hur får man hästen välmusklad?

sofiie

Trådstartare
Har en ponny som haft en senskada och har då stott 2 månd. Är nu igångskrittad,börjat trava..
men hur bygger ja upp hans muskelatur? hjälp!

Sv: hur får man hästen välmusklad?

Om hästen varit senskadad är det väl alldeles för tidigt att sätta igång nu? 2 månaders vila för senskada är ingenting! Och att du dessutom redan börjat trava tyder på att dina kunskaper inom senskador är små! Har veterinär verkligen sagt att det är ok att börja rida redan? Låter väldigt konstigt eftersom senskador ofta kräver betydligt mer vila än ynka 8 veckor.

Jag håller med föregående, har veterinären verkligen sagt att han ska rida igång redan nu? Senskador brukar ha väldigt lång konvalecens... :confused:

Och hur mycket muskler har hästen hunnit tappa på 2 månader?
Jag skulle nog iaf fortsätta skritta i flera månader till. Dressyrarbete i skritt, och skritt i skogen över stock och sten är mycket uppbyggande, och det är skonsamt om hästen varit skadad.

Min häst blev värsta muskelpaketet av 6 månader i skritt! :)

Tänker detsamma här...min förra lyckades få en rejäl senskada och då han inte kunde stå inne i box fick han en längre konvalecens i en mindre sjukhage, han stod från november till maj året efter. Därefter skrittades han i 4 månader innan det blev tal om böjda spår-trav-galopp. :cool:

Kul att se fler som gillar skritt :bow: när jag inte vill springa uppför en bake för att jag inte tycker att hästen är redo för det än brukar min ridkompis titta på mej som om jag vore tokig! Men jag tycker skritt är det perfekta sättet att sätta muskler och att trava innan hästen är igångsatt känns bara onödigt. Bara lite småtrav om det blir ALLT för jobbigt uppför en brant backe, man vill ju inte pressa hästen i onödan heller.
Nu när hästen har vilat oh tappat en massa kondis så märker man vad som egentligen är jobbigt. Gå sakta i nedförsbackar t ex ;)

Tyvärr är det många om inte inser hur uppbyggande skritt verkligen är, de verkar tro att det bara är trav och galopp som ger muskler och kondition! Skritt är en naturlig gångart där hästen använder mängder av sin muskulatur, synd att många inte inser det. Själv använder jag mig väldigt mycket av skritt och klättring, det ger mig starka hästar med god kondition och fin muskelmassa. Detta görs alltid med mina unghästar innan jag ens tänker tanken på att börja lägga in trav. Dessutom blir de välbalanserade och orkar sen trava i fin form utan att det är jobbigt för dem. Jag håller på med galopp och mina hästar rids in när de är 2,5 (araberna) samt 1,5 (engelska) och det är då av stor vikt att de redan vid ett tidigt stadie får lära sig använda kroppen rätt, och skritt är här oumbärligt, jag har fått fram starka och hållbara hästar genom att succesivt utsätta kroppen för de påfrestningar som sporten kräver, först skritt i några veckor, sen läggs lite klättring in, efter det kommer trav i ytterligare några veckor innan det är dags för canter (långsam arbetsgalopp). Hela tiden är jag mkt noga med att skritta fram, (minst 20 min) likaså när passet är slut, minst 20 minuter skritt även här.
Jag skulle önska att fler människor insåg vilken otrolig gångart skritt är, för att inte tala om när hästen varit senskadad!
Tycker det är mkt dålig stil att inte ta reda på mer om sin hästs skada, den lär snart vara sjuk igen om hon fortsätter som hon gjort. :mad:

Nu lånar jag den här tråden, hoppas de e okey.. :smirk:

Du verkar ha bra koll på hur man bygger upp hästar o så och jag håller med dig om att man kan bygga upp muskler i skritt, inte bara trav o galopp som många tyvärr tro.. Nu till min fråga.

Jag ha precis (för ca 2 veckor sen) köpt en ny häst (el ny o ny hon e min nu iaf) o vad jag o min svärmor upptäckte igår när vi tittade på henne bakifrån va att hon var mkt välmusklad i höger sida medans i vänster sida fanns nästan inga muskler alls..... :crazy: Hon ha ej vatt ordentluigt riden de senaste halvåret vad jag vet och jag skrittar bara nu oxå, men hur ska jag göra eller rida henne för att hon ska sätta muskler i vänster sida..?? :confused:

Måste verkligen ha råd om hur jag ska göra, vill absolut inte göra fel o ta sönder henne.... snälla ha du/nån annan bra råd till mig...?

Dilli_Blue skrev:
Nu lånar jag den här tråden, hoppas de e okey.. :smirk:

Du verkar ha bra koll på hur man bygger upp hästar o så och jag håller med dig om att man kan bygga upp muskler i skritt, inte bara trav o galopp som många tyvärr tro.. Nu till min fråga.

Jag ha precis (för ca 2 veckor sen) köpt en ny häst (el ny o ny hon e min nu iaf) o vad jag o min svärmor upptäckte igår när vi tittade på henne bakifrån va att hon var mkt välmusklad i höger sida medans i vänster sida fanns nästan inga muskler alls..... :crazy: Hon ha ej vatt ordentluigt riden de senaste halvåret vad jag vet och jag skrittar bara nu oxå, men hur ska jag göra eller rida henne för att hon ska sätta muskler i vänster sida..?? :confused:

Måste verkligen ha råd om hur jag ska göra, vill absolut inte göra fel o ta sönder henne.... snälla ha du/nån annan bra råd till mig...?

Vet att du inte skrev till mig...men jag tänkte bara lägga till en slags fråga här :P. Om hästen är markant omusklad, brukar itne det betyda att de har ont någonstans och lägger därför mer vikt på ena sidan? Så måste ju inte vara fallet!! Men jag bara undrar =). Kan det bero på att ryggrad/kors är snett och att en kiropraktor kan "slå tillbaka det" ?? :crazy: :D . Ha de gött alla goa hästmänniskor!

:banana: :bump: :banana:

Tack för ditt inlägg, det värmer verkligen! I ditt läge hade jag kontaktat en kiropraktor och en massör för att se över hästen, det kan mycket väl vara så att hon/han har en kota som ligger fel vilket gör att de kan muskla sig fel. Det är bra att du bara skrittar till att börja med, se till att försöka få ut en KP elle massör omgående och kolla upp hästen, det hade jag gjort och sedan efter det lägga upp ett schema som passar hästen. Har hon/han ont eller går och spänner sig spelar det ingen roll hur du rider, den kommer ändå att se snedmusklad ut. Återkom gärna med ett PM när du vill ha tips eller råd om din häst, det är bara kul. Lycka till, Marie

jag hade en häst som hade problem med senan.
gick promenader i 1 år i skritt innan jag började rida.

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 674
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
806
Senast: Nevermind
·
Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 193
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar