Hur får man hästar att komma överens?

S

szandra

hej jag har en nordsvensk och en travare (hingst o valack) som ej går att ha tillsammans i hagen. I början gick det bra (de första veckorna) men efter ett tag blev den ena utmobbad ur flocken och fick inte gå närmare än 20 meter då blev han bortjagad.
någon gång om dagen blev han också jagad i full galopp runt runt i hagen, slutade ofta med rejäla bitmärken.
då jag har hästarna hemma skulle det vara väldigt praktiskt att kunna ha dem i samma hage, kan man träna dem att bli kompisar?

Mvh Sandra

Sv: Hur får man hästar att komma överens?

hej! hur många hästar sa du att du hade, 2 st? om det är så, så är det ingen flock, en flock ärknappt 3 st, då 1 häst hela tiden kan bli mobad och utanför, kanskwe borde testa låta hingstebn gå självi en hagre precis brevid och låta den mobbade hästen ta mer del av flocken, eller köp en mini shetland o ha som sälskap antingen till hingsten eller till den anndra, du måste våga testa dig fram, och nej det gor inte att tärna dom, tyävrr.

Tyvärr är inte hästar som människor, där man kan lära sig att vara tillsammans även om man från början hatade varandra. Men om du bara har två så kan du ju dela upp hagen och låta dom gå brevid varandra.

Det enda som eventuell skulle kunna hjälpa är att kastrera hingsten. Men det är ingen garanti för att det hjälper och det kommer att ta tid innan man kan se det ändå.

1. jag har fyra hästar så det får väl ändå räknas som någon slags flock.

2. Har de som påstår att det inte går att träna bort problemet någon vetenskaplig grund i sitt uttalande eller är det bara allmänt tyckande, eller "har hört"?

3. Hingsten går nu och har gått med flera andra valacker utan problem, varför skulle han komma bättre överens med denna genom kastrering?

4. Finns det någon som har några bra förslag på hur man tränar att ha hästarna ihop, skall tilläggas att de är kompisar överallt förutom i hagen.

Mvh Sandra

när du har så få hästar i samma hage så vore det nog en idé att ha jämt antal hästar men annars tycker jag att du ska låta det ta sin tid. Ibland tar det flera veckor innan en häst blir accepterad i en "flock". Min häst var utmobbad av 8 andra hästar i sin hage i flera veckor med några ej så allvarliga bitmärken i rumpan, men om dom har en stor hage så tycker jag du ska avvakta. Min häst är nu en del av flocken!:)

Ett par frågor bara, vem av dem är utmobbad?Varför nämnde du bara just de här två om du har två till i hagen?Har de inte varit där tidigare och är de båda nya i flocken eller vaddå???:confused:
Lättare att ge ett svar om man vet vad som är nytt för dem....:crazy:

Sära dominnan någon av dom blir rejält skadade!
Hade en unghingst med min gamla ponnyvalack. En dag kom hingsten påatt han kunde ge sig på valacken som han hade gått med i 3år.. Valacken fick rejäla bitmärken och fick ett söndersparkat öga.. Gjorde valack av hingsten med sedan eftersom han inte klarade av andra hästar över huvudtaget, när han fick övertaget över gammelponnyn. Tordes dock aldrig släppa ihop dom igen. Läxan fick stå både mig och gammelponnyn dyrt.. tre dygn på strömsholm och ett återbesök..Blind på ena ögat.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 410
Senast: mars
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 576
Senast: Stereo
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 670
Senast: AbCdE
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 617

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka