Hur får man sin kille att börja med hästar?

Sv: Hur får man sin kille att börja med hästar?

KL
Och jag förstår inte behovet av att ha en ridintresserad sambo, den får gärna acceptera hästen och tycka det är roligt att följa med ibland. Men stallet vill jag vara själv och inte har någon med mig.
 
Sv: Hur får man sin kille att börja med hästar?

KL
Och jag förstår inte behovet av att ha en ridintresserad sambo, den får gärna acceptera hästen och tycka det är roligt att följa med ibland. Men stallet vill jag vara själv och inte har någon med mig.

Tja alla tycker olika, jag trivs med att ha sambon med mig i stallet.
Hästarna och även hundarna är en väldigt stor del av mig och mitt liv och dem är det viktigaste jag har så för mig är det självklart att jag vill dela det med min sambo.
Om min sambo inte tyckt om djuren och att umgås med dem skulle vi så gott som aldrig ses och jag ser inte vitsen alls med att ha ett förhållande om man knappt ska ses.
Vi tillbringar mycket tid ihop då vi har många gemensamma intressen men vi har "egentid" också.
 
Sv: Hur får man sin kille att börja med hästar?

Håller med där.
Jag är tacksam att min man som inte har hästintresse följer med mig till stallet, hjälper till vid behov, lyssnar på mina långa haranger om "lyckan i att galoppera över fälten", kör mig till tävlingar, servar och hejjar på. Jag är glad att han VILL dela detta med mig och skulle aldrig tvinga honom. På samma sätt föröker jag stötta, respektera och "vara med" i hans intressen men jag är urdålig på det, sport såsom hockey/fotboll/innebandy är inte min grej. Däremot får han mycket egentid med sina kompisar att utöva just detta så jag antar att det jämnar ut sig:p
 
Sv: Hur får man sin kille att börja med hästar?

För min del så var det inte en flickvän som gjorde att jag blev intresserad utav hästar och ridning utan det var vänner. Det började med att man följde med till stallet för att hålla sällskap, köra lite hö eller bära vatten:)

Men som dom flesta skriver så måste man ha ett djurintresse för att fastna för det. Har man bara det så är det bara en tidsfråga innan man fastnar;)
 
Sv: Hur får man sin kille att börja med hästar?

När jag träffade min kille, nuvarande man, så gjorde jag klart för honom att jag höll på att spara till häst och att dom pengarna var öronmärkta.

Han accepterade det och har inget emot mitt hästintresse. Har t.o.m fått med honom ut på ett par ridturer men han tyckte det var inget vidare.
 
Sv: Hur får man sin kille att börja med hästar?

Jag håller fullständigt med de flesta här. Man ska inte tvinga på någon sitt intresse. Det ska få komma av sig själv. Om intresset kommer så kommer det, annars får man acceptera läget.

Min man gjorde fullständigt klart att han inte tänkte beblanda sig med hästarna från början. Allt eftersom har det övergått i att han kan ta ut dem på morgonen ibland, kratsa "tassarna", ge dem hö och mocka om det behövs. Hämta hö och hjälpa till med hagstängsel gör han också, men det gör han ju för att hjälpa mig, inte hästarna. Han tycker om hästarna och är noga med att de har det bra men har inget intresse alls för ridning eller annat som har med hästarna att göra.

Jag tycker det är bra att ha en man som inte är hästintresserad eftersom stallet är min fristad och där är jag gärna ifred :)
 
Sv: Hur får man sin kille att börja med hästar?

Jag tycker det är bra att ha en man som inte är hästintresserad eftersom stallet är min fristad och där är jag gärna ifred :)

Där håller jag helt med dig. Min sambo har noll intresse av hästar och jag skulle aldrig påtvinga honom det heller. Däremot vet jag att han skulle ställa upp och hjälpa mig om jag behövde det men det skulle som sagt vara för min skull, inte för att han tycker det är roligt med hästar.
 
Sv: Hur får man sin kille att börja med hästar?

Min sambo har ett djurintresse från början och hade t.o.m ridit ett par terminer på ridskola innan vi träffades.

Nu har han tjatat sig till det senaste hästköpet, men han är inte så pass intresserad att han rutinmässigt hjälper till med det dagliga, och det gör mig heller inget. Men han ställer upp om det behövs och är med och pysslar på kvällarna ibland. Det brukar vara han som hämtar i hagen och sköter om själva hästen medan jag mockar, bär vatten och fixar hö... ;)

Nu ska han för första gången (vi har varit tillsammans i 10 år!) sköta hästen medan jag besöker min familj över jul och nyår, vi får se hur det går, men jag är bara glad över att han vill göra det. :love:

Hade han inte varit ett dugg intresserad hade jag accepterat det fullt ut, jag har inte "skaffat honom" som ridsällskap eller stalldräng i första hand. :D

Däremot måste han acceptera och respektera att hästarna är min livsstil, och stallet slukar både tid och pengar.
Jag skulle aldrig någonsin kunna leva med någon som surar över att jag är för länge i stallet, luktar illa eller inte vill/kan åka på 3 veckors semester varje år.

Så, så länge du får hålla på ostört med ditt och han inte är intresserad är det bara att gilla läget.
 
Sv: Hur får man sin kille att börja med hästar?

har ingen egen häst men passar kompisarnas några veckor om året och min man visste knappt vad en häst var när vi träffades:D
Numer har han tagit in hästar när stormen Sven drog in, kan mocka utan problem och borsta fixa med täcken och så
Dock vill han inte rida, han har testat och det var inget kul
Tyvärr har han problem med att fixa maten då han inte tål hö särskilt bra men inga problem att bära 20 liter vatten till hagen
och han har flera vänner som har hästar i stallet också
 
Sv: Hur får man sin kille att börja med hästar?

Hade inte häst när jag träffa min sambo, men hans syster och föräldrar hade två på gården så han har vuxit upp med hästar hemma. Han har dock inget intresse alla i hästar men tycker om djur och har egna djur. Han har hjälp till enstaka gånger att ta ut och in hästarna, mockat när de varit bortrest och skrittat barbacka till och från betet osv.

När jag skaffade häst var han inte till stallet och hälsa på de första månaderna. Fick med han en gång för att han skulle få träffa min häst, han klappa den lite och var där 5 min sen åkte han hem... Men nu efter 10 månader har han varit upp till stallet ett par gånger med mig och hjälpt mig! Han har mockat medan jag har packat hö, en gång åkte han upp till stallet på egen hand och skötte allt åt mig medan jag jobba så jag skulle slippa åka upp på kvällen (skulle ändå inte rida) :) han klappar dom men är inte intresserad att sitta på hästryggen! Men han är faktiskt lite intresserad och vill kanske lära sig verka hovar. Får väl se :)
 
Sv: Hur får man sin kille att börja med hästar?

knapplån
min sambo var och är ju fortfarande genuin djurvän. så när vi började träffas för ett tiotal år sedan så gjorde vi en deal. han skulle börja rida lektion och jag skulle ta jägarexamen, då jakt var hans stora intresse.
han började rida, och även om han tog paus efter några år, så kan han hantera speciella hästar då han har en naturbegåvning för det, följa med barnen på deras lektioner, rida grannens hästar när det behövs. det räcker för honom även om han erkänner att han vill prova att hoppa riktigt högt.
nu har vi köpt vår första häst och jag satte stort värde på hans omdöme om hästens karaktär. det är skönt att känna att vi är två om hästen.

dock har jag fortfarande inte tagit jägarexamen, vilket jag skäms för.. men det är inte försent än.
 
Sv: Hur får man sin kille att börja med hästar?

Min man ville plötsligt ha en häst när han råkat galopperat barbacka utan träns genom skogen, hoppat kadrilj över ett dike med en annan lös häst och sen hoppat av hästen i farten. Då blev det plötsligt lite action tyckte han. ;)

Vad gäller att meka bilar så blev faktiskt jag intresserad efter att ha sett en video där man steg för steg gick igenom hur man tog isär och plockade ihop en V8. ;) Är inte intresserad av att meka så men ska han pilla med V8an är jag ändå nyfiken och lär mig gära/är med. Så visst finns det hopp!

Oftast blir projektet att lära sig nåt nytt lite för stort. Men att ta med sin kille på en tur med vagnen och se till att han hjälper en att spänna för hästen kan vara ett sätt att tända ett litet intresse - han lär sig något litet som leder till att han faktiskt kan spänna för en häst och köra häst och vagn - helt själv. Det gjorde jag också med gubben och han gillade att följa med på tur sen. Små steg. Han behöver inte vara intresserad av ridning eller hästar överlag för att tycka om att delta i vissa aktiviteter.
 
Sv: Hur får man sin kille att börja med hästar?

Min man ville plötsligt ha en häst när han råkat galopperat barbacka utan träns genom skogen, hoppat kadrilj över ett dike med en annan lös häst och sen hoppat av hästen i farten. Då blev det plötsligt lite action tyckte han. ;)
Lite som hos oss då.. :D

Min sambo körde cross när han var barn och han föredrar en hubertusritt framför crossåkning för det har ett extra spänningsmoment: hästens flyktinstinkt:nailbiting:

Hans icke ridande, ofta, manliga vänner fattar inte hur man kan föredra hästar framför motorcyklar. Eller ens jämföra det...det är ju jobbigt att köra cross.. hästar åker man ju bara med på..:mad:
 
Sv: Hur får man sin kille att börja med hästar?

Hans icke ridande, ofta, manliga vänner fattar inte hur man kan föredra hästar framför motorcyklar. Eller ens jämföra det...det är ju jobbigt att köra cross.. hästar åker man ju bara med på

Det är bara försvarstal för att de inte vågar ;)

Rolle, som under fyrtio år gått igenom som streetracer, racebåtförare, biker och nu ryttare :D
Islandsfullblod på lösdrift
 
Sv: Hur får man sin kille att börja med hästar?

Har också kört en hel del motorcykel, både på väg och i skogen:) Men måste säga att hästar är nånting helt annat, mer spännande och lite oberäkneligt:)
 
Sv: Hur får man sin kille att börja med hästar?

Helt rätt, och man kan inte ställa in dem i garaget under vintern och glömma dem;) Pållarna ska ha skötsel och omsorg på ett lite annat sätt.

Många killar missade i sin ungdom, även undertecknad, att det är ju i stallet det finns många tjejer :banghead:

Rolle
IpL
 
Sv: Hur får man sin kille att börja med hästar?

Ja, även om en del motorcykeltillverkare kan ha korta serviceintervaller så är det ingenting mot vad hästarna behöver;) Men man får ju en annan respons också, hästen blir glad av att få mat och bli klappad medan motorcykeln inte visar nån särskild uppskattning efter ett oljebyte;)'

Håller med dig Rolle, missade också det:)
 
Sv: Hur får man sin kille att börja med hästar?

Extremt tacksam för att min pojkvän en gång i tiden tävlade ponny och under hela sin uppväxt har blivit mer eller mindre tvingad till stallet. Nu står jag här med världens bästa kille, kör traktor, klagar inte när han fryser tårna av sig på kalla träningar, spolar leriga hovar och mockar äckliga boxar :love: vissa har tur!
Tror inte man kan tvinga någon att intressera sig för hästar men man kan lura dem ;)
 
Sv: Hur får man sin kille att börja med hästar?

När jag träffade min fru började jag rida omgående på hennes häst och jag lånade dessutom en snäll häst så vi kunde rida ut tillsammans. Mest eftersom jag visste att började inte jag med hästar skulle vi i princip aldrig ses. Det var två år sedan och nu har jag köpt en egen häst. Det kanske är svårt i början att galoppera efter en stig och hoppa över stormfällda träd, men får du honom dit är det klart :)

edit: Blev även lovad att slippa mocka om jag började rida :)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
850
Senast: Sassy
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 141
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 651
Senast: Blyger
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
23
· Visningar
1 528
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp