Hur får jag ut en ponny från mitt hblsto?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Daydream
  • Startdatum Startdatum
D

Daydream

Alltså, hur stor/liten bör hingsten vara för att jag ska få ut en C-ponny från mitt halvblodsto på 160?
Jag vet att ungen kan växa över ponnymåttet men vill veta på ett ungefär.
Funderar på om Dartmoor kan vara ett alternativ?

Tips om storlek, inte debatt om det är lämpligt osv.

Sv: Hur får jag ut en ponny från mitt hblsto?

Frågan är om du över huvudtaget KAN få ut en C-ponny? Om man betäcker halvblod (litet) med liten welsh blir det väl oftast D-ponnyer?

Men om du nu vill försöka så borde det väl krävas en B-ponnyhingst... Men är Dartmoor så bra modell? Vad vill du ha ponnyn till? Är det inte smidigare att köpa ponny i lämplig storlek? Det känns som om det blir lite väl mkt lotteri?

Hur stort ligger det bakom stoet? Det kommer ju antagligen att spela roll.

/C

Mycket svårt att säga då det slår så hemskt olika vad gäller storlek, har du avlat på stoet innan med halvblod så att du vet ungefär vad hon ger ? Hennes egen storlek behöver inte säga så mkt hon behöver inte nedärva sin egen storlek ligger det mkt stort bakom henne så kan hon mkt väl nedärva betydligt större avkommer än sig själv och även i kombination med liten hingst så blir avkomman betydligt större än man trott. Stoet bestämmer mkt av storleken så stort sto/liten hingst ger större avkomma än omvänt. Skall du chansa så hade jag nog betäckt med welsh mountain hingst. Komb welsh/halvblod har jag sett en del trevliga av, då du vill ha så litet som C så välj en WM som ju är mindre än W - hingstarna. Dessutom finns ju möjligheten att regga den som welsh partbred vilket gör att det inte blir en ren gatukorsning registrerings mässigt.

Hej!
Tänkte bara säga att det faktist går att få en C-ponny fån stor häst.

Min förra ponny var en maxad c-ponny efter ett fullboldssto (på ca 160) en en shettis hingst (liten b-ponny)

Hon var en super trevlig prick. Hoppade kanon och hade ett väldigt bra steg och bra temprament.

Så det går, men du kan ju aldrig vara säker...

Ta en liten Welsh B som är ädel och ridbar, har du tur blir det en C-ponny men 50% chans blir det ett HBL.
Bäst resultat har Welsh B och HBL blivit, första korsningarna är ofta dom bättre.

Och det är en kanonponny, både bildskön, tempramentmässigt, samt med en otrolig hoppförmåga.
Mkt fullblod som kommit fram typmässigt.

Mitt halvblodssto, 160 cm, har en avkomma med New Forest-pappa (143 cm), och den blev 165 cm :o :eek:
Men har du tur så kan den ärva pappans storlek istället.
Jag skulle nog välja en liten Welsh och hålla tummarna :p :)

Jag vet ett halvblodssto på 145 som med en Welsh-hingst på 128 fick en avkomma på 153. Samma sto fick med en halvblodshingst på 165? en avkomma som nu som 2-åring fortfarande är C-ponny.

I vilket syfte vill du få en ponny efter ditt HBL-sto?
*nyfiken*

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
731
Senast: MML
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 565
Senast: Ceta
·
Fritid Dottern fyller snart år. Hon har de senaste åren knappt viljat fira eller uppmärksamma sin födelsedag alls, men sa i dag att hon nog...
Svar
17
· Visningar
969
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka