hur får man igång rörelserna igen?

Jois

Trådstartare
har en häst som nu har blivit behandlad av ET pga att han har haft en låsning i höger bak, och detta har gett stelhet i vänster fram. detta tillsammans har gjort att han inte rör sig genom hela kroppen utan att stegen (som det främst märks på) blir korta, han blir lite snubblig och vill inte riktigt trampa under sig.
Efter behandling har han börjat bli mkt bättre och han börjar sätta muskler på hals och rygg som han inte gjort tidigare.

OJ va långt det blev...:crazy:

Hur som har han fortfarande inte fulla rörelser bak och vänster fram är lite så där. Hur ska jag göra för att hjälpa honom att komma igång och använda hela kroppen igen?

Taktiken ligger i att tömköra och att "massera", men önskar massor av tips, råd och egna erfarenheter!

Tack!

Sv: hur får man igång rörelserna igen?

Ta ut en skicklig massör som även sätter akupunktur.

Arbete utan ryttare är nog att föredra,
MEN- är den kollad av Vet?

Det borde släppa ganska bra efter behandlingen.
Vad sa ET?

att den rör sig kort är för mig fångvarning:eek:

Ta ut en skicklig massör som även sätter akupunktur.

Arbete utan ryttare är nog att föredra,
MEN- är den kollad av Vet?

Det borde släppa ganska bra efter behandlingen.
Vad sa ET?

att den rör sig kort är för mig fångvarning:eek:

jag har en massör som kommer ut 1ggr i veckan nu, sen ska jag försöka lite på egen hand mellan gångerna..

ET sa att han har en gammal låsning i höger höft samt att SI-leden va knas. pga av detta så har han haft prolem med rygg, hals, nacke och buk-muskulaturen samt oxå i vänster bog.
han trodde dock att det kanske inte skulle behövas några fler behandlingar men att han måste sättas igång lugnt och försiktigt så att han hittar tillbaka till sin kropp igen.

han är inte kollad av vet..:o

ville börja med Et och se vad det ger... har haft ryggstrul med honom till och från ganska länge så det kändes som anstalt nr 1...

Fått bra svar redan, men rent övningsmässigt så börja tömkör, och sen tömköröver bommar. Långa avstånd mellan, korta avstånd mellan, upphöjda bommar, bommar på backen, varannan upphöjd, varannan nere, i solfjädersform och på rakt spår etc.

Då måste de tänka var de placerar fötterna och var de 'gör av' kroppen.

För att du ska komma tillrätta med ditt problem så ska du göra det hästen tycker är roligast och därav bjuder på.
Jag skulle rida på rakt spår och få hästen att jobba fram och balansera av med halvhalter så du får en självbärig häst.
Bommar, skogar, ängar, ridbana det får du fråga hästen om.
Men hade min häst haft så mycket låsningar så hade jag låtit veterinären tittat på den med risk för ledhältor.
Svårt att veta vad som kom först hönan eller ägget.
Lycka till

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 554
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
969
Senast: igbest
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 340
Senast: Zpunk
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 073
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka