer av mögelgifter, men man vet förstås att det finns mykotoxiner som ger allvarliga förgiftningar med dödlig utgång.

Jag sparar ingen möglig bal - inte ens om bara delar verkar drabbade.
Är dessutom "begåvad" med en riktig "mögelnäsa" :D ... alla ska väl vara bra på något!
 
Sv: Hur farligt är egentligen mögel?

När det gäller ensilage så beror det helt på varför den har möglat.
Är det så att plasten gått sönder och man kan hitta hålet, då har man också mögelkonsentrationen runt hålet. I det fallet kan man rensa bort det mögliga och ungefär en decimeter till som ser friskt ut och använda resten av balen.
Om det istället är så att det blir mer mögel när man kommer in i balen. Ja då har processen gått fel och hela balen är dålig även om det inte syns. Då ska hela balen kasseras för då finns orsaken inne i balen och kommer inte för att det gått hål på plasten.
 
Sv: Hur farligt är egentligen mögel?

Jag skulle ALDRIG fodra min häst med mögligt foder. Hela balen kasseras och reklameras! Därför ska man alltid köpa ensilage med kvittens!!!

Hade man själv velat äta ex rester från kylen där typ bara ett par bitar pommes möglat?? Näe skulle inte tro det;)
 
Sv: Hur farligt är egentligen mögel?

Oavsett mängs mögel så kasseras balen. Har bara fått möglig bal en gång på två år så det är jag tacksam över.

avlivade en anka igår som möglade i lungorna :eek: Finns tydligen mögelsporer i marken som kan drabba svaga individer. Mögel är otäckt!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 192
Senast: Shixle
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 753
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 289
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 874
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp