Hur får man en häst lös i magen???

misen

Trådstartare
jag har jobbat i åratal för att få min arab kille på 28 år bra i magen. å nu har han vatt bra ett bra tag men i går såg jag att han var lite hård i magen och att det såg jobbigt ut att majsa.. vad kan man ge honom.. han har fri tillgång på hö/hösilage, sen får han 5 dl betfor som jag blötlägge ri en 10 liters hink. och betfor vattnet som blir över har han fått i sin vatten hink så han ska dricka ordentligt. utöver detta får han samma som i fler år.
3 kg lucern
½ kg grov
5 dl krossad havre
sen kalk och mineraler mm

tänkte man kunde ge honom lite olja i maten å ta väck en del av kraft fodret men vågar ej ta väck för mycket. risken är att han rasar i vikt å de vill jag inte. men vad ska jag behålla å vad ska jag ta väck. I övrigt är han pigg och glad och äter med god aptit och kissar vanligt. snälla hjälp mig.

Sv: Hur får man en häst lös i magen???

Har du jobbar så länge för att få magen fast så gör inget i nuläget som kan göra att du är tillbaks till gå! Avvakta och se vad som händer istället. Klarar han av att bajsa trots att det går lite tungt så låt det vara så, bättre det än att det rinner.

Kicki :)

han vill värkligen inte bajsa som de e nu... de ser jätte jobbigt ut. så därför vill jag ha honom lösare i maen. för han bara bara bajsat 4 högar på 2 dygn nu =(

Ja, det var ju lite förstås! Men prova med lite olja, om du börjar försiktigt så kan du ju öka efterhand tills dess att du får önskat resultat.

Kicki :)

Köp linfrö olja, det förebygger mot mugg, håller magen i trimm & sånt :)

Jag skulle testa psylliumfrön för att få ut ev. sand i tarmarna. Jag skulle vara extra uppmärksam så det inte är kolik och vara beredd att ringa ut veterinär om det inte släpper. 4 högar på 2 dagar ärinte mycket... :crazy:

han bajsar och bajset är hårt så de enog det att försöker att låta bli att bajsa i natt hade han bajsat 2 små högar och i dag när han kom ut bajsade han 2 ggr så bajsar gör han och han är inte almän påverkad i övrigt så vet trodde ej det var kolik eftersom han bajsar å så. men antagligen gör de ont att bajsa bara.

Ge rapsolja! Billigt, bra för magen då det smörjer tarmarna, ger fin hårrem och fina hovar! Börja med 1 dl/dag och öka tills du har hans bajs som du vill, 1-2dl/dag räcker :)

Råa blåbär är laxerande, kokta är stoppande. Så prova med lite råa blåbär samt massage så hans tarmar kommer igång, smörj analöppningen så han inte spricker om han är hård i magen. Är man hård i magen gör det ju ont att bajsa men om man är väldsmord där bak går det bättre. Lycka till!

Liknande trådar

Hästvård Hej gott folk Har ett sto som är på väg att ge mig både blödande magsår och hjärnblödning. Hon är varmblod 5 år, aktiv i trav Kort...
2
Svar
21
· Visningar
2 787
Senast: MayGrace
·
Katthälsa Min katt har gått ner i vikt från 5 kg för två år sedan till 3,6 kg idag. Han är utekatt och har hållit sig undan och kommit in mer och...
Svar
7
· Visningar
4 358
Foder & Strö Någon som har ett bra tips? Jag har en treåring som är ganska lös i magen av och till och har varit i några månader nu. Han har aldrig...
Svar
8
· Visningar
1 758
Senast: Summerwind
·
Foder & Strö Hej! Jag sitter i valet och kvalet om vilka foder slag jag ska använda och hur mycket till min lite magra häst. Höet vi har att tillgå...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 603
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka