Hur får ni till det?

Lejonelle

Trådstartare
Spinoff på "hur mycket promenader"-tråden. Många av er verkar lägga rejält med tid på hunden typ 3-4 timmars promenad varje dag, att döma av tråden om detta. Undrar lite hur ni får till det i praktiken? Flera har ju häst också och kanske familj, jobb eller studier. Tar ni med hunden på ridturen, eller är ni flera som delar på promenerandet, eller hur bär ni er åt för att få plats med så många timmars promenad varje dag?
/Lejonelle

Sv: Hur får ni till det?

Jag har pluggat fram tills nu, ca 2 lektioner á 60 min/vecka, så jag har inte haft några större problem med det. Dock är jag höggravid just nu, och har en satans foglossning :crazy: så sambon brukar ta ett par av promenaderna.

Jag är en av de som promenerar mycket. Varannan dag jobbar jag, men har rätt långa raster, och jag är alltid ledig dagen efter jag jobbat (utom på helgen, men då tar husse hand om hunden) så jag tar en av de långa promenaderna på natten.

I veckorna är jag ensam hemma, sonen har långa skoldagar och ambon veckopendlar. Så mina lediga dagar kan jag gå hur mycket som helst utan att det inkräktar på något annat.

Har just nu inget annat än hunden, jobbet och mina smågrisar som tar tid, när hästen kommer hem blir det annorlunda, men då får hunden följa med ut till stallet och på ridturerna är det tänkt!

Jag tycker inte att man MÅSTE gå 3-4 timmars promenader varje dag. Det beror ju lite på vad man har för hund. Min golden trivs utmärkt med att gå ca 2tim om dagen. Det finns ju så mycket annat man kan göra. Hunden behöver ju lite hjärgympa också inte bara motion....

Jag funderade oxa pa det nar jag sag den traden, fick lite angest over att jag verka ga sa lite med min hund :crazy: Jag gar bara en kort runda pa morgonen och en langre pa kvallen. Iofs sa far hon springa runt i tradgarden hur mkt hon vill nar vi e hemma.

Vi gör annat också, men promenaderna är nog mest för min skull, jag försöker nämligen gå ner i vikt.... Och han kan lika gärna följa med mig ut som att ligga hemma och sova när jag är ute och travar.

Jag brukar hjärngympa honom med, både ute och inne, ute blir det mest kurragömmalekar, söklekar och allmänt bus, inne har vi våran snurra Dogspinn, den är en höjdare. Det är ganska roligt att leka gömma-godis inne, där han får leta efter godiset i tomma burkar, toapappersrullar och under saker. (tycker hunden alltså)

Jag pluggar och har knappt något socialt liv utöver hunderiet. Alla mina kompisar har hund och då vi träffas så tränar vi.

jag hade precis samma fundering som du när jag läste den tråden! Jag tycker ändå att jag har hittat en nivå som både jag och hunden verkar trivas med och det är att hon får promenera ca två timmar om dagen, och mer på helgerna. Sedan får man ju aktivera hjärnan också så hon även blir mentalt trött så klart! Man får ju komma ihåg att ju mer man promenerar desto bättre kondis får hunden och kräver ännu mer motion... Till sist kanske man har en elitidrottare som ska motioneras varje dag! ;)

Jag är en av dem som går väldigt mycket med mina hundar varje dag ( ja undantag finns självklart). Det brukar bli mellan 2½-5 h om dagen. Men det är mycket för min egen skull. Jag tycker det är superskönt att vara ute och gå i skogen några timmar. Men hundarna mår minst lika bra av att ta kortare promenader och få rejäla träningspass istället. Vi tränar på klubben 2 dagar i veckan. Är där ca 3 h/gång. Men tränar även hemma en stund varje dag, med undantag för en dag då det endast är promenader.

Några veckor om året får de helt träningsförbud. Då visar vi oss knappt på klubben och om vi åker dit så är det endast för att fika och kolla på när andra tränar.

Hur jag hinner med så många h i skogen är för att jag tar mig tid. Hundar är mitt jobb och min fritid.

Jag har pluggat och så får man stiga upp tidigt på morgonen. Jag har gått 40 min på morgonen, 20 min till lunch. Sen har jag gått antingen 1 h på e.m eller så 1 h på kvällen och så en kissrunda på det. Så lite drygt 2 h per dag när jag varit i skolan. Var jag hemma en hel dag så blev det lätt en timma till på det. Men då ska man veta att det var mina hundars enda tid ute eftersom att vi bor i lägenhet. Man får ju ligga i lite för att de ska få komma ut och se något annat än bara lägenheten från insidan. Bor man i hus och kan ta med hundarna ut på ett annat sätt så slipper man ju gå så mycket.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 554
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 478
Hundhälsa Hej! Jag har en ung hund ca 4.5 år med artros i både ena armbågen och ena höften. I armbågen är det måttlig artros medan i höften bara...
Svar
2
· Visningar
586
Senast: Lyan
·
Hundhälsa Hur gör ni andra som tävlar/tränar mycket med era hundar? Jag har en BC på 2,5 år. Kör canicross varannan dag mellan 6 och 10 km...
Svar
4
· Visningar
697
Senast: Jadzia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2025