Hur får man en unghund att vilja leka?!

GardenAngel

Trådstartare
Jag känner att jag har ett något ovanligt problem med min 13 månaders tik. Hon vill inte leka! Hon är ganska "tråkig". Det känns inte som att jag har en unghund!
Det är världens snällaste och mest sociala hund. Hon är otroligt intelligent och lydig. Men hon har noll självkänsla! Hon är vääldigt försiktig och försynt.

Hon är dock ny hos mig, har knappt haft henne 3 veckor, så det kan vara det. Men vi har jättefin kontakt annars, hon är väldigt glad och tillgiven. Och vad jag förstod av förra ägaren så aktiverades hon mestadels i trädgården med familjens andra hund. Så jag tänker att hon kanske inte vet hur man kan leka med en människa..?
Jag har försökt få henne att ta tag i leksaker (för att sen kunna kampa), men då ser hon bara förnärmad ut för att hon får nåt i nyllet. Jag försöker få igång henne att söka godis, men det är inte så intressant än så länge.. Hon är duktig i trickträning iom att hon är så intelligent och gillar att göra rätt, men inte så intresserad av godis (kräsen) så det blir svårt att hålla koncentrationen en längre tid.

Hon får aldrig några bannor av oss, för hon gör aldrig något fel. Och jag tror inte hon fått det innan heller, så hennes "dåliga självkänsla" har nog inte med något sånt att göra.

Har ni några tips på hur jag kan ego-boosta min tjej in i lekens roliga värld?

Senast ändrad:
Sv: Hur får man en unghund att vilja leka?!

Åh vad jag är trött på facebook. Man lägger massa tid på att skriva långa inlägg som svar på saker, och så bara drunknar det i informationsmängden och försvinner förevigt :( Hade skrivit ett långt inlägg om just lekutveckling, men här kommer en snabbversion.

För det första: Visa att det du visar intresse för, är intressant och lönsamt. Plantera ut lite hackekorvbitar längs en promenadstig(lägg dem så du minns vart de ligger!) och gå sen med hunden. Med hunden i koppel gör stor affär av att få vädring på och låtsas hitta korven - men plocka på dig de första två-tre bitarna utan att hunden får mer än känna doften. Låtsas gärna resursförsvara dem lite för att ytterligare öka spänningen runt fynden. När hunden efter ett par "försvarade bitar" svarar med att vara jätteintresserad av sin skumma förare och dennes förmåga att hitta godis i diken, så kan den få "dela" godiset med dig. Repetera övningen med olika totalt oväntade men supergoda belöningar (fisksoppa ;), leverkorv, kycklinghjärtan, kattmat, ost...). Gör du rätt så kommer hundens fokus på dig att öka, den kommer att inse att du är en rätt bra typ att lyssna på vad gäller intressanta fynd och du delar ganska ofta med dig. Du har lärt in grunden för något som kallas "nyfikenhetsövning" - alltså att du kan styra hundens intresse för föremål och punkter i omgivningen enbart genom att själv rikta din uppmärksamhet dit. (när det är etablerat behöver man inte vara fullt så mycket pajas som i början, men första övningarna med en ny/skeptisk hund kan man behöva krypa på knä och verkligen bjuda på sig själv;))

För det andra: Var själv intresserad av leksaken! Gör en grej av att "hitta" den, prata med den, bolla med den i luften, skaka på den, vakta den lite lekfullt från hunden osv. Dvs visa att den är värdefull och rolig för dig!

För det tredje: Försök aldrig få hunden intresserad genom att truga på den en leksak. Ett föremål som du försöker bli av med lär ju inte vara en speciellt värdefull resurs;) Först efter att du har byggt upp ett generellt föremålsintresse blir det förstärkande med föremålet i sig. Tills dess är det resursvärdet och samspelet med dig som är lönsamt och motiverande.

Håller med Migo!

Tänkte tipsa om att använda leksaker som är lätta att köra jaktlekar med, typ rejälare "kattleksaker" med någon liten inbjudande (lätt att gripa) leksak i ett längre snöre/rep. Luddiga saker som lite fårskinn brukar vara populärt. Ett längre snöre gör även att det går att kampa på håll vilket en del försiktiga hundar uppskattar.

Tack för svar, det känns som jättebra tips!! Och efter att ha sett dina hundar så har du min fulla beundran! :bow: (FB är kasst! Använder det knappt öht längre.)

Så lustigt att du tog upp "nyfikenhetsövningen"! Det är inget jag stött på innan, men jag precis varit ute med hunden och tog med lite leverpastej - det är nämligen det bästa som finns! Och tänkte att det skulle boosta nosaktiveringen. Och det gjorde det ju! För det första så blev hon alldeles tossig när hon insåg att jag hade leverpastej - min lilla tös hoppade efter min hand!!
Men jag hade ju inte läst ditt inlägg innan, så jag kanske började lite i fel ände iom att jag kastade ut lite bitar åt henne som hon fick leta efter, i mörkret. Men jag upptäckte att när hon inte hittade och jag gick fram och började leta med henne så blev hon mycket mer entusiastisk! Det känns som att det blev en lite bakvänd version av nyfikenhetsövningen. Men ändå effektiv. Och fokuset på mig var ett helt annat nu, och energin som en annan hund! Hon höll på att krypa ur skinnet när vi tränade lite trick.

Så nu ska alltså jag hitta en leksak som jag tycker är lika rolig som jag tycker leverpastej är gott! :D

Testa också vad din hund går igång på. Min ena tycker luddiga saker är jätteäckliga men älskar rep, den andra gillar grejer som sviktar mycket när man biter på dem (mjuka gummileksaker, spengummin, hol-e-rollers osv) och den tredje älskar allt han kan ge till matte...

Tack! :o

En vidareutveckling av nyfikenhetsövningen är att du kan modifiera vilken typ av uppmärksamhet du ger föremålet. Testa att agera som om du hittat nått som kan vara en tiger ELLER en tårta - nyfiket men skeptiskt (akta för att vara för skeptisk, det går på osäkra hundar ganska lätt att plantera rädslor...) Det är tex ypperligt för min hysteriskt föremålsälskande tik att agera som att föremålet är lite farligt, då närmar hon sig det morskt men behärskat. Gör jag ren nyfikenhet, om än otroligt subtil, så attackerar hon det med extrem entusiasm. Inte sååå bra när man söker knark i farliga miljöer tex...:p När hunden är med på "MIN"-övningen (Mystik- intresse - nyfikenhet) så kan man skruva upp och ner och anpassa hundens intensitet/tempo/attityd vid dirigeringen på ett jättehäftigt sätt.

Jag älskar att hålla på med sånt här, skulle kunna prata lek, föremål och "kommunikationsutveckling" in absurdum:D:D

Åh, bra idé med kattleksaker! Jag tycker de flesta hundleksaker är plastiga och låter illa. (Migo har nog helt rätt i att jag måste lycka leksaken är kul!) Så något lurvigt och fluffigt kan nog vara något!

Åh detta låter ju helt underbart!! Jag vill också förkovra mig!!

Men ja, jag tror jag måste vara mer nyfikenhet och mindre skepsism. Min tös är skeptisk så det räcker..! Jag tänker om man kan gör samma sak med möten och nya situationer. (jag har aldrig ens tänkt på detta!) Att hon jag går in i ett möte superglad och inte ett dugg osäker/skeptisk, borde inte det då smitta av sig på henne? För det känns som att hon är väldigt känslig.

Senast ändrad:

Genom att sakta bygga upp graden av "skepticism" mot föremål och hålla det på en sådan nivå att hunden övervinner försiktigheten och går fram (så du kan bli överväldigande glad och belöna den för visat mod) kan man dessutom etablera en metod att övervinna hundens rädslor. Man utvecklar ett språk för att "nu kan det här vara lite läskigt, men det löser sig" och lär hunden att fatta beslutet att själv övervinna rädslan och faktiskt undersöka föremålet!

Glad, trygg och med blicken framåt (inte på den försiktiga hunden!) så förmedlar du en helt annan bild än om du är lite försiktig och tar mycket ögonkontakt med hunden. Belöna kan du göra utan att titta på henne, genom att mata på med mjukost eller godis samtidigt som du ägnar dig åt att fokusera på mötet.

Du har redan fått bra tips, och jag upprepar lite av vad som tidiare skrivits i tråden, men jag spånar vidare med hur jag tänker då min ena hund är svårlekt och har världshistoriens sämsta gripande.

Fundera över vad som brister? hur ser föremålsintresse, jaktlust och kamplust ut hos hunden? leker hunden själv eller med andra hundar?

Vad händer om du och en annan människa leker med leksaken, bollar den lite mellan varandra och har allmänt attityden "höhö vad fräck den här grejen var, trist för dig hundskrälle som inte får vara med i den här jätteballa leken". Konkurrens och att retas lite brukar vara effektivt.

Vad gäller ditt kroppsspråk så blir många hundar illa till mods av människor som försöker härma "lekbowies" och hundars lite ryckiga sätt att leka med varandra, det resulterar ofta i människor som är framåtlutade (hotfulla), rör sig konstigt och är verkar allmänt skumma. Innan ni lärt känna varandra ordentligt, och kanske sen också med lite försiktiga hundar, så lek hellre lite upprätt eller med sidan mot hunden. Och använd gärna långa leksaker eller knyt fast leksaken i ett snöre eller koppel.

Räkna inte med att hunden direkt ska gripa bra och kampa, det är för vissa individer något som måste tränas fram. En början kan vara att hunden bara jagar efter leksaken. De flest uppskattar inte att få något upptryckt i ansiktet utan föredrar att få kämpa lite för det, jaga efter det, någon som håller hunden så den inte riktigt når den häftiga grejen.

Låt inte leksaker ligga framme. Mina hundar har ben och lite grejer fram som de får ha närsom, men de riktigt dyrbara och häftiga grejerna (i hundens ögon) förvaltar jag över. kanske blir grejer häftigare om de får bo i kylskåpet eller på hatthyllan och kanske du tar fram dem ibland för att kolla lite på dem utan att hunden får ta dem. ofta blir du och grejerna mer intressanta för hunden om du smyger, viskar, är lite mystisk och retsam med grejerna än om du trugar och trycker upp dem i ansiktet på dem.

Avbryt leken när det är som roligast. I början kanske det innebär en sekund av intresse och glöd från hundens sida, och då är det på den nivån ni får börja och jobba vidare ifrån.

Fundera på vilken typ av leksak som funkar, min svårlekta hund skulle aldrig drömma om att gripa en stor bitstock men en välanvänd arbetshandske funkar bra, liksom pinnar och bollar, vissa hundar leker med allt, andra är mer selektiva så testa dig fram.

Jag tror att alla hundar kan lära sig leka någorlunda men alla kommer inte att kampa på beställning, även om det ser så otroligt kul och häftigt ut att kunna belöna med intensiv kamplek. Med min svårlekta kan jag inte använda kamp som belöning, utan godis och jaktlekar är det som funkar i träningssammanhang. Men, det går att kombinera godis med lek, istället för att kasta en boll kan jag kanske en burk med gotta som hon först får jaga och sen komma till mig och äta, då finns i leken element av jakt, matlust, samarbete och social belöning. Att kampa i träningssammanhang, särskillt bland andra ekipage, skulle innebära en för stark känsla av tappad kontroll för min osäkra hund men vi leker när vi är ensamma.

Bygg självförtroende, ex balansövningar och spår där hunden får jobba självständigt brukar hjälpa och låt hunden ta egna initiativ i vardagen och i leken. Hittar den fina pinnar eller ruffiga gamla strumpor så visa att du verkligen också tycker att hunden har hittat en skatt. Och som migo var inne på så laborera med nyfikenhetsövningar :)

Oj, långt och ostrukturerat...

Avbryt leken när det är som roligast. I början kanske det innebär en sekund av intresse och glöd från hundens sida, och då är det på den nivån ni får börja och jobba vidare ifrån.

Jättejättejätteviktigt, vad bra att du sa det!!

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
904
Senast: inverterad
·
Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 204
Senast: Nota
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 548
Senast: fixi
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 367
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka