Hur får man sin kille att börja med hästar?

Sv: Hur får man sin kille att börja med hästar?

Jag råkade på en kille som är hästintresserad (uppväxt i hästfamilj och tävlade aktivt under ponnyåren) men som numera har en helt annan hobby. Nu bor vi i en storstad och har bara möjlighet att ha en häst, så då är det ganska praktiskt att han gärna följer med när jag behöver hjälp eller agerar tävlingshästskötare samt kan både ta hand om och rida hästen på egen hand om det skulle behövas men inte har ett så stort intresse att han nödvändigtvis måste ha en egen häst. När jag hade två förra vintern så tog han hand om och red en av dem som sin egen ett par dagar i veckan. Och planen är att vi ska hitta en trevlig läromästare till honom så han kan återuppta ridningen lite mer seriöst då det är dags att flytta utåt landet och skaffa en gård så småningom.

Men om han inte hade varit hästintresserad så hade jag inte försökt övertala honom, snarare hållit tummarna för att han skulle ha en egen (tidskrävande :angel: ) hobby som gjorde att han inte brydde sig om mina långa timmar i stallet. Däremot så underlättar det enormt om min partner kan tänka sig att hjälpa till ibland och hugga i när det behöver göras något tyngre i stallet (som att hämta hö, strö och annat om man inte gärna gör helt ensam).
 
Sv: Hur får man sin kille att börja med hästar?

När jag träffade min pv för 3 år sedan var han inte hästvan direkt, men gillade djur!
I början var han inte med så mycket i stallet, men har blivit mer och mer :)
Nu är han med 3-5 dagar i veckan, hjälper mig med lastning och sådant.
(även tillsyn, täckesbyte när jag är iväg, falsterbo m.m ;)
Han rider inte, och inget jag tänker be honom om. Räcker gott med markservicen.

Tycker inte man ska tjata, gillar killen dig, kommer han följa med till stallet för att vara snäll! :)
 
Sv: Hur får man sin kille att börja med hästar?

Min pojkvän är inte hästintresserad men han lyssnar gärna när jag berättar om vad jag gjort i stallet. Just för att han ska förstå vad jag gör alla timmar när jag är borta vill jag gärna att han är med i stallet nån gång, en gång i halvåret räcker bra! Men jag tror han uppskattar de tillfällena och tycker det är rätt mysigt även om han inte är hästintresserad. Vi brukar gå en skogspromenad då, ibland rider jag och han går. Nu har han även provat att rida en gång så jag är mer än nöjd!

Vi uppskattar båda att vara ute i naturen så det intresset har vi gemensamt, sen föredrar vi att göra det på lite olika sätt. Jag har fått honom att börja åka längdskidor igen men det kom rätt mycket av eget intresse. Han har fått mig att börja orientera, upplever aldrig att han tjatat utan jag har liksom börjat följa med mer och mer. Jag är fortfarande inte lika hängiven och hinner inte lika ofta, men vi har roligt ihop!

Är din kille naturintresserad kanske ni kan ta med hästen på promenader, svampplockning eller picknick?
 
Sv: Hur får man sin kille att börja med hästar?

Min är djurintresserad och började hjälpa till lite i stallet för att vara snäll mot mig. Han upptäckte att han gillade det en hel del, men bara "roliga" hästar med personlighet. Araber gillar han :). Min nuvarande foderhäst tycker han är för försiktig, han gillar lite kaxigare hästar.

Och det sjuka är, han är riktigt, riktigt duktig med envisa/kaxiga hästar. Tog 3 timmar timmar att lasta en häst jag hade på prov första gången. Andra gången då han gjorde det helt själv tog det 10 minuter. Trots att hästen stod på bakbenen mest hela tiden... Väldigt roligt att se på då båda såg så otroligt envisa åt emellanåt, men sambon är envisast ^^. Och han har en otroligt bra medfödd känsla för djur, han är duktig på att läsa av dom och vara konsekvent och bestämd men ändå mjuk och lugn.

Just nu försöker jag peppa han att börja på ridskola så han kan lära sig grunderna. Viljan finns, men lite svårt att hitta tiden då han jobbar skift och ridläraren inte har privatlektioner så ofta.

Angående om man skulle hitta mig mekandes med en bil... Hmm, ja, om han trodde att jag kunde vara till nytta där. Annars skulle jag inte ha några problem att hänga i garagesoffan och surfa Buke :P. Nu har vi inget garage (än) men det kommer förhoppningsvis att lösa sig till sommaren :).
 
Sv: Hur får man sin kille att börja med hästar?

Jag har försökt få min kille att bli intresserad av ridning/hästar

Jag tycker att din fråga nästan är hemsk. Din pojkvän är sin egen person och väljer själv sina intressen. Han är inte ditt projekt, som du nu ska göra om så att han blir intresserad av hästar.

Om han inte duger som han är för dig, skulle jag föreslå att du gör slut och letar efter en annan.
 
Sv: Hur får man sin kille att börja med hästar?

min har en mamma och syster som rider. Han tycker om att köra familjens hästar iblandmen det är väl inget primärt intresse. Han hängde med på en skrittuteritt på vårjättesnälla fyraåring ochdet gick bra. I övrigt har han inte hängt med mer än att han väntat någon halvtimme i stallet när jag planerat dåligt. Har interiktigt hjärta att kräva mer av honom, jag menar, vill jag verkligen sätta mig in i hans intresse...?
 
Sv: Hur får man sin kille att börja med hästar?

Har inte riktigt hjärta att kräva mer av honom, jag menar, vill jag verkligen sätta mig in i hans intresse...?

Men det är väl det som kallas jämnställdhet?
Män tjänar ju mer, alltså behöver dem mocka lite skit och annat stall/hästgöra för att det ska vara jämnställt? Så därför behöver inte vi sätta oss in i deras tråkiga intressen! Eller? ;)

Låter iaf som ett bra upplägg i mina ögon ;)

Nej men du verkar vara en himla snäll tjej, sådär snäll är inte jag mot min sambo...
 
Sv: Hur får man sin kille att börja med hästar?

*i chocktillstånd*
Sambon ringde nyss och undrade vad som är ett vettigt pris på en quarterhäst, för nån gubbe som hans arbetskollega kände behövde bli av med en. VAD är det som händer? Håller min karl på att köpa sig en egen häst?!!

Så kan det gå :P. Hoppas han inte förväntar sig att jag ska köpa en banracingbil nu bara...
 
Sv: Hur får man sin kille att börja med hästar?

Det kan ju vara så att det som eventuellt intresserar honom som hästande inte alls är riktigt samma sak som ditt intresse. Förutom det att det inte är hans intresse alls.

Men åk iväg och prova lite annat på olika håll. Om inte annat så vidgar det ens egna vyer lite och så har nåt att göra ihop.

Sen får du väl ge dig på att intressera dig för hans intressen med.

Var ju nån här ovanför som skrev om banbilen. Har faktiskt pratat med ett par där karln tog över hundarna och hon satte sig i bilen, så det var lustigt att det kom upp.

Ptr
 
Sv: Hur får man sin kille att börja med hästar?

Hehe :D Min pojkvän är rädd för de stora hästarna i stallet, men shettisen tycker han inte är så farlig ;)
Man kan ju inte direkt kanske få någon till att få intresset men man kan alltid fråga om han vill med Min pojkvän hjälper gärna mig frivilligt i stallet med mockning osv trots att han inte har intresse för det.

Man får tänka på det är precis som dom skulle vilja få oss stå i ett garage och börja skruva bilar eller börja spela fotboll, man kanske vill följa med och testköra en bil och pröva & spela fotboll, eller kanske bara för att kolla eller umgås, men det är ju inte säkert man får intresset själv för det

Det viktiga är bara att han accepterar ditt intresse för hästar :)
 
Sv: Hur får man sin kille att börja med hästar?

Jag kom överens med min man om att han skulle lärar sig rida mot att jag lärde mig åka slalom! Fungerar ännu 25 år senare - fast han rider ca 5 ggr i veckan och jag åker slalom ( läs: tar mig ner för backarna ...) en vecka om året ...:p
 
Sv: Hur får man sin kille att börja med hästar?

*i chocktillstånd*
Sambon ringde nyss och undrade vad som är ett vettigt pris på en quarterhäst, för nån gubbe som hans arbetskollega kände behövde bli av med en. VAD är det som händer? Håller min karl på att köpa sig en egen häst?!!

Så kan det gå :P. Hoppas han inte förväntar sig att jag ska köpa en banracingbil nu bara...

Han kanske ska köpa hästen till dig :idea: ;)

Klart du ska ha en banracingbil! Det är ju askul! Ska du inte ha den kan du ge en till mig :D
 
Sv: Hur får man sin kille att börja med hästar?

Jag får nog sälla mig till majoriteten ovan... Ett visst grundintresse måste nog finnas från början. Antingen är man djurmänniska eller inte. O det är lätt att förstå de som inte är det, de vet inte hur man läser av hästarnas kroppspråk och det är då de blir läskiga. Börja lite försiktigt att introducera hästarna genom t.ex. Promenader (det är ju hälsosamt att gå, med eller utan häst!) så kan sambon få tid att umgås med häst utan att syftet är hästen ;)

Min sambo har ju tom egen häst, pratar om att han vill ha en bättre och om hur kul det skall bli när "hans"(läs min men han får låna) unghäst är inriden. Jag skattar mig lycklig att inte bara ha en gubbe som gillar hästar utan som oxå är grymt duktig, självgående och har det som sitt eget intresse. Men det är inte jag som skapat det. Han red på ridläger på somrarna när han var liten, och brukade ta hand om och rida sin grannes nordsvenskar (i järngrimma, de hade inga träns...). Han tog upp intresset igen när vi flyttade ihop och han insåg hur kul islandshästar är!
 
Sv: Hur får man sin kille att börja med hästar?

Har kikat runt lite här på Buke och är SÅ avis på er som lyckats få era killar/män att börja rida! Jag har försökt få min kille att bli intresserad av ridning/hästar - i alla fall försöka och ge det en chans. Han säger "det är inget för mig" eller "hästar är opålitliga". Vad kan jag göra? :) Hur gjorde ni?

Ha ha! Jag har försökt i 12 års tid och det har fortfarande inte funkat och den hösten när jag var i Tyskland och tävlade och hade två unghästar som stod hemma i stallet (på lösdrift) så var min sambo tvungen att hjälpa till att fylla på lite vatten då och då (det var andra som kollade till dem regelbundet) och kolla staketet efter en storm en gång.
Oj vad jag har fått höra detta efteråt, i princip så hade ju detta tagit upp hela hans tillvaro denna höst och det lät nästan på honom som att han engagerat sig så mycket i hästarna att det var jämförbart med vad jag själv tidsmässigt lägger på mina tävlingshästar! Jag hoppas innerligt att han inte red dem också för de var 2 och 2,5 år gamla... :D

Men iallafall, eftersom han lade så enormt mycket tid på unghästarna den hösten så kan han naturligtvis inte hjälpa till någonsin mer i sitt liv med just hästarna. Men listig som man är så fick jag honom att hjälpa till med sådant han tycker är kul, nämligen teknik och teknik har vi mycket av i vårat stall nuförtiden, i ridhuset och i paddocken och på galoppslingan också. Där är han i sitt esse och fixar både det ena och det andra, automatiska lampor som tänds längs med slingan när man kommer ridande i mörkret (mycket bra!), eller automatbevattningen i ridhuset som han har gjort helt själv och som är fjärrstyrd från en av datorerna inne i bostadshuset, eller för att inte tala om mockningssystemet i stallet som även det är helautomatiskt. :)

Summasumarum, om ens man/sambo/kille inte är intresserad av hästarna i sig så får man ta reda på vad de är intresserade av och liksom integrera det med stall, hästar och ridbana. Bara ett tips till alla uppgivna! ;)
 
Sv: Hur får man sin kille att börja med hästar?

Ha ha! Jag har försökt i 12 års tid och det har fortfarande inte funkat och den hösten när jag var i Tyskland och tävlade och hade två unghästar som stod hemma i stallet (på lösdrift) så var min sambo tvungen att hjälpa till att fylla på lite vatten då och då (det var andra som kollade till dem regelbundet) och kolla staketet efter en storm en gång.
Oj vad jag har fått höra detta efteråt, i princip så hade ju detta tagit upp hela hans tillvaro denna höst och det lät nästan på honom som att han engagerat sig så mycket i hästarna att det var jämförbart med vad jag själv tidsmässigt lägger på mina tävlingshästar! Jag hoppas innerligt att han inte red dem också för de var 2 och 2,5 år gamla... :D

Men iallafall, eftersom han lade så enormt mycket tid på unghästarna den hösten så kan han naturligtvis inte hjälpa till någonsin mer i sitt liv med just hästarna. Men listig som man är så fick jag honom att hjälpa till med sådant han tycker är kul, nämligen teknik och teknik har vi mycket av i vårat stall nuförtiden, i ridhuset och i paddocken och på galoppslingan också. Där är han i sitt esse och fixar både det ena och det andra, automatiska lampor som tänds längs med slingan när man kommer ridande i mörkret (mycket bra!), eller automatbevattningen i ridhuset som han har gjort helt själv och som är fjärrstyrd från en av datorerna inne i bostadshuset, eller för att inte tala om mockningssystemet i stallet som även det är helautomatiskt. :)

Summasumarum, om ens man/sambo/kille inte är intresserad av hästarna i sig så får man ta reda på vad de är intresserade av och liksom integrera det med stall, hästar och ridbana. Bara ett tips till alla uppgivna! ;)

Hehe min sambo är mer vänligt inställd till mina hästar och har inte så mkt emot att sköta dem.

Dock blev han minst sagt intresserad av din sambo och hans tekniska anordningar, han vill bli kompis med din karl :D
Min sambo är också tekniknörd :p
 
Sv: Hur får man sin kille att börja med hästar?

Kan som man berätta hur jag började och det var utan inblandning av hustrun ;)

Vi var ett gäng killar i bikerklubben som tyckte vi skulle prova på att rida hästar också, vi var ett gäng chopperåkare så coolhetsfaktorn är alltid viktig ;)

Man började med att stuffa runt i ridhuset med instruktör, väldigt duktig och fd militärryttare om jag minns rätt. Men efter en eller två terminer så tyckte vi det var dags för något mer action betonat och hyrde in en Westerninstruktör vilket gjorde att det blev kul igen. Det är över tjugo år sedan och det är nog tre av c:a 7 st som fortfarande rider och har egna hästar. Jag bytte inriktning för 12 år sedan till Turbo-matade, fem-växlade lavagetter :D Har aldrig haft så kul med hästar som jag har nu. Det gäller att prova sig fram och hitta den inriktning som passar.

Det är kanske inte dressyr och hoppning som drar i första hand för män. Kolla om det finns tidturer för män, det dyker upp ibland. Man rider ut i naturen med sadelväskor med fika, det tror jag drar mer än att följa med "Tigern" till stallet och kolla :D Då kan man komma upp en nivå innan man rider med tjejer ;)

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift
 
Sv: Hur får man sin kille att börja med hästar?

Alla har vi olika intressen och det får man acceptera. Ser han inte charmen i det hela så gör han inte det. Jag kan tycka att det kan vara bra att man har olika intressen och inte gör allting tillsammans, egentid är viktigt i ett förhållande. :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
850
Senast: Sassy
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 142
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 651
Senast: Blyger
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
23
· Visningar
1 528
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp