Sv: Hur får man en häst att gå på tygeln? Tips?
Rida henne i form istället för att försöka dra ner huvudet.
Låter kanske elakt, men det är det somm åste till. Om du bara låser ner huvudet på hästen (dvs sen slänger/tar upp det såfort du lättar i handen) så går hästen inte på tygeln, den går bara med krökt hals. En domare på tävling kommer se att det är 'fusk' och om det är en vettig domare döma ner dig mer än om hästen hela tiden gick över tygeln.
Rid med ett lätt stöd i handen, och rid hästen 'bakifrån och fram', dvs det är med drivning du ska få igång bakdelen (motorn), och när du kan fånga upp den energin så får du samling istället för spring.
Att beskriva hur du bäst gör med just din häst är svårt, men de allra flesta (både hästar och ryttare) har lättare att komma till arbete på volter (eftersom det då minskar tempot lite automatiskt). Åttvolter tycker jag är väldigt bra övning, var noga med att rakställa vid X bara. Att sedan rida med tagen bakdel eller bakdelen lite utflyttad några steg på volten är också bra, samma sak med mycket övergångar och halter, att lägga in halt vid X är inte heller fel. Fördelen med just åttvolt enligt mig är att den ger både häst och ryttare ett 'mönster', det kräver viss koncentration (så hästen funderar mindre på att springa och ryttaren funderar mindre på att dra ihop hästen än på att följa volten). Dessutom blir det lika mycket arbete i båda varven, det märks TYDLIGT på volter när det går åt skogen/inte är riktigt ärligt. Och så kan man lägga in övningar beroende på svårighetsgrad och göra det så svårt eller lätt man vill. Spec bra anser jag åttvolt vara på heta hästar och/eller ryttare som tenderar att bli hårda och låsta i handen (sitta med nödbroms)
När du RIDIT hästen på tygeln så kommer hon inte slå upp huvudet, eftersom hon då är i självbärig form och inte bara 'fasthållen'.
Och, när du rider, tänk INTE på huvudets ställning. Tänk på bakdelen och ryggen. När bakbenen kommer in under hästen och den aktivt använder sina bukmuskler och 'välver' ryggen kommer huvudet AUTOMATISKT att hamna i rätt position!
Tyvärr går det inte att göra tvärtom, genom att sätta huvudet på plats få bakdelen och ryggen med sig, men det vore bekvämt
Så - STRUNTA i att fippla med huvudet, ha ett lätt stöd i handen och försök få igång bakdelen och att hästen tar in sina bakben under sig och bär med dem mer än bara 'skottar på'.