Hur får man fölet tamt?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Ellem
  • Startdatum Startdatum
E

Ellem

Min fölunge som är en vecka är visserligen nyfiken på mig men vill inte komma fram och hälsa...närmar jag mig så föltuggar hon och vill smita. Hon går in och ut med sin mammma varje dag och jag grejar med stoet för att fölet ska vänja sig. Men jag kan inte röra henne utan att hon går undan. Är det normalt? Jag som har köpt en så fin grimma och skulle träna omgående på att leda och kratsa hovar... :confused: Ska jag vänta ut henne eller vara resolut?

Hej och grattis!

En ide som brukar fungera mycket bra är att ha massor av tid... ja just det. Sätt dig ner i boxen om du kan lita på ditt sto. Sitt och läs, nynna på en låt eller bara sitt och verka allmänt upptagen, oj oj oj vad fölis kommer att bli nyfiken.
Då hon närmar sig och nosar på dig så kan du titta på henne och röra dig med mjuka rörelser. Smek henne på benen först, bringa och arbeta dig uppåt men långsamt, sluta innan hon blir rädd eller ointresserad och bara går. Sluta efter bara en liten stund och ägna dig åt det du gjorde innan hon kom fram eller res dig sakta och ägna dig åt mamman.

Det som föl är mest känsliga för är huvudet och snabba rörelser. Då hon fått tillit kan du börja lyfta lite på hovarna men inte hålla dem värst länge, det är ok att släppa om hon viftar med benet för det är bara för att kolla vad det är som händer.

Ett tips för att få på henne en grimma är att först vänja henne vid att du kan ta på huvudet och halsen utan att hon blir rädd. Ha grimma och grimskaft med dig hos henne så att hon kan undersöka och smaka en tid innan du tar det på henne. Öppna nackstycket och håll det runt halsen, prata med henne undertiden som du trär "nosgrimman" över nosen, knäpp i nacken (sidan) FÄRDIGT!!!

Undvik att ta på en grimma som man gör på en vuxen häst alltså "trä i nosen och sedan remmen över öronen" de känner sig ofta trängda och illa till mods.

Så tålamod och var konsekvent på ett mjukt sätt för vissa dagar är hur lätta som helst medans vissa är sååå dryga.

JAg säger tvärsemot...Det bästa sättet är att ta dom med "våld"...ju äldre fölet blir , ju skyggare kommer det att bli..
De flesta föl föds ganska så sociala, men en del är skygga...tar du fast fölis redan nu så kommer hon att vara tam om bara ett par dagar

Jag har haft en del såna...och varit försiktig...utan framgång...ett sto skadade sig så svårt så vi var tvugna att verkligen hålla fast henne när vi skulle rengöra såret...efter 2 dagar var hon HELT tam och kom fram självmant...Det blir bara värre ju längre du väntar.

Varför har du inte försökt hålla på med den tidigare? Min fölis är 15 dagar i dag och vi kliade och klappade på honom andra dagen. Första dagen fick han bara vara med sin mamma men sedan var han själv nyfiken på oss och ville komma fram (vilket inte stoet var jätteförtjust i). Att han var så tam direkt var till stor nytta eftersom han fick 'verkas' vid 9 dagar då hovarna var ojämna och alldeles för hög. Som tur är är benen korrekta, var bara hovarna som behövdes putsas till. :)

Hmm...jag har tillbringat massor med tid hos fölis sen morgonen hon föddes..Nu är som en liten hundvalp och umås lika gärna med mig som med mammsen. Föjer efter mig vart jag än går och tror att hon ska följa med mig när jag går ut ur hagen :) Hon är nu ett väldigt självständigt föl som inte måste vara i samma ända av hagen som sin mamma..Hoppas bara inte att hon glömmer nu över sommaren då hon ska vara på bete en bra bit härifrån..

Tack allihop för era svar! :bow:Jo, jag har försökt hålla på med fölet varje dag, och det gick bättre i början. Vi har nosat om varandra rätt ordentligt (hon blåste mig i näsborrarna och jag tänkte att nu är vi bundis!) men hon verkar så pass skygg att jag inte kom mig för att försöka klappa henne...Då var hon nog 3 dagar nånting. De första dagarna var hon lättare att komma nära. Jag klappade på henne när hon var nyfödd för jag har läst att de första 4 timmarna präglas de på dofter, men det verkar inte ha hjälpt...
Som tur är litar jag helt på stoet, hon blir dock orolig om nån annan kommer in i boxen. Jag får väl sitta där ett tag till och locka till kontakt, men hon växer ju en hel del...Det måste vara så att olika föl reagerar olika? Det hade förstås varit lättare att ha ett föl som blev tamt direkt...tur för dig Hanna, med verkningen och allt.
Jag ska ge det en riktig chans i kväll!

Jag kan trösta dig med att av 4 föl i sommar så är 2 skygga. Vi HAR pysslat med dem sedan dag 1 men på vissa hjälper det inte. Det brukar komma senare på dem. jag ser till att fortsätta pyssla med dem inne men ute på betet så pysslar jag med dem andra och efter ett tag så brukar de skygga bli nyfikna när polarna kommer fram.

Skönt att höra! Beror det på rasen (du har väl welsh?) eller vad ska man tro? :confused: Jag ska alltså göra henne nyfiken...hmm vad ska man hitta på... :D

Nja om det är rasbundet så funkar det inte hos mig. Förra året hade jag en sekt B som klättrade upp i famnen på oss och i år så är det en sekt D som gör det (cob alltså) det slår lika på olika sektioner och även olika på mammornas föl. Skulle tro att en del av skyggheten är individen som avgör. Mitt ena cobföl var livrädd för oss människor fram till 4e veckan. Stoet är väldigt lugn och människoälskande så det var inte hon som präglat fölet. Nu är det vår gosogaste föl. Fölet som tvärtemot var en riktig gosegris vände vid 4 veckors ålder och är nu svår att fånga i hagen och tycker människor är tråkiga. Så kan det gå. Mitt halvblodsföl var lätt hanterat och väldigt lugn redan från start.

När de väl kommer på att vi människor är de bästa kliträden som finns så sitter dom till slut i knäet! :D Fast det kanske inte är så populärt om det är ett halvblod eller annan större ras.

Så jag kan fortfarande hoppas på en mysig och lättillgänglig unghäst framöver... :)

Tur att det är en liten ponny... :) I går kväll kom jag på att hon nosar på mig och låter mig klappa benen om jag sitter på andra sidan om mamma...lite bökig ställning där under magen, men vad gör man... :D

Jag är säker på att ni snart kommer komma nära fölet. Nyfikenheten väcks mer och mer och stona brukar släppa lite mer på dem när de blir äldre. :)

Liknande trådar

N
Avel Låt oss säga att jag har ett sto som knappt går att gå fram till i hagen. Detta stoet är otroligt reserverat och skulle aldrig få för...
Svar
3
· Visningar
966
Senast: Ramona
·
Avel Ja, jag skulle alltså vilja ha lite hjälp från er som kan. Först lite bakgrundsinfo så att ni förstår varför jag är så sent ute. Jag...
Svar
10
· Visningar
1 435
Senast: Mitrolle
·
A
Avel Här är en massa kluriga frågor som jag undrat över och som jag hoppas ni kan svara på. Vi gör ju alla olika, eftersom att vi lärt oss...
Svar
3
· Visningar
790
Senast: Masse
·
Träning Hmm, behöver lite råd nu.. Har precis köpt en ny häst (6årig andalusievalack), köpt av en vän då han misstrivdes så i det stallet han...
Svar
6
· Visningar
1 329
Senast: caballera
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka