Hur får man sin kille att börja med hästar?

Venus_in_Furs

Trådstartare
Har kikat runt lite här på Buke och är SÅ avis på er som lyckats få era killar/män att börja rida! Jag har försökt få min kille att bli intresserad av ridning/hästar - i alla fall försöka och ge det en chans. Han säger "det är inget för mig" eller "hästar är opålitliga". Vad kan jag göra? :) Hur gjorde ni?
 
Sv: Hur får man sin kille att börja med hästar?

De måste ha intresset själv, är ingen idé att tjöta om man vill behålla relationen.
Min kille är väldigt ointresserad men tycker om mig så när jag hade häst och var gravid följde stackaren med till stallet bara för att bära vatten varannan dag:love:
Men han har inget hästintresse och jag tvingar honom inte att följa med.

Men om man har en kille som har ett djurintresse kan det säkert växa fram ett hästintresse, men jag hade inte tjötat eller tvingat med honom till stallet utan det hade fått vara på hans eget initiativ.
 
Sv: Hur får man sin kille att börja med hästar?

Vill han inte så vill han inte.

För att man ska få någon att börja rida och tycka det är kul så krävs i första hand ett djurintresse.

Min sambo tycker om både mig och djur.
När vi träffades hade han inga djur, nu har vi 2 hästar och 3 hundar.
Han är gärna med mig i stallet och pysslar och grejar, han kan göra allt som behövs för att hästarna ska ha det bra.
Min islänning har han ridit på men inte på min stora häst.
Han tycker inte det är kul att rida däremot tycker han det är kul att tolka och köra häst och vagn.
Men visst kan han följa med på en ridtur om han "måste".
Visst hade det varit kul om han ville rida men nu vill han inte det så jag är glad att han ändå tycker om hästarna och vill hänga i stallet med mig.
När jag inte mår bra åker han och fixar stallet åt mig så som att mocka, fodra, byta täcke, borsta osv.

Jag skulle inte vara intresserad av en kille som inte har ett djurintresse eftersom djuren är en så stor del av mitt liv.
 
Sv: Hur får man sin kille att börja med hästar?

Min kille var inte ett dugg hästintresserad när vi träffades men har alltid gillat djur och red någon enstaka gång som liten. Nu har han en egen liten minishettis som han tar hand om helt själv. Han tar även hand om min stora och kan släppa ut och hämta i hage och kratsa hovar och annat "läskigt". Jag har inte tjatat en sekund utan det är han själv som har velat lära sig allt mer. :love:
 
Sv: Hur får man sin kille att börja med hästar?

Vill han inte så vill han inte. Intresset måste finnas där i grunden. Jag skulle aldrig försöka övertala om min partner sagt att hen inte vill, däremot självklart uppmuntra om personen visar intresse för att lära sig. Jag skulle heller aldrig finna mig i att min partner försökte "pracka på" mig en hobby som inte intresserar mig.
 
Sv: Hur får man sin kille att börja med hästar?

Jag tror att grundförutsättningen är att killen gillar djur. Min man började rida några år in på vårat förhållande helt på eget initiativ. Nu har han dock inte ridit på flera år eftersom han skadade sig ganska illa efter ett hårt hinderdyk. Men han är fortfarande engagerd i hästarna och vistas mycket i stallet. Häromdagen kom han på att western nog skulle kunna vara något för honom då han inte längre har varken viljan eller den fysiska förmågan att ägna sig åt hoppning. Så nu blir det att leta westerntränare.
 
Sv: Hur får man sin kille att börja med hästar?

Har inte heller en karl som vill rida, ett par gånger har jag fått med honom så han har provat och kommit fram till att det inte var nåt för honom. Jag blir också avundsjuk när jag ser andra par som har hästintresset gemensamt, men jag skulle inte vilja byta ut min karl för det.

Jag är jätteglad att han ställer upp och hjälper mig att laga staket och bygga stall eller hålla i en unghäst när jag börjar sitta upp osv. Men ska han ut så kör han hellre motorcykel än häst.

Jag tror han kanske skulle kunna tycka att körning var kul, men det är inte min gren just nu så vi får se. Hästar kan ju erbjuda lite olika nöjen, han kanske inte fastnar för samma som du, men då är det lite mer utmaning att introducera det så klart.
 
Sv: Hur får man sin kille att börja med hästar?

Man gömmer en handväska under motorhuven!
 
Sv: Hur får man sin kille att börja med hästar?

Hmmm, jag hatar fortfarande att mecka. Även om det skulle vara en Hermes gömd därunder...
 
Sv: Hur får man sin kille att börja med hästar?

Min kille har följt med ett par gånger, (skulle faktiskt bli rätt stött om han inte ens var lite intresserad av hur det ser ut i stallet där jag ändå är flera timmar flera dagar i veckan) och suttit på en häst en gång.

Hade jag haft någon lite grövre häst att låna åt honom hade han kanske kunnat tänka sig att följa med ut på en skrittur någon enstaka gång ibland för min skull, men som det är nu tycker han att hästarna ser ut som att de skulle gå av under en vuxen karl ;) Men det är egentligen inte så viktigt för mig, det jag däremot tycker är viktigt är att han intresserar sig lite för det jag gör (han vet vad hästarna heter och kan föra en relevant konversation om vad jag gjort i stallet liksom) på samma sätt som jag intresserar mig för hans intressen utan att för den sakens skull vara vidare intresserad av att själv hålla på med dem.

Är det jätteviktigt att din kille följer med ut för dig får du väl kanske komma på någonting som skulle kulla vara mindre läskigt/mer lockande. Nu när vi flyttat närmare stallet och jag ofta cyklar dit har tex sambon uttryckt en önskan om att cykla med och sedan följa med på skogsturer på sin mountainbike = vi får utöva våra olika intressen tillsammans :D Annars har jag också varit inne på som någon skrev tidigare i tråden, att lära mig köra, för i så fall tror jag han skulle kunna tycka det var roligt att följa med någon gång ibland i vagn :)
 
Sv: Hur får man sin kille att börja med hästar?

Antingen är han intresserad eller så är han inte det. Den första killen jag var ihop med var inte så svårövertalad att prova ridning, men det blev väl kanske bara några gånger. När vi sen separerade så sökte han själv upp en ridskola och lärde sig rida på riktigt. Den andre jag blev ihop med hade redan 3 hästar, en egen och två på foder. De användes främst som körhästar. Han hade blivit intresserad av hästar tack vare sin förra tjej. Den tredje fick jag upp på en häst en gång men det rätta intresset fanns aldrig, även om han tyckte hästar var fina djur. (Men han kunde ju ha drömmar om att sticka ut i vildmarken till häst, långt bort från vägar och hus, så om rätt förutsättningar funnits så vet man ju aldrig vad som hänt där heller.)
 
Senast ändrad:
Sv: Hur får man sin kille att börja med hästar?

När jag träffade min sambo hade jag själv ingen häst just då men sa redan från början att mitt mål var att bo på landet och ha hästar. Flyttade ihop och efter ett par år i stan hittade vi ett hus med lite mark till som vi köpte och byggde stall.
Min sambo har aldrig hållit på med hästar tidigare.
Han och jag ägnade åtskilliga månader på att bygga stallet i stort sett själva!
Han har varit med i stallet och hjälpt mig att ta in hästarna på kvällen om jag jobbar sent, hjälpt till att köra hö, tömma gödselplattan och sätta alla staket.
Men inte ridit.
För 1 1/2 år sedan kom han ut i stallet när jag grejade och sa:
" Nu har jag anmält mig till ridskola", jag fattade knappt va han sa;)!
Så nu har jag en sambo som har ridit på ridskola ett tag och förra helgen fick vi hem våran nya häst som han ska ha:D.
Kan säga att det är jättekul och ha intresset ihop! Visserligen blir det ju jag som har ett större intresse av att träna hästarna eftersom han vill rida ut i skogen.

Tror inte att det hjälper att tjata utan de måste vilja själva!
 
Sv: Hur får man sin kille att börja med hästar?

Jag skulle aldrig försöka tvinga på min sambo mina intressen. Varför tycker du att det är så viktigt? Visst kan min sambo ta in hästarna, ge dem hö och vatten eller leda dem till sommarbetet men det är inget han gör i onödan eller för att han vill utan för att han ställer upp på mig precis som jag försöker ställa upp på honom. Han har suttit på min förra häst en gång och det tyckte han var jätteotäckt så det är inget han är intresserad av att göra igen. Jag är inte ett dugg intresserad av att meka med bilar vilket han är. Jags kulle aldrig stå i garaget timme efter timme för det tycker jag är astråkigt. Precis lika tråkigt som han tycker att det är att hålla på med hästarna. Vissa intressen är gemensamma och vissa är skilda och det ser jag inget fel med alls. Jag har mina djur och han har sina bilar och det är vi nöjda med :)
 
Sv: Hur får man sin kille att börja med hästar?

Tvärtom tycker jag att det är alldeles utmärkt att min man inte är intresserad av hästar, särskilt sedan vi fick barn. En förutsättning för att jag ska kunna hålla på med min häst i nästan ominskad mängd sedan vi fick barn är nämligen att han fortsätter att älska det han har gjort hela tiden, att få se alla matcher med sitt lag på tv i fred. Jag är i stallet på kvällarna, barnen sover och han ser sin sport och alla är nöjda och glada och ingen tjafsar om vem som ska vara hemma med barnen för det löser sig ju liksom automatiskt :). Yes, vad jag har hittat man med rätt intresse för att matcha mitt!
 
Sv: Hur får man sin kille att börja med hästar?

Det går inte att tvinga någon till att börja rida. Vill han inte så vill han inte.
Min man vill inte rida och jag har aldrig någonsin tjatat på honom om att han ska testa. Däremot har han varit med en gång när jag var ute och körde och han fick testa att hålla i tömmarna. Det gillade han. Så skulle jag köra in nuvarande hästen så följer han säkert med ut på en runda igen.

Däremot så hjälper han gärna till. Han kör transporten åt mig om vi ska iväg. Jag kan men är osäker och han kan köra släp med ögonbindel. Även svärfar har ställt upp men han har inte heller något intresse men hjälper till ändå. Han hjälper till att köra hem spånpallar och behöver jag hjälp med en lunchning eller ett insläpp så ställer han upp, för min skull.
Han är alltså hästvan efter alla år med mig, men han delar inte mitt intresse men hjälper mig om jag behöver hjälp och det är jag supertacksam över :)
 
Sv: Hur får man sin kille att börja med hästar?

Han har inget intresse av det.
Men han är den som med maskinen lyfter upp höbalarna på loftet, han sladdar och harvar ridbanan, tar in eller släpper ut om det behövs, som tex nu när jag och döttrarna var på Globen. Då tog han in alla från hagen.
Sen är han djurkär och går gärna i hagen och klappar och gosar med dem. Men intresserad av att rida, nej. Precis lika ointresserad som jag är av att hålla på med hans sport enduro.
 
Sv: Hur får man sin kille att börja med hästar?

Jag tror som de andra sagt -att ett visst eget intresse måste finnas. Gör det inte det så känns det inte relevant att försöka "skapa" en hästkille, lika lite som jag själv skulle uppskatta att bli påprackad nåt jag inte är intresserad av.

Min egen sambo har ridit en gång på en snäll häst -mina egna är för unga och spralliga för att jag skulle våga sätta upp honom på dem, men han var riktigt duktig och tom travade själv.
Han kan inget om hästar men visar ett visst intresse för att lära sig, han vet vem Totilas är och igår kväll var diskussionsämnet hemma skillnaden mellan skänkelvikning och öppna/sluta (eller ja; "vad heter det när de går sådär på tvären över banan"), koll på youtubeklipp i undervisningssyfte (Gal och Totilas 92%-ritt tex) och skillnaden på passage och piaff :p
Min lilla plan är att den dagen vi bor på eget ställe så kanske man kan köpa en bombsäker läromästare till sambon (om han själv vill) och så kan han lära sig lite mer.
 
Sv: Hur får man sin kille att börja med hästar?

Min är hästrädd men följer, kanske inte helt frivilligt med ibland, har burit en vattenhink nångång och suttit och kollat på läktaren några gånger, men mest skjutsar han mig dit om jag inte tar mig dit på annat sätt, han säger själv att det är astråkigt men att det är kul att vi har olika intressen så vi har något att prata om som inte den andra varit med i.

Går med på att jag ska få ha gård med hästar i framtiden, var till och med och kollade upp om att hyra marken runt ett ställe vi var och kollade på just för att jag ville ha häst om jag skulle bo där. Han gillar att köra skoter, bil och jaga och har lovat han en fyrhjuling ifall vi skaffar gård, att sen min tanke är att han då kanske kan köra ut hö till hästarna med hjälp av den har han nog inte tänkt på ;)

Men vi följer med på varandras grejer om vi vill, inte under tvång, har själv varit med och jagat, helt frivilligt även om jag kanske inte skulle börja jaga själv, isåfall vill jag bara gå med hund eller så!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
850
Senast: Sassy
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 141
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 651
Senast: Blyger
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
23
· Visningar
1 528
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp