Hur får ni hästen i form ?

A

alexandraaaa

Hur får ni ner hästen i rätt form ? De flesta som jag känner "sågar" ner hästarna och när man frågar hur de gör så svarar dom bara tex "hrrrrrm". Vill gärna veta så jag är tacksam för svar :)

Om du menar eftergiften i nacken och den snygga "böjen" på halsen som kommer då så är det ingenting man direkt jobbar fram. Eftergiften kommer när hästen är avslappnad och tillfreds med sin ryttare. Att hästen håller huvudet så där snyggt kommer från att hästen slappnar av och huvudet bara hänger rakt ner, så det är ingenting man kan "jobba på", utan det kommer när man börjar jobba rätt med hästen. Försöker man dra ihop hästen och justera dess huvud skapar det bara spänningar och obehag.

Fokusera på att bli mjuk och följsam och när hästen är tillfreds med dig så kommer eftergift och aktivitet. Att sitta och hela tiden driva och förhålla och påverka hästen den vägen, det är inte min grej. Såna saker kommer när tiden är rätt, och hellre en minimal samling som är ärlig och korrekt, än en häst som blivit ihopknölad mellan hand och skänkel.

Tänk aldrig att hästen ska ner på något sätt, tänk framåt - och söker du lite samling och aktivitet; tänk uppåt.

Massa ben och lätt kontakt med munnen, möjligen någon lätt förhållning så hon inte "biter sig fast", tills hon får in bakbenen under sig, slappnar av, och det i sin tur leder till att hon "tar ned" huvudet. :)

Om man sågade på henne skulle hon fluga i luften. :devil:

Om hästen är ordentligt uppvärmd och bjuder fram så är det lätt precis som tassetass skriver. Lite hjälp kan man få genom att rida öppna på volten, serpentinbågar osv så du verkligen blir tvungen att "rida". Se till att du får hästen att arbeta med bakbenen under sig så kommer resten av sig själv. Det fungerar i alla fall för mig. Fast hästar är ju olika. :)

på ridskolans hästar får man lära sig att krama och krama och krama i tygeln samtidigt som man driver. Har själv ridit så men jag har kommit på efter två år att min häst skall ridas på det mjuka fina sättet, dvs. man har en mjuk stilla kontakt med munnen och driver med skänkeln ganska mycket (ej bankar, bara trycker mjukt) för att underhålla traven och bibehålla spänten i steget. ibland behövs halvhalter men dom tas bara med hjälp av att man spänner korsryggen, då lyssnar han. ibland behövs en svag kramning på yttertygeln i början av arbetspasset i kombination med föregående halvhalt eftersom han han lyssna litet sämre innan han blivit lösgjord.
Dettta funkar på min häst men ej på min kompis häst (försökte rida hennes häst som min häst) som är ganska hård i munnen, stretar emot och inte lyssnar så bra på lätta halvhalter med sätet. Man får känna på varje enskild häst men jag tror inte alls på detta "mundragande" som jag till en liten del fått lära mig. "mer skänkel på ridskolan" borde vara mottot.

Måste dock säga en sak till. Alla säger att skänkelvikningar och öppna/sluta är bäst för att få en häst lösgjord, i en korrekt form och som bär sig själv. Om hästen (eller ryttaren) inte kan utföra dessa rörelser (tex. min häst) men endå behöver tränas i en "lösgjord, självbärande form" funkar diverse böjda spår såsom volt, serpentin och åttvolt utmärkt.

och du... Glöm inte halvhalten! :D

Genom att såga och hänga och klänga i tygeln får man inte hästen i någon form utan snarare "oform".
Hade jag varit en häst hade jag inte velat att någon satt och gormade med tygeln utan jag hade vilja ha en följsam och mjuk hand.
Det går ju att jämför att en häst där ryttaren sågar i hästen får en okänsligare mun och en häst där ryttaren är mjuk i handen lyssnar mycket bättre. Visst är det skillnad på hästar som att man kankse måste lirka lite på tygeln någon gång, inte för att jag har någon aning om varför man just skulle behöva det :crazy:

När jag rider försöker jag rida så mycket som möjligt med sitsen, sen kommer skänklarna och sist handen.
Jag tror att många har för bråttom när de lär sig grunderna inom ridningen och försöker fuska sig fram genom att såga osv. Men det är ju som allt annat, man förlorar på det i längden, lika bra att föröska göra rätt från början även om det tar lång tid, sen kan man aldrig bli full lärd heller. Men det kankse bara är bra? :)

Det beror nog på VILKEN form man vill ha. Om man tycker att en s-form på halsen är fint, och man vill att andra ska tycka att det är fint så kan man ju göra så.
Jag personligen tror att de inte har insett själva poängen med dressyr utan allt handlar om ryttarens stora ego.

För det första förstår jag inte varför man använder ordet "ner" när man pratar om form. Hästen ska ju snarare jobba uppåt om man måste välja på de två.

Hästar är individer vilket innebär att de ser på saker på olika sätt. Alltså är "rätt sätt" att få fram en bra form inte alltid samma för alla hästar. Men det handlar, inte på någon häst, om att placera huvudet. Hästar är dessutom olika byggda och musklade vilket innebär att de inte alltid har huvudet likadant placerat som en annan häst, när de arbetar i korrekt form.

Det enda som jag egentligen gör likadant på alla hästar är att samla med sitsen. Hur man sedan använder vikt och ev, tygelhjälper beror på hur lätt hästen har för att balansera sig mm. Form handlar om att balansera vikten.

vad är det med ridskolor?
varför lär de ut detta?
pratade med en kompis förut om ett stall jag inte gillar, där tjejerna som rider bara sågar ihop hästarna, jag var arg för att hästen jag brukade rida var så vinglig och hård i munnen. kompisen (som inte red så länge) säger "ja, man får ju hästen på tygeln genom att krama mjukt.. ge-och-ta, ge-och-ta.." var har jag hört det förut???? ridlärarnas eviga mantra..

många bra tips... håller med om att ridskolor lär ut på "fel" sätt, men det har jag upptäck nu i efterhand när jag skaffat mig egen häst!

Man kan kanske säga att hästen ska tänka framåt och jobba uppåt när det är tal om samling, och tänka framåt och jobba "neråt" när det är tal om att lösgöra hästen? Försöker komma på bra sätt att formulera det där..

NER i rätt form? Den rätta formen på den nivå jag tränade och tävlade på innan jag sålde den hästen var snarare att få UPP henne i rätt form. Ner är knappast några problem, men neråt rider jag bara unghästar om ens det.

Jag får mina hästar att först vara avslappnade i skallen och kroppen och se till så vi förstår varandra (start, stopp, sväng) utan några som helst problem. Därefter ber jag hästen om den form jag önskar, det kan variera under passet.

Hästens form är hästens arbetsställning, så vilken som är rätt beror på vad man gör.

För det första går det inte att såga in en häst i samling... sedan beror det på vilken form du pratar om.
Pratar vi om att hästen ska samla sig och "gå i form" spelar väl i stort sett huvudets placering ingen roll om man inte har med bakkärran.
:bow: åt Tassetass inägg, klokt som vanligt.
"hur" man gör, det kommer man på när man har ridit såpass länge eller blivit såpass kunnig att man får nån "aha-känsla".
Strunta i huvudet, få med rumpan och sedan framåt så kommer hästen sätta huvudet i den placering som lämpar sig bäst.
En häst man drar ihop utan nån bakdel blir knappast trevlig att rida i längden...

Jag blir så sur när jag hör att folk "sågar" ner sina hästar :mad:
Det här med att hästen ska gå "fint" har satt sig för hårt i allas huvud.
Det viktigaste är ju först att kunna RIDA hästen i alla gångarter, har sett många exempel på sådana som skenar omkring med noll kontroll :crazy:
Försök som de andra skivit rida serperntiner, volter och dylikt.
Problemet som dyker upp om man "sågar" ner en häst kan ju vara att hästen totalt tappar sin framåtbjudning och bara blir "seg" så det blir en farlig massa drivande.

det går aldrig att få en häst som blivit tvingad ner i form att gå avslappnat.

alla hästar kräver olika former,dom e som vi olika individer med olika krav.

kolla hur din häst är vinklad,har den skador,vad har den lätt/svårt för?? m.m
kolla utrustning,tänder,dig själv e du sned?spänner dig?
det e myyyyyyyyycket som måste stämma.

Kan ju vara så. Men jag tycker att uttrycket ger fel uppfattning ändå. Kanske bara är jag som vanligt. :smirk:

Jag driver, halvhalt, driver o halvhalt för att få bakdelen under sedan kommer eftergiften i nacken på köpet när hästen går med bakbenen under sig.
Visst kröker vissa hästar på nacken när man fifflar med tyglarna men det är inget merän en krökning, hästen ska gå bakifrån in i handen annars är det ingen ärlig "krökning"

Jag sitter inte och driver för att få hästen i form, inte heller håller jag emot med tyglarna. Jag lösgör och mjukar upp hästen genom att böja den och göra serpentiner, volter, bakdelsvändningar, öppna, skänkelvikning, halter mm så att hästen själv söker sig till sin rätta form och slappnar av där.

Liknande trådar

Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
788
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
235
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
532
Senast: MiniLi
·
Ridning Jag har pga psykisk ohälsa haft problem att hålla vikten vilket resulterat i rätt många överflödiga kilon. Problemet är att det även...
Svar
15
· Visningar
1 315

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka