Hur får man en häst att gå på tygeln? Tips?

K

Krulltottan

Jag ska tävla en häst som är väldigt svår att få ner på tygeln. Jag undrar hur ni brukar göra för att få hästen att gå fint? Får jag ner henne på tygeln och ger en liten eftergift så slänger hon upp huvudet igen. Hur ska man göra för att få henne att stanna så? :confused:

Sv: Hur får man en häst att gå på tygeln? Tips?

Rida henne i form istället för att försöka dra ner huvudet.

Låter kanske elakt, men det är det somm åste till. Om du bara låser ner huvudet på hästen (dvs sen slänger/tar upp det såfort du lättar i handen) så går hästen inte på tygeln, den går bara med krökt hals. En domare på tävling kommer se att det är 'fusk' och om det är en vettig domare döma ner dig mer än om hästen hela tiden gick över tygeln.

Rid med ett lätt stöd i handen, och rid hästen 'bakifrån och fram', dvs det är med drivning du ska få igång bakdelen (motorn), och när du kan fånga upp den energin så får du samling istället för spring.

Att beskriva hur du bäst gör med just din häst är svårt, men de allra flesta (både hästar och ryttare) har lättare att komma till arbete på volter (eftersom det då minskar tempot lite automatiskt). Åttvolter tycker jag är väldigt bra övning, var noga med att rakställa vid X bara. Att sedan rida med tagen bakdel eller bakdelen lite utflyttad några steg på volten är också bra, samma sak med mycket övergångar och halter, att lägga in halt vid X är inte heller fel. Fördelen med just åttvolt enligt mig är att den ger både häst och ryttare ett 'mönster', det kräver viss koncentration (så hästen funderar mindre på att springa och ryttaren funderar mindre på att dra ihop hästen än på att följa volten). Dessutom blir det lika mycket arbete i båda varven, det märks TYDLIGT på volter när det går åt skogen/inte är riktigt ärligt. Och så kan man lägga in övningar beroende på svårighetsgrad och göra det så svårt eller lätt man vill. Spec bra anser jag åttvolt vara på heta hästar och/eller ryttare som tenderar att bli hårda och låsta i handen (sitta med nödbroms)

När du RIDIT hästen på tygeln så kommer hon inte slå upp huvudet, eftersom hon då är i självbärig form och inte bara 'fasthållen'.

Och, när du rider, tänk INTE på huvudets ställning. Tänk på bakdelen och ryggen. När bakbenen kommer in under hästen och den aktivt använder sina bukmuskler och 'välver' ryggen kommer huvudet AUTOMATISKT att hamna i rätt position!

Tyvärr går det inte att göra tvärtom, genom att sätta huvudet på plats få bakdelen och ryggen med sig, men det vore bekvämt ;)

Så - STRUNTA i att fippla med huvudet, ha ett lätt stöd i handen och försök få igång bakdelen och att hästen tar in sina bakben under sig och bär med dem mer än bara 'skottar på'.

Oj, det gav mig en tankeställare! :idea: Heh.. nu ska jag försöka följa det du sa idag när ja ska rida. Du har rätt i att en vettig domare borde dra av mer om hästen bara böjer på nacken än om den är över tygeln. Ska bli spännande att se hur det går nu. Har varit aldelens för fixerad av om hästen böjer på nacken så nu ska jag sluta fixera mig på det. Tack för tipsen! :bow: :bow: :bow:

Det ät såå svårt att beskriva utan att se samtidigt när någon rider. Olika metoder funkar på olika hästar. På min häst får man använda Otroligt mycket säta, lite mothållande hand och för att få igång bakbenen ordentligt brukar jag ibland få peta lite på baken med spöt. Inget riktigt tips egentligen, men du har ju ett jättebra här ovanför :)
Elin

och glöm inte att driva!

Eftergift och tempo så sitter formen där den ska sen! Rid mycket volter i högt tempo med rätt mycket ställning, gör tempo växlingar hela tiden. Om hon är lösgjord ordentligt så kommer hon att gå i form. Och som nån sa DRIV, fram till handen

Det jag framförallt tycker att du ska göra är att börja läsa lite dressyrböcker. Framförallt eftersom du verkar välidgt ambitiös och ha lätt för att ändra på dig :bow: :banana:

Det allra bästa vore om du kan få tag på en duktig tränare som kan hjälpa dig att inviga dig i dressyrensgrunder. Att rida dressyr är ruskigt roligt när man väl har fått lite att jobba med... :banana: :)

Men en välidt bra grej är att läsa så mkt du kan komma över! Det finns enormt mga bra dressyrböcker som förklar på ett väldigt lätt och bra sätt. Sök på lite gamla trådar här på forumet så kommer du att få jättemga bra boktips. Gå sen till bibblan och låna dem. De som de inte har kan du be dem beställa hem.

Mina bästa böcker är: Kyras bok, Lussans bok, Bo Tibblins bok, Sally Swifts bok mfl. Kommer tyvärr inte ihåg de rätta titlarna. Kyras bok tycker jag är mest komplett. De andras har jag vissa favorit-delar i men håller kanske inte riktigt med om allt. Men det är ju så man får göra; plocka russinen ur kakan.

Lycka till! :banana:

Jajamensan :D
Elin

Hm.. kanske ska dra iväg till biblioteket nån dag och låna lite bra böcker... Det skulle nog vara bra. Hehe så får jag plocka russinen ur kakan.. Hehe!

Och takten är viktig utan takt så funkar det inte.
(Såg en dressyrfilm för någon dag sedan med Kyra ;) )

Men iaf, jag rider en ponny med mycket motor och han spänner sig gärna. Problemet ligger i galoppfattningarna. För det första har han svårt med galopp fattningar och springer gärna iväg i trav några steg innan så man måste verkligen egga upp honom och ta tillbaka honom innan man lyckas men han kör för det mesta upp huvudet just i galoppfattningen vilket inte är så lyckat på dressyrtävlingarna.
har ni några tips på vad jag kan göra för att motarbeta det?
:bump:

eftersom jag inte sett er gå, så går det inte att säga ngt speciellt sätt, men prova å rida loss hästen, å rida den bakifrån och fram, för vart huvet är är ju egentligen bara ett kvitto på att du har bakdelen med dej.
det är lika illa att hästen går över tygeln som att hästen går med krökt nacke och tappar rygg och bakparti.
lycka till! skön attityd! (inte blir sur för välvillig kritik osv) :D

Okey, ioförsig är han inte så välutbildad.
Jo, speciellt han måste man rida bakifrån.
Men det är väl bara att träna på. I Maj ska vi starta Lokal/Regional dressyrtävling för första gången så vi får hoppas på det bästa :)
( han tror att domaren ska bita honom )

Tack iaf för tipset :)

Det här är snyggingen min, vackraste i HELA världen :love:

http://www.acc.umu.se/~arkum/images/hastar/fjalar_jojo.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Försök att sänka innerhanden något precis vid fattningen.

det var svar till hon som skrev högst upp :P men det gäller eg all ridning så lycka till du me :P
söt häst!

Söt häst! :D Är det du som rider?
Elin

För att få hästen ordentligt lösgjord kan du göra en övning där böjning utgör en stor del. Du kommer få jobba ganska mycket med händerna men det är väldigt viktigt att få med bakbenen. Skritta på en volt , gärna en liten till att börja med ( du kan variera sinsemellan så hästen inte blir uttråkad). Böj halsen ganska kraftigt bakom ganaschen och se till att hästen skjuter in bakdelen innanför spåret.
Det som kommer hända är att det bärande inner bakbenet sätts in under hästens tyngdpunkt (mitt under magen ungefär) . Här jobbar man med en sida i taget så det är viktigt att rida loss båda sidorna. Att hästen slappnar av i rygg och samlar sig kan dock ta ett par gånger. Men ge det en chans. Man får oftast en väldigt samlingsbar häst! :idea: Obs! se till att hålla hästen "vaken" under tiden. att den skrittar på så gott det går annars ger denna övning inte mkt effekt, men dubbelt så mkt om den utförs rätt.

Det kan vara för att hästen är spänd i rygglinjen. Med risk för att bli skjuten så skulle jag nog koncentrera mej mest på huvud och hals till en början. Att lirka hästen framåt/nedåt och få den slappna av i rygglinjen. Lättast att börja i skritt och lirka i innertygeln (ganska hårt till en början om hästen är väldigt spänd i halsen, men är den känslig behöver man bara plocka jättelöst).
Ge eftergift så snart hästen börjar slappna av men fortsätt tills du får resultat, och lirka över ställning från ena sidan till andra. När hästen är avslappnad söker den sej lättare mot handen så det inte blir att man "drar ihop" den utan den formar sej efter din hand. Kan behövas MYCKET träning till en början, det finns inga genvägar där om man vill rida på det viset.

När du fått sökningen och avslappningen Kan du jobba på volter, med skänkelvikningar, travövergångar, bara korta bitar och sen avsaktning och försök bibehålla avslappningen, annars får man börja om. MYCKET halvhalter. När det fungerar med övergångarna kan man börja jobba i traven och träna halvhalter, skänkelvikningar m.m. Med bibehållen sökning framåt/nedåt. när du kan hålla sökningen i alla gånarter kan du sedan satsa på att få en bättre form.

LÅS INTE HANDEN!!! Och kör inte på "sparka på och håll emot" då kommer hästen bara bli spänd och streta emot. Hellre lite pet med sporrarna för att hålla igång hästen, men missbruka inte varken skänkel eller sporre för då kommer hästen till slut stå emot eller bli seg för hjälperna. Behöver hästen lyssna bättre framåt är det bättre att förstärka med spöt. Men tänk särskilt i skänkelvikning på att hålla balansen i hästen genom att inte låta den rusa iväg MEN det är bakbenen som ska jobba så tänk hela tiden att du rider bakbenen och framåt.

Beauty_Boss skrev:
Söt häst! :D Är det du som rider?
Elin

Ja, visst är han :love: .
Nej, tyvär inte. Det är Johanna.
Hon som hopptävlar honom :)

Har ingen bild på han & jag. Men det kommer så småningom :)

Cherookee skrev:
Och takten är viktig utan takt så funkar det inte.
(Såg en dressyrfilm för någon dag sedan med Kyra ;) )

Men iaf, jag rider en ponny med mycket motor och han spänner sig gärna. Problemet ligger i galoppfattningarna. För det första har han svårt med galopp fattningar och springer gärna iväg i trav några steg innan så man måste verkligen egga upp honom och ta tillbaka honom innan man lyckas men han kör för det mesta upp huvudet just i galoppfattningen vilket inte är så lyckat på dressyrtävlingarna.
har ni några tips på vad jag kan göra för att motarbeta det?
:bump:

Med risk för att bli skjuten jag med, så med min som hade exakt samma problem (fin form i traven, och efter några språng igalopp, men slog upp huvudet i fattningen och tappade ryggen. Och då tappar han ju bakdelen med och kvaliten på fattningarna blev ju desamma), så började jag med att fatta myyycket fråns kritt, och sen när vi fattade från trav så reda jag honom i en betydligt djupare form än normalt. Men fortfarande noga med att ge efter med inne i fattningen etc. Men det där att rida honom i en betydligt rundare och djupare form än normalt gav den stora skillnaden. Sen när styrkan kom så fungerade det ju att fatta i normal, högre form med.

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
892
Senast: Ketrawzc
·
Tävling Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett...
Svar
5
· Visningar
1 163
Senast: Fiorano
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
778
Hästhantering Jag har en häst som blir väldigt stressad när hon står inne i lastbilen. Hon är klaustrofobisk och har trauma från transport i släp hos...
Svar
18
· Visningar
665
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka