Hur får man bort stöv/mjäll?

E

ellahellberg

hejsan :) jag undrar om det är någon som vet hur man får bort stöv/mjäll på hästen? :confused: asså, då menar jag vid bogen och bakom öronen.

Sv: Hur får man bort stöv/mjäll?

Oftast brukar de få mycket stöv om man har täcken på dom.
Men öronen går nog inte direkt att få bort med annat än att borsta.
Om den har mycket stöv då vet du att hästen inte fryser. Mycket stöv innebär att hästen inte fryser. Det ända du kan göra är borsta på det får jag lov att göra det tar tid men tålamod är allt som krävs.
Lycka till:)

Man ska inte ta bort det, stövet finns där av en anledning! Det skyddar huden mot kyla, insekter och parasitangrepp!

Om den har mycket stöv då vet du att hästen inte fryser.

oj, det visste jag inte! :crazy: jag har dubbla täcken på han, så det är väl svaret :angel: men tror du, om man går över till bara ett täcke, att han kommer att stöva mindre? :confused:

Liknande trådar

Hästvård Har sett konstiga fläckar på hals och bakom öron på ett par av våra hästar. Som en äggsamling??:confused: 😶men det är som hårda smulor...
Svar
13
· Visningar
1 428
Senast: Livi
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 257
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
708
Senast: tara
·
Hästvård Hej! Jag behöver inte råd att besöka vetrinär eller dylikt då jag är i kontakt och har bokad tid. Min skimmel har melanom som sprider...
Svar
13
· Visningar
1 280
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka